Такої відвертої маніпуляції та зневаги до цілого міста Львів, мабуть, не пам’ятає з моменту появи електричного трамваю. У далекому 1894 році жінки львівських візників закидували тодішнє чудо техніки помідорами та тухлими яйцями. А «деяка пані Скоробецька» просто закинула спідницю і нахилившись до трамвая задом, закликала його поцілувати її в одне місце. Саме так виглядав 30 березня і «протест» ображених львівських таксистів.

А образились вони насправді... ні, навіть не на «Яндекс Таксі» чи Uber, попри написи на плакатах чи автівках протестувальників. Таксисти образились на львів’ян!

Образились за те, що коли з’явилась мінімальна можливість вибору, мешканці та гості міста Лева почали більш охоче надавати перевагу новачкам, а не «аксакалам». І цей вибір був абсолютно об’єктивним та вмотивованим. Адже на виклики почали швидко приїздити чисті й охайні автомобілі, вартість поїздок стала в рази нижчою. Найголовніше – клієнтів відверто не «розводили» на гроші, повідомляючи про «відсутність машини у вашому районі» в останній момент. І найважливіше – ставлення до пасажирів стало цілком інакшим.

Заради об’єктивності треба визнати: так, Яндекс – це російська компанія, і сьогодні користування такими речами «табу» для людей, які вміють думати і поважають себе. Так, і він, і Uber – це лише електронний сервіс, а не автопарки, і люди там часто – не професійні таксисти, з усіма відповідними наслідками. Так, у нових гравців нинішні шалені знижки діють лише в період входження на ринок, з часом ціни зростуть (як це вже сталося у Києві). І так – з податками (хто, скільки, і чи платить взагалі) там, напевно, сам чорт ногу зламає. Але!

Завдяки отим неофітам львів’яни помітили, що таксі можуть бути відносно новими, чистими і не прокуреними. Без шансону і матюків. Коли водій не буде дерти додаткову плату «за очікування», «за корки» чи «за багаж», а ще й допоможе донести валізу до під’їзду. Врешті, що машину можна викликати у три кліки на смартфоні – як це давно роблять у розвинутих країнах, і вона справді приїде за якихось 5-8 хвилин. А це страшенно важливо – відчути, що звиклі речі можуть бути набагато кращими, ніж те, що тобі весь час безальтернативно «втюхують».

Звісно, що ці новації багатьом припали до душі. Чимало людей кажуть, що готові навіть платити більше, але при цьому гарантовано отримувати нормальну послугу. І тут до наших «шумахерів» дійшло, що клієнт може зіскочити – бо тепер має куди. Халепа!

На жаль, нічого кращого за привертання уваги через створення проблем для цілого міста львівські таксисти не придумали. Реакція львів'ян на це неподобство не забарилася: соцмережі переповнені тисячами коментарів. Судячи з них, люди чудово розуміють, так би мовити, «хто є ху».

По-перше, маніпуляцію з «російським бізнесом» розклали по поличках, нагадавши, хто і де створював той же Uber, та яким чином працюють наші таксисти. Ось кілька яскравих коментарів:

Андрій Матвійчук: «Це не проти російського бізнесу, бо щось не були вони помічені біля російських банків та інших фірм, а акція за свої кишені і лохів пасажирів, котрі мали терпіти їхній «сервіс» бо іншого не було. І по тому, як організована акція (неузгоджена, самовільно перекривають дороги, по-хамськи себе поводять) дуже добре видно, як вони відносяться до інших».

Анна Наумова: «Протягом останнього року служби таксі знахабніли вкрай. На ранішній поїзд Інтерсіті стало неможливим дістатись до залізничного вокзалу. Та й в інший час ситуація не набагато краща. Попит народжує пропозицію, так у цілому світі є, а у нас замість пропозиції та конкуренції - суцільні страйки та бандитські розбори».

Микола Карнаушенко: «Для страйкуючих таксистів: півроку тому на Пасічну можна було викликати машину з 3-4 разу (потрібно було дзвонити в декілька служб). Завжди приходила дурнувата смс-ка: Нажаль, не має вільних машин у Вашому районі. Відповідальності ніякої, попередньо машину замовити нема як, сервіс низького рівня. От тепер коли з'явилась конкуренція, ви заметушились. Треба нормально працювати, і надавати нормальний сервіс, тоді можливо люди б вас підтримали. А так, почитайте відгуки про вашу роботу, яких в принципі за останній рік безліч!»

Павло Чорний: «Треба запитати, скільки відсотків з того бидла мають ліцензію і всі документи? І де дивиться наша поліція? Де евакуатори?»

Iryna Shtybel: «Ідіоти. Це ж здорова конкуренція. Убер якраз плюс в тому, що ціна коливається від попиту. Що заважає іншим службам зробити таку ж гнучку систему? Чи нормальний контроль якості послуг? Чи далі платити гроші за брудні машини, воділ-хамів без можливості поскаржитись і т.д. То як страйк маршрутників якихось».

Також користувачі ділилися фото та відео паралізованої центральної частини Львова і вказували на відвертих порушників, які самовільно перекривали дороги

 

під час проїзду таксівок «учасників параду». Нерозуміння й обурення викликала і поведінка Нацполіції, яка переважно лише спостерігала за цією вакханалією, а подекуди разом з «протестувальниками»… допомагала перекривати рух! Не говорячи вже про те, що на очах поліції таксисти заклали вхід до облдержадміністрації шинами. Добре, що хоч не палили їх…

А той «автопрайд» львів’яни справді не забудуть. Коли стояли в корках, не могли доїхати вчасно у справах, спізнювались на літаки чи потяги. Ціле щастя, що при цьому не сталось якоїсь техногенної катастрофи чи ще якоїсь масштабної біди – бо допомога б точно не надійшла. Пожежники б не доїхали, швидкі допомоги не домчали, не кажучи вже про правоохоронців. Напевно, якби під час «таксопараду» банда грабіжників спробувала б узяти якийсь банк, вона б спокійнісінько це зробила серед білого дня.

Вислід цієї акції у кожного буде свій. І схоже, що загалом він не піде на користь львівським таксистам-«корифеям».

 

 

Петро Волинський: «Від імені львів'ян хочу подякувати усім учасникам акції. Вона добре показала ставлення таксистів до львів'ян. Як до водіїв, так і до пасажирів громадського транспорту. Завдяки вам львів'яни сьогодні мали змогу прогулятися вулицями міста, а не їхати в автомобілях і трамваях. 
Я особисто від сьогодні не буду відволікати ваші таксопарки від такої важливої місії і користуватимусь іншими сервісами по замовленню таксі».

Ну й окрім сарказму з приводу «найкращої реклами для Uber’a» та закликів не користуватись сервісом «протестувальників», лунали доволі радикальні пропозиції.

Натомість таксисти оголосили 5 своїх вимог (від перевірки сервісів до припинення діяльності «іноземних серверів» і навіть пропозиції щодо оподаткування таксомоторних перевезень) і пообіцяли «їхати на Київ». Фактично ж перевізники переклали відповідальність на президента Порошенка, і, мабуть, почали  робити «заначки» для виїзду до столиці. Можливо, вони таки проведуть там якийсь «таксо-майдан» - знову з шинами і бібіканням, від якого закладає вуха, але  вже без гідності. Просто за право залишити все так як є, не змінюватись і, користуючись «монополькою», під шумок українських реформ дерти зі співгромадян стільки, скільки вважають за потрібне.

В тему:

до речі, у кризовому 2009-му, львівські ресторатори показали приклад справді креативної, а головне – конструктивної, акції: на своїх недешевих автівках вони за символічні 10 гривень забирали з вокзалу усіх гостей міста.

Юрій Пелих, спеціально для «Вголосу»

ІА "Вголос": НОВИНИ