Для врегулювання ситуації на Привокзальному ринку у Львівській міській раді  була створена спеціальна комісія, яка майже рік працювала і нещодавно оприлюднила свої висновки, які, втім, багатьом не сподобались.

Не секрет, що більшість продовольчих ринків у Львові є джерелом жахливої антисанітарії, корупції та чорної готівки. Вони ніби автономні республіки, які самі собі встановлюють тарифи та інші правила гри,  і ніхто не може хоча б якось впливати на їхню діяльність. Відтак не дивно, що останні роки все частіше чуємо скарги підприємців, що потерпають від свавілля власників окремих споруд (які самі визначають, що вони власники всього ринку), які визискують продавців, розуміючи свою безкарність. І ніяка поліція, податкова, міська влада їх не лякає, бо, схоже, давно «все схоплено». Але безкарність не може тривати вічно. І, схоже, «власники привокзального» спіткнулись об групу активних підприємців, які постановили собі будь-що добитись правди.

Неавтономний опір і примара Медведчука

У політиці найлегший спосіб прибрати конкурента – наліпити на нього тавро зрадника, жонглюючи словами «рука Кремля», кум Медведчука, навести кілька аргументів, сплутуючи реальні події з абсолютно вигаданими, – і вуаля. Тож  представник ТзоВ «Привокзальний ринок» директор В. Гужва без докорів сумління й собі вирішив використати прийом брудного піару, поширюючи брехливу інформацію в ЗМІ про нібито причетність до роботи комісії з врегулювання конфліктної ситуації на Привокзальному ГО «Автономний опір» та людей, наближених до Віктора Медведчука. І треба визнати, ця жахачка до певної міри спрацювала – і частина людей в це повірила. Щоправда, ніхто не здогадався запитати, а чи є якісь докази причетності згаданої ГО і «кума Медведчука» до роботи комісії, яка почала працювати з жовтня 2016 р, а 1 грудня 2017 року поставила кравку в цій історії? І чи доцільно накладати ситуацію 2014 року на сучасні реалії?   

Голова комісії, депутат ЛМР Сергій Івах вважає, що, прикриваючись подіями 2014-го року, аби залякати людей, хтось хоче приховати непрозорість тарифів та узурпацію влади на ринку, яка відбувалась роками.

«Не хочеться навіть коментувати цієї нісенітниці. Протягом всієї роботи нашої комісії жодної присутності представників «Автономного опору» не було, жодних коментарів, виступів. Тому я вважаю, що проводити такі паралелі – більш ніж недоречно. А от те, що, прикриваючись подіями 2014 року, хтось хоче приховати свою бездіяльність, непрозорість тарифів та узурпацію влади на ринку, то це однозначно. Адже за результатами роботи комісії з'ясувалось багато цікавих нюансів, зокрема й те, що ніхто не має права одноосібно надавати послуги на території «Привокзального ринку». Про це та багато іншого я хотів би розповісти львів'янам. З огляду на це, власники справді отримали опір, але не автономний, а суспільний, громадський – від активних підприємців на ринку».

То над якими питаннями працювала комісія і що з'ясувала?

На початку роботи нашої комісії, до якої входили підприємці, представники ТзОВ, депутати та керівники управлінь ЛМР,  я попросив усіх її членів надати свої пропозиції щодо вирішення тих проблем, з якими вони зустрічались під час ведення підприємницької діяльності. З огляду на це, у нас на порядку денному були три основні питання, які ми опрацьовували.

Перше – це сфера землекористування, друге – сфера користування нерухомим майном, власником якого на сьогодні є Львівська міська рада, а отже, громада міста. І третє питання – це питання тарифів, які б мали сплачувати підприємці на ринку Привокзальний. Як вдалось з'ясувати, у попередні роки ТзОВ «Привокзальний ринок» діяло на підставі двох договорів оренди земельної ділянки. Термін одного з них закінчився у 2011 році. Мова йшла про всю основну територію ринку, це близько 12, 000 тис кв м.  Друга ж угода мала термін дії до 2005 року, туди була включена площа 488 кв м. Тож ці угоди відповідно у 2005 і 2011 роках закінчились – і до сьогодні жодний договір з ТзОВ не був підписаний.

Як Ви вважаєте, чому договір не був підписаний?

«На мою думку, він не був підписаний з кількох причин. Перша – ще з 2004 року деякі підприємці почали оформлення права власності на території, на яких вони торгували. Друга – з тих документів, які ТзОВ подавало для продовження договору на використання земельної ділянки, випливало, що вони хотіли оформити земельну ділянку під чужою нерухомістю, що є у власності підприємців ( третіх осіб). Тому оформляти земельну ділянку з чужою нерухомістю – це порушення закону. Крім цього, була велика розбіжність в метражах при повторних зверненнях, тому ця ухвала так і не доходила до логічного завершення. Тим паче, коли у 2014 році почався пік конфлікту, міська рада призупинила оформлення будь-яких ділянок до моменту вирішення цієї проблеми».

Вивчаючи друге питання – користування нерухомим майном – зазначає голова комісії, депутат ЛМР Сергій Івах, було виявлено, що на ринку Привокзальний зареєстровано 9 об’єктів нерухомого майна і один основний об’єкт, в якому розміщені адміністративний і м’ясний корпуси. Його площа -  2,5 тис кв м. Цей об’єкт є основним каменем спотикання у конфліктній ситуації.

«На цю територію ТзОВ мало договори оренди на десять років – з 2001 по 2011 роки. У 2011 році ТзОВ звернулось в суд і пролонгувало договір до 2021 року. Проте після пролонгування цього договору через суд були залишені розрахунки, за яким нараховувалась орендна плата за методикою 2001 року!  І якщо говорити про підприємство, яке б дбало не тільки про власні заробітки, а й про наповнення бюджету міста, воно мало би тоді переглянути тарифну сітку. На жаль, ніхто не хоче цього робити – і цей тариф залишився на рівні 25 тис. в рік. Це 25 тис. кв м в центральній частині міста! Але ми розуміємо, що ця територія може давати надприбутки. А по 10 грн за метр квадратний – це не лише неправильно, а й злочинно.

У той самий час деякі підприємці стверджують, що вони змушені оплачувати 25 тис. грн за місяць ТзОВ. Скільки це може тривати ? А є підприємці, які були змушені були підписати угоди з ТзОВ, оскільки попередня комісія з врегулювання конфлікту на ринку в міськраді працювала уже 3 роки, а результату не було. То на кого їм було сподіватись?».

Детальніше – у розмові зі Сергієм Івахом.

Відомо, що з ініціативи комісії була проведена інвентаризація ринку. Які її результати?

Так, для того, щоб вести розмову предметно, потрібно ґрунтовно вивчити ситуацію. Тому під час роботи комісії було прийняте рішення щодо проведення інвентаризації майна на території ринку. У процесі з'ясувалась, що цифра, яка вказана в ухвалі про інвентаризацію, ще 2009 року не відповідає сучасній ситуації. Тобто в ухвалі і по факту інвентаризації є розбіжність в метражі об'єкту приватизації, тому її реалізувати  – неможливо, позаяк немає такого об'єкту, який відповідає ухвалі 2009 р.

Важливо наголосити, що на території м'ясного корпусу є об'єкти, які належать іншим власникам – це окреме приміщення, яке належить міській раді та було надано в оренду іншому підприємцю (по цьому приміщеню зараз відкрита кримінальна справа про знищення об'єкту оренди за зверненням підприємця-орендаря, який, прийшовши зранку на роботу, був легко здивований, що об'єкт зник, хоча перебував на території, де надає послуги з охорони ТзОВ «Привокзальний ринок», також є власність  третіх осіб. І якщо б сьогодні міська рада надала можливість приватизувати весь цей об'єкт, то ми би порушили права третіх осіб. Адже якщо ТзОВ приватизує всю площу м'ясний комплексу, включаючи площі для спільного користування, то стане власником всіх проходів біля магазинів інших власників і може, наприклад, в будь-який момент вирішити там щось збудувати. І як в такій ситуації до своїх об'єктів добиратимуться інші власники? Тому, на мою думку, було помилкою ще в попередній ухвалі включати туди площі спільного користування.

Зважаючи на ці обставини, які рішення ухвалила комісія?

Пропрацювавши майже рік, комісія вирішила, що для того, щоб уникнути конфлікту, соціального збурення, місто має зайняти помірковану позицію зсередини.  І на останньому засіданні комісія ухвалила рішення про створення  комунального підприємства, засновником якого буде Львівська міська рада.  На мою думку, це було оптимальним рішенням, яке унеможливить звинувачення в бік чиновників чи депутатського корпусу у тому, що прийнято рішення на чиюсь користь.  Ми, створюючи це підприємство, надаємо можливість врегулювати соціальне напруження, яке тривало від 2014 року на ринку.

Чому мова йде саме про комунальне підприємство? Тому що таке поняття, як цілісний комплекс Привокзальний ринок – давно вже себе вичерпало. Сьогодні на цій ділянці сотні підприємців, які мають своє нерухоме майно. Це територія, на якій здійснюють свою різнопрофільну діяльність багато підприємців міста Львова.

Хочу одразу зазначити, що комунальне підприємство не має права регулювати комерційну діяльність на тих об'єктах, які є у власності людей. Тому сьогодні комунальне підприємство покликане впорядкувати територію спільного користування (земельну ділянку) та навести порядок у приміщеннях, які нележать громаді міста. Мова йде про проїзди, проходи, охорону, прибирання та інше».

Сьогодні підприємців на ринку хвилюють кілька  важливих питань. Перше, чи буде комунальне підприємство впливати на встановлення тарифів на ринку, і друге щодо приватної власності.

Щодо першого. Тарифи на ринку буде встановлювати комунальне підприємство, але лише на площі спільного користування. За моїм наполяганням, це питання буде врегульовуватись разом з тими власниками, які присутні на цій території. Всі зберуться за круглим столом і визначать той тариф, який був би сприятливий для розвитку бізнесу.   

Зараз лунають звинувачення, що міськрада, створивши комунальне підприємство, захоче забрати чиєсь майно. Це неправда, бо міська рада не мала і не має наміру дивитись в бік приватної власності. Це комунальне підприємство може визначати тарифи виключно на території комунального майна. А тарифікація  і є причиною виникнення конфлікту між ТзОВ і підприємцями. Тому, створивши таке комунальне підприємство, засновником якого буде львівська міська рада, а не якісь фізичні чи юридичні особи, ми можемо визначити тарифи на цій території, надавши всім рівні права.

Крім цього, ми прийняли вольове рішення, на яке, напевно, мало хто сподівався. Це питання землі. Люди роками не могли домогтися оформлення земельної ділянки під їхньою нерухомістю.  Ми визначили це питання двома підпунктами. Перший – надати в довгострокову оренду земельні ділянки під нерухомістю, які є у приватній власності, але без права приватизації чи переходу у власність. Перед нами всі власники ставили питання про надання можливості оформити за собою оренду, щоб вони могли бути впевненні в завтрашньому дні. Міська рада дослухалась – ось ми надаємо землю, закріпляємо ваші права на майбутнє.      

І друге рішення, яким ми теж визначили для всіх рівні умови. Ми прийняли рішення на тій всій території закріпити земельну ділянку спільного користування за комунальним підприємством. Тобто земля буде у спільному користуванні у комунального підприємства. Саме це комунальне підприємство вже на основі закріпленої цієї ділянки і зможе надавати основні послуги – це вивіз сміття, прибирання території, охорона, освітлення.  Основні завдання, які ставила перед собою комісія, ми виконали. Сьогодні міська влада стала не на бік однієї людини,  а на бік сотні людей».

І нарешті – третій блок питань, над яким працювала комісія, стосувався тарифів на ринку, які,  на думку підприємців, були необґрунтовані. Через це, власне, почався конфлікт.

Ми звернулись до власників з проханням надати нам розрахунки тарифів, натомість не отримали чіткої відповіді.  Врешті, коли ми отримали ці розрахунки, попросили надати паспорт ринку, щоб зрозуміти, яка кількість місць. Але власники відмовились надавати таку інформацію, пояснюючи це браком часу. Тому ми не змогли розібратись в тарифі, бо було незрозуміло, чи цей тариф нараховано на м'ясний корпус, чи на овочевий, чи він розрахований на тих, хто продає на хідниках.  Тому нам не вдалось це встановити. Деякі підприємці говорять, що хтось незаконно працює. Моя позиція така: якщо підприємці торгують в м'ясному корпусі, то вони мали би сплачувати орендну плату. Але наша комісія не мала повноважень втручатись в операційну  діяльність між підприємцями, які між собою здійснюють підприємницьку діяльність.  Якщо ж хтось торгує незаконно або без договорів, то, будь ласка, звертайтесь в правоохоронні органи».

Якщо ТзОВ «Привокзальний ринок» працює, не маючи чинного договору оренди земельної ділянки, то чи правомірно вони надають послуги підприємцям ?

ТЗОВ свавільно прийняло рішення, що саме вони мають здійснювати операційну діяльність. На яких підставах вони почали надавати ці послуги?  Я ще розумію, що у ті часи, коли їм передавався цілий майновий комплекс, справді передавалось управління. Але ця територія уже давно не існує як цілісний майновий комплекс. Зараз це просто територія, на якій зібралась певна кількість власників нерухомого майна, які здійснюють свою комерційну діяльність. Тому документа, який би чітко визначав, чому саме той чи інший суб'єкт має здійснювати операційну діяльність, немає. Саме представники ТзОВ узурпували владу на цьому ринку і саме вони визначили себе як компанію, що має здійснювати операційну діяльність. Тільки вони, на їх думку, мають право надавати людям місця для торгівлі на хідниках і визначати оплату. У цьому питання буде тільки проста чесна правда і прозорі правила для всіх. Сподіваються, що міська рада це глобальне рішення доведе до логічного завершення на користь всіх людей, а не одного «власника».

Проте зараз у деяких ЗМІ лунає інформація, що начебто міська рада хоче забрати майно людей, які працюють на ринку.

На жаль, деякі ЗМІ поширюють неправдиву інформацію,  в тому числі і слова директора ТзОВ В. Гужви, розкручуючи істерію, що міськрада хоче «віджати» майно, обмежити права людей. Я кажу до представників ТзОВ: ви маєте бути на рівних правах, як і всі. Моя думка, що рішення було правильне.  Комунальне майно – майно громади міста, а приватне майно – законне майно власників, і це не обговорюється. У зв'язку з цим доцільно провести паралель із ОСББ, бо це аналогічна ситуація. Коли на одній території є багато власників, є комунальне підприємство. Ви, будь ласка, користуйтесь всі можливостями в однакових умовах. Щодо м'ясного корпусу, я вважаю, що це логічне і правильне рішення. І ніхто не має зараз ні морального, ні юридичного права віддати комусь одному всі ці проходи та обмежити права тих людей, які мають приміщення у приватній власності. 

Хочу наголосити, що цей конфлікт не може тривати вічно. Поки що він тихо тліє, але якщо б комісія не прийняла  вольового рішення, надавши всім рівні права , ситуація могла б вибухнути з новою силою. Люди налаштовані категорично і радикально, вони рік чекали, поки працювала наша комісія, не кажучи про попередні три роки, коли працювала комісія в іншому складі. Тож якщо знову все залишиться по-старому, щоб взимку руки синіли від холоду, в влітку щоб тіло покривалося алергією від спеки, то це стане останньою краплею і може призвести до некерованих ситуацій на ринку, відповідальність за які нестимуть саме ті, хто сьогодні хоче прикритися гаслами, а не честю та совістю . 

ІА "Вголос": НОВИНИ