Чи вдасться покарати РФ за збиття малайзійського літака? Про це «Вголос» запитував у дипломатів, міжнародних експертів Богдана Яременка, Олега Бєлоколоса та Олександра Хару.

 

«Слідча група доведе причетність Путіна до збиття МН-17»

 

Спільна слідча група відповідальність за збиття малайзійського Boeing поклала на Росію. Що далі?

Олександр Хара:

Інформація про те, щ до збиття малайзійського літака причетні російські військові, це ще не кінцеві висновки розслідування. Було названо близько ста прізвищ, причетних до злочину – і їх вину треба довести. Адже зараз влада Нідерландів звернулася до українців та росіян, які володіють інформацією та можуть безпосередньо встановити провину кожного з цієї сотні.

Оскільки у результатах розслідування фігурує 53-я зенітно-ракетна бригада збройних сил Російської Федерації, то, ймовірно, слідча група намагатиметься встановити причетність до збиття літака всього керівного складу армії Росії, а це: міністр оборони, начальник їхнього Генштабу та безпосередньо президент Путін. І вони це, вочевидь, доведуть, бо без згоди російського керівництва літак би не збили. Через певний час ми дізнаємось про не менш скандальні деталі цього розслідування. Адже Нідерланди та інші країни хочуть мати переконливі докази, що такий міжнародний злочин скоїли саме конкретні люди та структурні підрозділи Російської Федерації. Це потрібно для того, щоб під час судових слухань у винуватців не було можливості вийти сухими з води.

Олег Бєлоколос:

Розслідування цієї трагедії має і політичний підтекст. І невідомо, як цим скористається західний світ. Адже поки на тлі останніх візитів канцлера Німеччини Ангели Меркель, французького президента Еммануеля  Макрона в Росію та досягнених там домовленостей щодо «Північного потоку-2» перспектива цього розслідування та покарання за вчинений злочин виглядають непевно.

Богдан Яременко:

Як на мене, то головною метою цього розслідування, судячи із заяв Нідерландів, було добитися від Російської Федерації компенсації родинам загиблих та авіакомпанії Malaysia Airlines.

 

«Росія не визнає рішень Гаазького міжнародного суду»

 

Чи означає це, що справу про збиття малайзійського боїнга розглядатимуть у Гаазі?

Олег Бєлоколос:

Навіть якщо цю справу розглядатимуть у Гаазькому трибуналі, то компенсацію навряд чи хтось отримає. Адже Росія не визнає рішень Гаазького міжнародного суду, вона вийшла з-під його юрисдикції ще у 2016 році. Наслідки для РФ можуть бути хіба політичні чи економічні, якщо проти Кремля введуть чергові санкції чи оголосять світову ізоляцію.

Юридичних наслідків через збиття малайзійського літака для Росії й досі немає. Натомість ця трагедія стала ще одним питанням, яке розколює Європейський Союз. Бо попри декларовану єдність Заходу, у багатьох питаннях (особливо тих, що стосуються України)  її немає. Я вважаю, що наслідком буде те, що просто збережуться нинішні санкції проти РФ.

Олександр Хара:

Справа про падіння малайзійського «Боїнга» може розглядатися у Гаазі під час слухань щодо злочинів Росії проти України.

Зараз добитися справедливості і покарати Росію через міжнародний арбітраж неможливо. У Російській Федерації не визнають юрисдикції міжнародних судів, зокрема і Гаазького трибуналу. Варто зауважити й те, що Росія ніколи не виконує будь-яке незручне для них рішення міжнародних судів та арбітражів. Спроба світової спільноти організувати спеціальний суд щодо цього злочину завершуватиметься поразкою. Росія в ООН блокує також і створення спеціального трибуналу за фактом збиття малайзійського цивільного літака МН-17. Путінський режим і надалі заперечуватиме трагедію.

 

«Питання відповідальності Росії за збитий літак розколюватиме ЄС»

 

Коли оголошували результати розслідування щодо падіння малайзійського літака, у РФ гостював президент Франції Макрон. Що це означає?

Олег Бєлоколос:

Макрон не лише приїхав на форум у Санкт-Петербург, він підписав там дуже серйозний контракт між французькою компанією і РФ. От цей факт дуже чітко показує, що країни ЄС не готові покарати Росію за смерті сотень людей. Питання малайзійського боїнга і відповідальність Росії – це те, що поглиблює протиріччя всередині Європейського Союзу, адже Франція та Німеччина вважаються «локомотивами ЄС». А вони намагаються налагодити дружні відносини з Кремлем. У цій ситуації ми побачимо, що важливіше для ЄС: декларативні цінності чи економічний інтерес.

Олександр Хара:

Міжнародна політика ґрунтується на інтересах. Присутність Макрона на цьому збіговиську в Санкт-Петербурзі – це негативний факт. Французький президент не висловив своєї позиції щодо результатів розслідування падіння малайзійського літака. У Петербурзі був не лише французький президент, а й урядовці з Японії та Китаю. Їхня присутність дала можливість Путіну створити ілюзію, що Росія не перебуває міжнародній ізоляції, а президента РФ поважають провідні країни світу.

Але знищення літака Росії не подарують. І у подальшому таки буде судовий процес.

Яким чином тоді вдасться покарати РФ?

Богдан Яременко:

Реакція Росії на розслідування свідчить про те, що вони не готові визнати свою провину та чесно сплатити компенсацію. Я думаю, що алгоритм усієї цієї справи – це пошук зацікавленими державами, які створили цю міжнародну слідчу групу, судової перспективи. Тобто можливості створити спеціальний суд, трибунал, який вирішить це питання і покарає РФ. Але це не станеться швидко. На те, щоб тільки домогтися трибуналу, потрібні роки. Якщо міжнародний суд вдасться організувати, то там все буде вирішено не на користь Росії. Оскільки за цю справу так серйозно взялись, то покараними будуть не тільки виконавці, а й замовники. Єдиний нюанс полягає у тому, що покарання буде лише частковим: тобто рішення буде винесене, але не виконане. Втім, тут головне – правова складова.

Якщо міжнародна ситуація для Росії буде поганою, то вона буде змушена йти на якусь співпрацю. Поки у Кремлі думатимуть, що вони можуть протистояти міжнародному тиску, доти вони заперечуватимуть свою участь у падінні літака та ігноруватимуть судові рішення.

Олександр Хара:

Покарати РФ все ж можна. Оскільки більшість загиблих рейсу МН-17 були громадянами Нідерландів, то суд цієї країни може винести своє рішення. І воно буде законним. Суд у Нідерландах може й встановити розмір компенсацій родичам загиблих та авіакомпанії, які повинна сплатити Росія. Маючи рішення свого суду, Нідерланди можуть звертатися до судів та урядів інших країн з проханням визнати цей факт і вимагати покарати винних у трагедії.

Тобто не потрібно навіть суду в Гаазі, щоб реально покарати РФ і змусити її платити за скоєні злочини. Так, у у Кремлі відмовляться. Однак у Росії є власність на території інших держав. А західна правова система дозволяє продавати майно винуватців, щоб компенсувати збитки потерпілим.

 

Марія Бойко, «Вголос»

 

 

 

 

 

 

ІА "Вголос": НОВИНИ