[media=134877,134878,134879,134880,134881,134882,134883,134884,134885,134886,134887,134888,134889,134890,134891,134892,134893]
Сьогодні про одного із талановитих майстрів свого часу, внучатого небожа Тараса Григоровича Шевченка розкаже українська літературознавиця і мистецтвознавиця, докторка філологічних наук, старша наукова співробітниця відділу слов’янських літератур Інституту літератури імені Тараса Шевченка НАН України Леся Станіславівна Генералюк.
У сучасному світі, попри засилля кіно-, відеоіндустрії, Ютубу, з його інформативною нав’язливістю, ми багато говоримо про фотографію. Останнім часом почастішали експерименти на полі чорно-білої фотозйомки, а відтак проявився чималий інтерес до фотографії та майстрів минулого. Водночас ми майже нічого не знаємо про українську фотографію за часів її зародження, її перших успіхів. Що ви можете розповісти читачам про становлення власне українського фотомистецтва?
Тема в такому зрізі, безумовно, широка, бо, попри відомі дослідження, має багато «білих плям». Я буду говорити про початок XX століття, коли хвиля національного відродження дала потужний імпульс розвитку української фотографії. Цікаво, що якраз перші кінозйомки Йосипа Тимченка у 1893 році, хроніки Федецького, показані в Харківській опері 1896-го, перший український фільм «Запорізька Січ» Данила Сахненка 1911 року - сприяли популярності фотосправи. Інтерес до неї був величезний, саме в 1910-их роках із величезною швидкістю множилися в українських містах і містечках фотоательє.
Початок століття невипадково називають золотим віком української фотографії. Він дав таких видатних фотомитців, як Ж. Рауль, І. Гуковський, Франц де Мезер, Й. Хмелевський, Й. Кордин, Г. Лазовський, М. Петров. Згадайте, скільки нагород вони завоювали на європейських фотовиставках! А Київське товариство фотографів-аматорів «Дагер», створене 1901 року, було одним із центрів «художнього світлопису» і в Україні, і в Європі. Більш як сотня членів товариства (цифра на 1903 рік) вправлялися у зйомках портретів, краєвидів, історико- культурних пам’яток України, цікавилися теорією фотографії, вдавалися до абсолютно оригінальних експериментів.
«Українські фотомитці вигідно відрізнялися від, скажімо, російських. Про це не раз писав петербурзький журнал «Фотографічний листок»
Причому українські фотомитці вигідно відрізнялися від, скажімо, російських. Про це не раз писав петербурзький журнал «Фотографічний листок». Він визнав, наприклад, у 1911 році, що «ні в одному з російських фотографічних товариств культивування інтересу до художньої фотографії не проступає так рельєфно, як у київському». І тут можна говорити про багатьох художників, які перекваліфікувалися на фотографів, про їхні пошуки нової мови у цьому виді мистецтва, їхні беззаперечні досягнення. Це тема не однієї бесіди.
Я зупинюся на одному з них - Григорію Шевченку, зокрема, на його фотороботах 1900-1910 років. Постать напрочуд оригінальна, в принципі відома, але практично не осягнута з позиції естетичної цінності доробку митця.
Ви вважаєте його визначним фотомитцем, незаслужено забутим?
Правду кажучи, не стільки забутим, скільки належно не оціненим. Ми маємо сумну картину: є велика кількість творців вітчизняної культури, котрих варто вивести з тіні, бо їхні твори варті широкої популярності. Однак шлях їхньої «розкрутки», як усе в нас, надто складний. Ще у 2013 мені довелося «увійти в майстерню» Григорія Шевченка, і я була вражена неординарністю його як людини і як митця. Написала великий текст про систему візуальних етноконцептів, ним сформованих... Оскільки він, на жаль, досі не опублікований, рада поділитися своїми спостереженнями.
Що Ви маєте на увазі під словом «етноконцепти»?
Григорій Шевченко створив такі образи, котрі концентровано відтворили нашу етнічну картину світу. Умовно кажучи, в них неймовірно висока концентрація національних чинників. Його бачення ландшафту, типажів, сільської хати, праці й відпочинку селян передає ціннісну систему українства. І явлена вона в найдокументальнішому з мистецтв - фотографії.
Тобто йдеться про «документи епохи»?
Не тільки, таких документів багато серед так званої сільської фотографії. До речі, їй дослідники присвятили велике видання, упорядником якого став доктор мистецтвознавства Олександр Найден. Головним у Шевченка є високий естетичний рівень його робіт. Нестандартне візуальне мислення, закладене його фахом художника, адже він навчався в Одеському художньому училищі. Тоді ціла плеяда фотографів була сформована в художніх академіях, училищах, студіях живопису, і Григорій Шевченко не був винятком із правила. До слова, у «Дагерротипному закладі» знаменитого Антона Деньєра працювали ретушерами Іван Крамськой, Архип Куїнджі. Куїнджі навіть відкрив приватне фотоательє в Одесі. А київський фотограф і теоретик М. Петров відверто радив учням навчатися у кращих майстрів живопису - І. Рєпіна, М. Ге, І. Крамського.
«В Україні національні константи, передані фотомистецтвом початку XX століття, в основній своїй масі не збереглися - у зв'язку з багатьма історичними обставинами, включно з етноцидом»
Чи можна вважати, що Григорій Шевченко зробив презентацію типажів українства і це сприяло процесам національної самоідентифікації?
Без сумніву, така візуальна репрезентація типажів українським фотомитцем сприяла процесам національної самоідентифікації, які завжди відбувалися в Україні сповільнено. Актуалізуючи етнотипи й колоритні типажі, він якоюсь мірою транспонував на український ґрунт концепцію ультрапопулярного наприкінці XIX століття Вільяма Карріка, з його «Петербурзькими типами», «Російськими типами», «Картинами російського життя». Відмінність лише у «незначному»: Карріку сприяли представники царської родини й двору, тисячі його прекрасно збережених фотографій донині експонуються на періодичних виставках у Росії. В Україні ж національні константи, передані фотомистецтвом початку XX століття, в основній своїй масі не збереглися - у зв'язку з багатьма історичними обставинами, включно з етноцидом. А ті, що дійшли до нас, на жаль, тиражувалися, сказати б, не надто посилено. Навіть тепер, у роки незалежності.
Ви обмовилися про біографію Григорія Шевченка. Читачам, безумовно, буде цікаво знати про його життєвий шлях.
«Запам'ятався як чоловік могутньої статури (важив понад 159 кілограмів), а також тим, що виступав з Іваном Піддубним, з яким товаришував...»
Біографія цього фотомитця - від його генеалогії, бо Григорій Петрович доводився Тарасові Шевченку внучатим небожем і жив у тій самій Кирилівці, - є дивовижною людиною, символом епохи. Я би сказала, що він певним чином символізує націю. Григорій Шевченко вартував би якогось бестселера чи фільму з карколомнішим сюжетом, ніж, наприклад, стрічка шведа Труеля «Незабутні моменти» - про фотохудожницю Марію Ларссон. Парадокс: богемна натура, чутлива до краси душа, талановитий художник, Григорій прославився свого часу як важкоатлет, оскільки не раз перемагав суперників на бійцівському килимі. Запам'ятався як чоловік могутньої статури (важив понад 159 кілограмів), а також тим, що виступав з Іваном Піддубним, з яким товаришував...
Славився щирістю, веселою вдачею, благородством. Закохав у себе німкеню-аристократку Віру Йоахимівну, і в 1889 році привіз її з Одеси у Кирилівку. І якщо його дружина чарувала своєю красою, розумом, витонченими манерами, освіченістю, фортепіанною грою, то він - енергією, прямолінійними, якимись демонстративно-епатажними легендарними вчинками. Подружжя часто навідували граф Браницький з родиною, Енгельгардти, М. Лисенко, 0. Кошиць - і тут є свої цікаві історії. Смерть, його бунт проти німців у 1941-ому - також стали легендою, героїчним штрихом до всієї історії життя цього неординарного українця.
А що можемо сказати про Григорія Шевченка, як фотографа?
Фотограф Шевченко бездоганно володів композиційними прийомами. Ось його пленерні знімки з багатофігурним стафажем. Він продумав передній і дальній плани, вміло сегментував простір, а об’єкти, що підлягали фотографуванню, розташував на чітко визначеній відстані один від одного. Компонування людей, будиночків, вітряків здійснив наче за математичними розрахунками. Адже відомо, що велика кількість фігур ускладнює композицію, і зазвичай така постановка перед об’єктивом вимагає численних дублів - навіть сьогодні її непросто здійснити.
Залишається загадкою, як це вдавалося Григорію Шевченку...
Для прикладу, фотографія «Біля криниці» нагадує академічне полотно з типовими символами. Насамперед, сферична форма композиції: три жінки над колодязним зрубом - одна сидить на зрубі, дві статичні, між ними - цебро. На задньому плані ритм тріади підхоплено трьома постатями на дорозі, візуально вони чітко розташовані над цебром і не виходять за межі трьох фігур. Криниця - символ зв’язку між світами, жінки - наче Мойри, богині долі. У полі сфери й три віддалені постаті дітей обіч дороги. Дивним чином між ними зберігається однаковий інтервал (виникає навіть питання: невже монтаж?). Символіку Мойр, життя, власне, й вибору художник підтримує групою глядачів справа та самотньою фігурою чоловіка якраз посередині містка. Він опинився там випадково? Чи виконував волю постановника?
Чи лише композицією відрізнялися роботи Григорія Шевченка від робіт його сучасників? Ми можемо говорити, що Григорій знімав так звану «попсу», тобто солодкі краєвиди українських сіл, чи манері майстра був притаманний глибокий науковий і водночас художній підхід до зйомки?
Безперечно, це глибокий, виважений, творчий підхід, «попси» я практично не помітила, хіба окрім декількох, вочевидь, замовних фото для тиражування в листівці. Його манера - це особливе відчуття фактурності, тонке відчуття ритму. Вражає у Шевченка вміння поєднати елементи зображення. Іноді на таких принципах створений кадр нагадує музичний твір. Вражаючий ритм на фото «Весільний танок» задається фотографом знизу вгору й підтримується на різних рівнях.
Від статичних площин спідниць, віялоподібних складок свит, до вертикальних потоків стрічок. Чим вище, тим більше він дробиться: руки, плечі, голови, вінки, обличчя подано цілісним конгломератом, котрий глядач сприймає як дрібно-фактурний орнамент. Одна мелодія формується в різних кінетичних, а відтак візуальних вимірах. Навіть картузи, ідеально вписані під лінією даху, є контрапунктом до скупчення тонко модельованих вінків. А над вінками - знову ж таки символ, ідеальний із точки зору космогонічної національної символіки: тонкогіллясті верхівки дерев.
Інший ритм - у «Дівчатах біля криниці», майже симетричній композиції, де цебро, медіатор між світами, знову подано в центрі, а погляди всіх дівчат звернені до глядача. Концепт чекання, переддень весняного вибуху, що от-от прорветься розквітом. Він змодельований фотомитцем і через площинність огорожі, яка стримує цей прорив, і через статику однотипних фігур. Однаковими є повтори низок намиста, струмені стрічок: метафори вроди. Усе тут покликане візуалізувати концепт жіночої весни.
Бездоганне відчуття ритму є на фотографії «Весільна група». Захоплює чергування білих рукавів вишиванок і темного одягу, повтори горизонтальних орнаментів на декоративних фартушках. Математично вивірено сусідство облич. Тут кожного оточує конкретний, визначений фотографом персональний простір, але все надзвичайно природно, без напруження. Можна лише уявити, яким довірливим було спілкування селян із майстром. Духовна спорідненість усіх цих людей прочитується в однаковій скошеності пліч. Однаково кругляться овали облич, овальні низки коралів,дукачі, що чергуються, ніби синкопи. Вся група замкнута в прямокутник: монолітна твердь внизу, вгорі просвічуються крони дерев, листяні маси є рамою для святкових людей. Їм невідомі ще ні Перша, ні Друга світова, ні голод 33-ого. Тайнописом є і цифри: «19...» - номер чи рік хотів вивести фотограф на рукаві у цієї ж нареченої, тільки на іншій світлині, де планувався парний портрет? Тисяча дев’ятсот... - не продовжив.
Особливий ритмічний лад - і на декількох фотографіях з вітряками. Одну з них майстер піддав ретуші - висвітлив стебла й колоски на ближньому плані, звивисту лінію польової дороги, «домалював» горизонтальні хмари й крила двом вітрякам. (Цього нема у листівці, дублі того ж кадру, надрукованому в дзеркальній проекції. Листівка якраз не справляє враження малярського твору. В ній мало «повітря», бо «обрізано» простір по периметру; малопромовистим є центр; неправильно розташовані «вузли уваги»).
«Шевченко зняв унікальні кадри ландшафту, який моделює, за Гердером, дух нації»
На світлині ж бездоганно прораховане розташування споруд, вивірено відстані між ними. Це велика майстерність. Короткофокусний об’єктив камери фотограф поставив дуже близько до першого вітряка і захопив у фокус дальні вітряки - винятково з метою посилити враження глибини. Фантастично вивірено ритм руху крил, а піднята паралельно крилу правого вітряка рука чоловіка, що вказує на інші споруди, «підтримує» усі структури. Думаю, це прекрасна ідея постановника. Це почерк майстра. Такі деталі, котрі взаємодіють між собою, вказують на додаткові сенси, тому простір тут є символом національного світу.
Шевченко зняв унікальні кадри ландшафту, який моделює, за Гердером, дух нації. Ми тепер достеменно знаємо конфігурацію тодішніх сільських вулиць і скупчення хат, якими захоплювалися Гоголь, Соколов, Куїнджі, Бунін, Світ- лицький. Він передав ліризм сільських околиць і полів із вітряками. Знімав солом’яні дахи, умовні огорожі, напіврозвалені тини, дороги, де грязюка й сміття, курені на городах.
Спеціально знімав українську хату - предмет зацікавлення багатьох російських і українських малярів, часто вписував у кадр колодязі та журавлі, ставки й вибалки. Залишив (чи не останнє) фото з чумацькою валкою, а також надзвичайно мальовничі кадри стада з пастухом, стада на водопої, власне, показав особливий рельєф місцевості. Причому показав так, що він може бути узагальненням усіх культурно маркованих ландшафтів України - від М. Гоголя, В. Штернберга, Т. Шевченка - до М. Пимоненка, К. Крижицького, П. Мирного, І. Буніна, І. Нечуя-Левицького, С. Васильківського, П. Левченка.
Отже, фотограф був ще й хорошим портретистом, відмітити його особливий авторський стиль митця у цьому жанрі фотографії?
Як портретист, Г. Шевченко зміг проявити приховану суть людей - те, що взагалі не піддається відтворенню. Він у них «самовисловився». У портретах є відсвіт енергії його думки, його «езотеричних» знань про свою землю і людей. І в тих понад 70 фотографіях Г. Шевченка, що дійшли до нас, вкладена його особиста філософія, його біографія, його естетизація сільського буття і сільських людей. Портрети його тяжіють до узагальнення.
Одним із таких класичних портретів є фотографія «Молодиця». Статуарна й витончена водночас, жіноча постать репрезентує типаж молодої українки, котра є свого роду еталоном національної вроди. Композиція фігури складається з двох умовних прямокутників: масивний темний нижній та легкий верхній, де рукави вишиванки наче замикають у квадрат таємницю життя. Завдяки висвітленому нейтральному тлу вся фігура, особливо овал обличчя, подвійно обрамлений коралями й очіпком, справляє враження скульптури.
Що цікаво - усі портрети й етнотипи Г. Шевченка мають безліч паралелей. Це й «Живописна Україна» Тараса Шевченка, й однойменний проект Л. Жемчужникова, яким художник продовжив у 1861-62 роках задум Т. Шевченка.
Роман Ратушний, спеціально для «Вголосу»
ІА "Вголос": НОВИНИ