Дата прес-конференції Ryanair в Україні ще узгоджувалась, коли Wizz Air  вже оголосив про свої новинки. Вже у квітні угорський лоукост відкриває регулярне авіасполучення (двічі на тиждень) між Львовом та Вроцлавом. Далі у червні стартує рейс Львів-Берлін (Шьонефельд), а у серпні – з Києва до Франкфурта, Познані та Любліна.

Також після Дня незалежності Wizz Air розпочинає польоти з української столиці до Нюрнберга і Копенгагена.

«Цвяхом» цього року наразі є, звісно, поява в Україні ірландського бюджетника. Як вже повідомляв «Вголос», зі Львова Ryanair літатиме до Кракова, Вроцлава, Будапешта, Берліна, Ейндховена, Меммінгена і Лондон-Станстеда. З Києва рейси відбуватимуться до Лондона, Манчестера, Стокгольма і Ейндховена. Початок навігації запланований на останні дні жовтня, хоча перший маршрут (Львів-Лондон) ще можуть пересунути на вересень.

Вже у наступному році керівництво перевізника обіцяє опрацювати маршрути зі Львова до Італії та Іспанії. Також йдеться про 15 додаткових маршрутів, які можуть бути відкриті з Києва до інших країн (питання внутрішніх авіарейсів, як і відкриття бази в Україні, компанія не розглядає).

І це ще не все. Наразі тривають перемовини зі ще двома лоукостами з Європи, повідомив міністр інфраструктури Володимир Омелян. Компанії він традиційно наперед називати не хоче. Але відомо, що у Львові очікують на відкриття бодай одного рейсу бюджетної авіакомпанії Norwegian, яка літає на далекомагістральних напрямках: тоді можна буде здійснювати й відносно недорогі подорожі через океан – до США чи Канади.

Також, за словами Омеляна, Мінінфраструктури в цьому році планує результативно завершити перемовини щодо створення ще однієї національної авіакомпанії, що суттєво пожвавить конкуренцію на ринку авіаперевезень.

Слідом за бюджетними авіакомпаніями, поштовх до розвитку українського напрямку відчувається і в традиційних авіаперевізників. До прикладу, польська LOT збирається у травні запустити україномовну версію свого сайту та збільшити у цьому році кількість рейсів в Україну. Вже 30 травня польська авіакомпманія запустить третій щоденний рейс Варшава-Львів, який передбачає пізній вечірній приліт, нічну стоянку літака у Львові і ранній виліт до польської столиці. Подібний рейс планують зробити й Австрійські авіалінії - до Відня.

Чи справді буде дешево?

Ощадливі українці давно мріяли про те, що колись зможуть «літати, як у Європі» - за якихось 10 євро через півконтиненту. Схоже, за якихось півроку ці мрії стануть реальністю: десятки щасливців уже закупили акційні квитки «раянів» по 19,99 євро на листопад. Але «стартова» акція закінчилась, і вартість квитків уже пішла вгору.

У їх конкурента, компанії Wizz Air тарифи теж не надто низькі: приміром, квитки на рейс із Києва до Любліна стартували з 879 грн. (зараз доступні квитки на вересень від 1149 грн).

Але і названі цифри найчастіше не є кінцевою ціною, яку доведеться заплатити за «бюджетний» переліт. Адже зазвичай за мінімальну ціну пасажир лоукоста може хіба купити квиток мінімум за півроку до подорожі (або під час акцій – за пару місяців, або й тижнів до вильоту), без місця, харчування і навіть води на борту, без багажу, часом навіть без роздрукованого посадкового талона та реєстрації на рейс – саме за рахунок перелічених послуг і відбувається економія. Відповідно, кожен з цих пунктів при потребі оплачується додатково. І тут уже перевізник дає волю своїм апетитам.

Досвідчені мандрівники зазвичай мають власну тактику дійсно бюджетних перельотів. Насамперед, це відстежування акцій перевізників: бюджетні авіакомпанії регулярно влаштовують розпродажі, завдяки яким найбільш наполегливі купують квитки тих же «раянів» за 2-5 євро. Тож часто планувати подорож починають саме з появи набору дешевих квитків (звісно, що тут йдеться не про діловий туризм).

На сайті того ж Ryanair треба дуже уважно читати про додаткові послуги, які автоматично пропонують кожному - відмова від них може зменшити кінцеву вартість квитка. А кращу ціну можна отримати, якщо купувати не у вихідні (найдешевше, кажуть, у четвер) і не з вильотом на вихідні дні.

Оплачувати квитки кредитними картками не рекомендується: можна переплатити десь у 1,5 рази від виставленої вартості, зокрема, через подвійну конвертацію. Натомість, краще це здійснювати банківським переказом – це ще й дозволяє отримати пару днів на роздуми (можна відхилити платіж), якщо ви натрапили на одноденну акцію з дешевими квитками.

Наступний важливий момент – багаж. У Ryanair можна взяти з собою в салон безкоштовно одну більшу сумку (до 10 кг, розміром 55х40х20 см) та одну маленьку сумочку (35х20х20 см ). У літак Wizz Air можна взяти лише одну середню сумку (42 x 32 x 25 см). Тож якщо ви не плануєте викласти за перевезення великої валізи кількаразову вартість перельоту, вчіться подорожувати з найнеобхіднішим мінімумом, який треба навчитись оптимально пакувати у маленьку валізку. До речі, чимало звичайних авіакомпаній з маркетинговою метою (привабливіша ціна) переймають цю лоукостову модель, тож за вагою і розмірами багажу варто стежити завжди, щоб потім не переплачувати по 10 євро за кожен зайвий кілограм.

Важливо за кілька днів перед польотом не забути здійснити он-лайн реєстрацію та роздрукувати посадкові талони. Якщо цього не зробити, будьте готові в аеропорту викласти за цей простий сервіс від 45 до 100 євро. Саме так і заробляють лоукости, які намагаються мінімізувати витрати на працівників і зменшити час обслуговування пасажира в аеропорту.

Щодо харчування і води, потрібно врахувати, що усі рідини понад 100 мл об’єму вилучають на контролі авіабезпеки. І щоб кількаразово не переплачувати за воду чи сендвіч на борту літака під час довгого перельоту, є зміст подбати про це у магазинах д’юті-фрі аеропорту.

Варто також пам’ятати, що лоукости зазвичай літають не в центральні авіахаби, а до невеликих аеропортів, розташованих у сусідніх з мегаполісами містах – так вони заощаджують на зборах і обслуговуванні літаків. Тож варто наперед прорахувати логістику і дізнатись про способи добирання з та до аеропортів прильоту-відльоту.

Летимо до Європи

Загалом, наразі складно оцінити усі наслідки приходу найбільшого європейського лоукоста в Україну – більшість з них проявиться вже наприкінці року. Але вже можна відзначити ряд моментів.

По-перше, Україна робить величезний реальний крок до Європи – поява Ryanair означає налагодження сталого двостороннього пасажиропотоку. Тож найвірогідніше, що питання безвізу для українців врешті таки буде вирішено.

По-друге, з’являється потужна і недорога альтернатива звиклому автобусному та недешевому залізничному сполученню із європейськими країнами.

По-третє, одразу на кількох напрямках літатиме не одна авіакомпанія – це конкуренція, кращі і вигідніші пропозиції.

По-четверте, зарухались усі учасники ринку авіаперевезень, які працюють в Україні: почали з’являтись нові напрямки, зростає частота рейсів – з’являється більше можливостей не лише для подорожей, але й для налагодження бізнес-зв’язків.

По-п’яте, це серйозний поштовх для розвитку вітчизняної туристичної інфраструктури. Адже за доволі скромний бюджет мешканці чи туманного Альбіону, чи країни вітряків і тюльпанів можуть собі дозволити шикарний вік-енд в екзотичній для них країні. Звісно, на певних напрямках (наприклад, Лондон-Львів) ми отримаємо таких собі «алкотуристів», які приїздитимуть сюди, щоб недорого «погудіти». До речі, країни Балтії це також свого часу пережили, головне – вчасно піднятись на більш високий рівень.

Тож якщо 2017-й, як прогнозував міністр Омелян, справді стане роком лоукостерів в Україні, це не лише вирішить певні транспортні задачі, але й стане новим етапом розвитку країни. Важливо лише правильно користуватися тими можливостями, які при цьому починають з'являтись.

Юрій Патиківський, журналіст, часто літає лоукостами

Прихід «Райана» — це як співпраця з МВФ: не так важливі суми й умови, як сам факт, що вона є. У випадку з Україною привертають увагу кілька моментів.

Перше – в останній момент лоукост переорієнтувався з приватних Жулян на державний аеропорт Бориспіль. Йдеться або про надто жорсткі умови перевізника, який замовляє в аеропорту мінімум послуг (відповідно, платить мінімальні збори, або ще й вимагає доплати за пасажиропотік, як це «раяни» зробили в Ізраїлі). Зрештою, як свідчить досвід Варшави і Будапешта, прихід великого лоукостера у головний аеропорт країни є для нього радше мінусом: він витісняє звідти великі авіакомпанії, дає менший дохід та й літає рідше (не щодня, як звичайні перевізники, а 2-3 рази на тиждень). Тож, скажімо, одна «Люфтганза» приносить більше доходу, аніж кілька лоукостів.

Другий момент – це карта маршрутів Ryanair. Наприклад, для чого кілька рейсів з України до Берліна? З Польщею зрозуміло – рейси заповнять заробітчани. З тієї ж причини популярними були б маршрути до Італії та Іспанії, які їх обіцяють на наступний рік. Хоча без «Відкритого неба» ці напрямки передбачають тривалий процес узгодження.

Зауважимо, що з Лондон-Стенстед добратися до самої столиці Великобританії коштуватиме приблизно стільки, як долетіти із Києва за акційною ціною. Те саме стосується й Стокгольм—Скавста: до шведської столиці — близько 130 кілометрів, відповідно, за трансфер доведеться платити за скандинавськими розцінками, близько 30 євро в один бік. Тож може трапитися, що вигідніше буде летіти не лоукостом до Арланда (головного стокгольмського аеропорту), навіть якщо квиток і дорожчий.

Ще одна цікава деталь: Ryanair планує співпрацювати з МАУ. Гендеректор компанії Майкл О’Лірі давно прагне працювати з великими перевізниками, що мають розгалужену мережу далекомагістральних маршрутів, за так званою фідерною схемою: підвозити їм пасажирів на своїх літаках і у хабах «далекомагістрала» пересаджувати їх на судна цих компаній. Поки що перемовини з різними перевізниками успіху не мали – адже «Райан» при цьому завжди вимагає «максимальний максимум». Тепер О’Лірі намагатиметься знайти підходи до Ігоря Коломойського, і базування Ryanair у «Борисполі», а не «Жулянах» цьому загалом сприятиме. 

Завдяки приходу ірландського і розширенню маршрутів угорського «бюджетників», тепер на польському та німецькому напрямках можна очікувати вигідну для пасажирів цінову війну. Хоча, враховуючи попередній досвід «Віззів», із Німеччиною залишається відкритим питання – возитимуть, чи незабаром закриють?

Ну а ще одним бонусом від виходу на український ринок «Райану» може стати зміна цінової політки традиційних компаній, які літають до нашої країни. І хоча бізнес-авіація традиційно відхрещується від ймовірної конкуренції з боку лоукостів (у них різні моделі роботи), вихід на одні чи навіть суміжні ринки дешевих перевізників змушують великі компанії таки знижувати ціни та проводити акції, як свого часу довелося робити «Аеросвіту» (crazy Friday) після заходу в Україну «Віззів».

 

Юрій Сколоздра, «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ