[media=127782,127783,127785,127787,127788,127790,127791,127793,127795,127797,127800,127802,127804,127805,127807,127809] 

Моя подорож стартувала 23 травня зі Львова. Щоб вирушити на схід, спочатку потрібно потрапити на захід – через Польщу до Норвегії.

Осло: коли не в грошах щастя

Норвегія для українців не була дешевою країною ще навіть у ті часи, коли долар був не то що по 8 гривень, а по п’ять, тепер же – взагалі космос. Утім, якщо розумно підійти до справи, то можна і місто побачити, і не спустити за день свій місячний бюджет.

Через дешеві квитки Осло вже давно займав чільне місце в моїх мандрівних планах, але все якось не складалося: то я на рейс запізнюся (до речі, натомість вийшла цікава мандрівка Польщею), то гривня обвалиться. Цього разу права на помилку вже не було: норвезька столиця була стартом великої мандрівки в Азію.

Якщо коротко резюмувати враження від міста: Осло, попри всю цю дорожнечу, варто відвідати. Подивитись, якою може бути сучасна архітектура, як її легко можна вписати в навколишнє середовище і ландшафт. Послухати тишу великого міста: ніхто нікуди не спішить, ніхто не кричить, таке собі місто-спокій (для порівняння треба тут опинитись у п’ятницю ввечері, можуть виникнути зовсім інші враження). Місто, яке дихає холодом: от ніби і сонце виглянуло і пригріло, але вже через секунду вітер намагається зірвати волосся з голови і стає дуже-дуже холодно. Осло стало першим моїм скандинавським містом, і там справді почуваєшся зовсім інакше, ніж в інших місцях Європи.

Ще 50 років тому Норвегія була бідною країною, яка заробляла рибацьким промислом, поки не знайшла нафту та газ. Тепер норвезька «Statoil» потіснила з європейського ринку «Газпром» і стала найбільшим постачальником блакитного палива в Західній Європі. За цей час країна активно вкладає гроші в інфраструктуру, соціальні та освітні проекти: всюди кипить будівництво. Це ціла історія про те, як розпоряджається нафтодоларами здорове суспільство (про «Кримнаш» зараз не будемо). Незважаючи на те, що зарплати норвежців одні з найвищих в Європі, місцеві мешканці живуть доволі скромно. Багато хто мешкає в маленьких дерев’яних будиночках, які збудували ще, напевне, діди, і не поспішає будувати чотириповерхові палаци. Натомість норвежці багато подорожують і займаються спортом.

Так, тут дорого, але зарплата касира в «Макдональдсі» становить 3 тисячі євро, тому просто не може бути низьких цін. Незважаючи на це, чекати, поки на вас зваляться кілька тисяч євро для подорожі в Норвегію, теж не варто: нам доба в Осло обійшлася в 53 євро на двох, зараз я розкажу як. 

Аеропорти: коли квиток на літак дешевший від автобуса в центр міста

Усі звикли: авіаквитки – це дорого, а от автобусні – навпаки – копійки. Так-от, в Осло все навпаки: квитки з Польщі легко можна купити за 5-10 євро (буває, і за один злотий), а от поїздка автобусом з аеропорту (Ригге) в місто коштує 13 євро.

Аеропортів в Осло три: більшість лоукостів літає у віддалені аеропорти «Ригге» і «Торпе», основним аеропортом є «Gardemoen», але саме з нього літає місцевий лоукост «Norwagian air». Відповідно, під час планування пересадки це потрібно враховувати, інакше «вигідна стиковка» може вилитись у сотню євро додаткових витрат.

Як можна зекономити на дорозі з аеропорту:

- якщо вас четверо і в плани входить не тільки Осло, є сенс узяти автомобіль на прокат, при замовленні через Інтернет наперед можна добряче зекономити.

- їхати автостопом. Власне норвежці хітчхайкінгу не особливо довіряють і людей з піднятим догори пальцем підбирають не особливо охоче, але спробувати завжди можна. Власне, ми спробували. Зупинилася друга ж машина (перша була таксі, її й не пробували «застопити»), пощастило. Але може і не пощастити. Тому вирішуйте самі, скільки вам не шкода буде простирчати на трасі заради економії 400 гривень.

Житло

Якщо відкрити booking.com і вбити в пошук «Осло», починаєш розуміти, що не такі вже дорогі ті автобуси з аеропорту. Але не лише готелями місто багате. Тут теж є кілька варіантів, як зберегти кілька крон: шукати хостели, кімнати на airbnb.com (трапляються цілком нормальні варіанти за 15-20 євро за добу) або селитися за межами міста. Є ще один варіант – це сервіси на зразок каучсерфінгу, але потрібно пам’ятати: такі сайти це не безплатні готелі, а соціальна мережа для спілкування. І шукати хостів потрібно відповідно – з ким вам насамперед буде цікаво (і захочеться) спілкуватись, а не в кого красива хата в центрі міста.

Їжа

З їжею все просто  її можна купити в Польщі. Без жартів. В Осло буханець хліба коштує 300 грн, а пляшка води – 30 крон (90 грн) Чашка еспресо у вуличних кафе стартує від 20 крон (60 грн), канапки – від 40 крон (120 грн). Словом, дорого. Дуже дорого. У Польщі дешевше (деякі продукти дешевші, ніж в Україні), і, крім рідин, спокійно все можна провозити в ручній поклажі. Алкоголем можна закупитись у дюті-фрі або, якщо подорожуєте з оплаченим багажем, удома.  

Транспорт

Центр Осло компактний, там можна пересуватися пішки. Але багато цікавинок міста є далеко від центру, а до деяких пішки фізично не дійти – це острови. Тому, тут оптимально купити єдиний проїзний на всі види транспорту, зокрема на катери до островів. Якщо вам ще немає 30 років, можете спробувати їздити за студентськими квитками – так трохи дешевше.

Отже, доба в Осло на двох нам обійшлась у 53 євро:

транспорт – 22 євро (224 крони (дорога в аеропорт), з аеропорту їхали автостопом, по місту раз проїхалися зайцями (не робіть так, штрафи величезні);

продукти: 15 євро (15 злотих на продукти в Польщі, 100 крон за дві кави та 28 крон за пляшку води);

житло – жили у знайомих;

додаткові витрати – 6 євро – камера зберігання на вокзалі;

авіаквитки коштували по 10 євро. 

Наступна зупинка – Бангкок.

Велика подорож в Азію починається, стежте за оновленнями на сайті.

Уляна Куйдич, спеціально для «Вголосу»

ІА "Вголос": НОВИНИ