Депутати традиційно мали змогу вносити свої поправки до готового проекту рішення у якому все розписано до копійки. Було близько 30 пропозицій, але жодна з них не отримала достатньої підтримки. Багато з них базувалися на зверненнях, проханнях від громад, де цілком обґрунтовано, на думку деяких депутатів, пояснювалася необхідність зняти кошти з фінансування одного об’єкту і перенести на інший. Теоретично, людям внизу краще знати, що варто відремонтувати вже зараз, а на що можна почекати.

Через обмеженість коштів депутати, якщо й хотіли профінансувати щось не зазначене у проекті рішення, то мали перед тим подумати звідки - з якої школи чи дороги, ці гроші забрати. Виникла досить бурхлива дискусія, зокрема вона торкнулася розподілу коштів на ремонт комунальних доріг.

«Я категорично проти збільшення самого бюджету, - розповідає Вголосу депутат ЛОР Олесь Старовойт, - оскільки навіть не буде звідки його наповнити. Він розрахований на грані наших можливостей. Проте, якщо територія пропонує ремонтувати не три дороги в місті Золочеві, а дві, які заплановані в місті Золочеві, а одну дорогу в одному із сіл району і ті самі кошти перевести туди, то це потрібно робити».

За його словами, депутати не мають права відмовляти таким проханням місцевих громад. Пропозиції були цілком вмотивовані, навіть нові голови райдержадміністрацій давали згоду на такі зміни, але деякі депутати, на думку Олеся Старовойта, всіляко намагалися не допустити підтримки тої чи іншої пропозиції. Він висловив припущення, що вже можуть бути визначені приблизно фірми-підрядники виконання робіт і окремі учасники голосування лобіювали їхні інтереси.

«В цьому немає нічого поганого, - продовжує Олександр Старовойт, - але настільки захищати інтереси певних структур не є нормально. Сам бюджет кардинально не змінюється. Міняються якісь десяті, а може і соті долі бюджету. Йдеться про якихось 50-100 тис. грн. при загальній сумі 23 млн. грн.. Там потрібно просто змінити призначення в межах одного району».

Він вважає непрозорими і підозрілими такі дії. Зокрема однією із партій, яка одноголосно відмовлялася підтримувати пропозиції з низин була УНП.

Своєю чергою УНПіст Олег Немчінов, він же начальник управління промисловості та розвитку ОДА, пропонує не вбачати в цих діях якоїсь великої політики. Просто деякі депутати, виставляючи на голосування пропозиції громад, вже думають про місцеві вибори, які відбудуться за замішаною системою. Розуміючи, що у них може бути мало шансів попасти у лідери списку тої чи іншої партії, вони стараються максимально лобіювати бажання населення свого району, щоб потрапити в раду за мажоритаркою. Тому, навіть достатньо виважені пропозиції, що надходили від місцевих рад, на думку Немчінова, не знаходили відповідної підтримки серед інших учасників сесійних дебат.

Начальник управління промисловості ЛОДА також пояснив, що не варто настільки серйозно розглядати питання про лобіювання фірм-підрядників, оскільки таке лобіювання важко організувати.

«Для того, щоб це робити потрібно мати відповідно, я навіть не знаю яку схему, вертикаль тощо. Припустити можна все що завгодно, тоді потрібно шукати, які б компанії могли лобіюватися. Але основна маса робіт, які визначені, це поточний ремонт, а суми переважають 100 тис. грн.. Все одно будуть тендери. Де гарантії, що лобіюється якась фірма і вона переможе. Депутати настільки дрібно поділили ці дороги, щоб все одно вони влізають у тендерні процедури», - пояснив Олег Немчінов.

Організація тендерів необхідна при проведені ремонтних робіт вартістю більше 100 тис. грн., якщо це поточний ремонт дороги; і більше 300 тис. грн., якщо це капітальний ремонт. Місцеві громади визначають хто саме проводитиме тендер. Тому, за словами Немчінова, лише якась дуже незначна частина доріг може лобіюватися, що малоймовірно.

Комунальні дороги, стосовно яких сперечалися депутати, відбирали згідно з заявками, які надходили від районів. Таких заявок назбиралося на суму понад 125 млн. грн., проте обласний бюджет спроможний профінансувати не більше 21 млн. грн.. Загалом планується відремонтувати 129 доріг у 60 населених пунктах та містах області. Лідерами списку є Жовківський район, якому дісталося 2,8 млн. грн. і Старосамбірський район – 2,6 млн. грн.. Ще 6 районів та міст отримали понад 1 млн. грн., зокрема м. Борислав та смт. Східниця, Новороздільська міськрада, Золочівський, Мостиський, Пустомитівський та Самбірський райони. Кошти на фінансування візьмуть з податку власників транспортних засобів.

Голова бюджетної комісії ЛОР Ростислав Бондаренко розповів, що над підготовкою проекту рішення щодо фінансування ремонту комунальних доріг працювала комісія з питань промисловості, яка протягом 6 місяців вивчала це питання. Водночас депутати, які не зовсім можуть розбиратися у цій сфері, почали вносити свої поправки, тому їх пропозиції не знайшли відповідної підтримки.

«Вони (профільна комісія) напрацювали той матеріал, який вийшов. Він вийшов від профільної комісії. А депутати, які були у залі, не брали участі у роботі комісії, не цікавилися цим, вважали, напевно, що можна якимось чином, щось кудись перекинути, але їм це не вийшло» – відзначив Бондаренко.

Раніше проблеми розподілу коштів у обласній раді не було, оскільки усі гроші давалися Львівському облавтодору. Проте у 2007 році вийшов конфлікт, коли автодор на 5 млн. грн. купив собі у власність техніку, замість ремонту доріг. Тоді депутати забрали у цієї структури функції розпорядника коштів.

«Порист» Бондаренко схиляється до думки, що з наближенням виборчої кампанії кожен депутат хоче задекларувати своєму округу чи території, що він за неї піклується. За його словами, на рівні обласної ради кошти завжди будуть розподілятися «з певним суб’єктивізмом», оскільки грошей не вистачає катастрофічно. Тому кожен депутат вважатиме, що на його район дали замало коштів і йому важко знайти достатню кількість однодумців, які б підтримали його пропозицію.

«От, наприклад Коваль (Михайло Коваль, депутат ЛОР від УНП – Вголос) пропонував добавити Моршину 230 тис. грн.. Логіка була така, щоб показати, що це є єдине місто в області, де всі дороги зроблені. Показово. Такого міста в області ще немає», - зазначив Ростислав Бондаренко.

Проте ця ідея також не «пройшла» голосування.

Обділеними, згідно з проектом рішення залишилися міста Самбір та Трускавець. Їм початково не передбачили ні копійки. Проте після депутатського запиту Тараса Федака, відповідна комісія облради вже розглядає можливість виділити якусь суму цим містам.

Своєю чергою Ростислав Бондаренко пояснив, у випадку якщо буде перевиконання надходжень податку з власників автомобілів або якісь райони не встигатимуть вчасно зробити ремонт за виділені кошти, то буде можливість внести зміни. Загалом депутати запевняють, що проблем з освоєнням цих коштів не буде. Сучасні технології дозволяють у короткі терміни виконувати ремонтні роботи, тому очікується, що у серпні-вересні мешканці області вже отримають нові дороги.

Водночас ті мешканці, які на думку облради не заслужили цього року отримати задоволення від їзди по відремонтованій дорозі, мають дочекатися своєї черги. Одні депутати, нібито, лобіювали потрібні їм фірми-підрядники, інші – готуються до виборів, тому їхні ініціативи не знаходять підтримки, хтось просто хоче відремонтувати усе в одному місті, а деякі, дивлячись на загальну масу або голосували, або ні. Логіка у кожного з них своя.

Крім доріг, 42 млн. грн. з бюджету розвитку спрямовані на капітальне будівництво (школи, лікарні, інтернати тощо) і 14 млн. грн. – екологічний фонд. Загалом інвестиційна складова цьогорічного бюджету – 123 млн. грн..

фото: lookatme.ru

ІА "Вголос": НОВИНИ