Як відомо, незабаром Україна має намір приєднатися до Єдиного повітряного простору ЄС. Тоді влада втратять можливість захищати вітчизняних перевізників шляхом обмежень для іноземних конкурентів.

Представники українських авіакомпаній говорять, що, якщо сюди впустять будь-якого з найбільших іноземних перевізників, то це приведе до монополізації ринку. Як відзначає президент "Міжнародних авіаліній України" (МАУ) Юрій Мірошников, приєднання України до єдиного європейського авіаційного простору дасть величезні додаткові конкурентні переваги для європейських авіакомпаній. Вони отримають практично нічим не обмежений доступ до українського ринку. На жаль, можливості українських авіаперевізників збільшаться абсолютно непропорційно, доступ наших авіакомпаній на європейський ринок обмежуватиметься великою кількістю технічних чинників.

Схожі побоювання в інтерв'ю агентству Інтерфакс-Україна висловив в.о. гендиректора авіакомпанії "Аеросвіт" Євгеній Трескунов. За його словами, від нової влади країни, перш за все, очікується стабільність, зважена державна політика,  спрямована на захист інтересів українських компаній, яка забезпечить довгострокову економічну безпеку країни. Він відзначив, що нескладно впустити на український ринок будь-який із найбільших іноземних перевізників, з яким за своїм ресурсом і можливостями будуть несумірні всі разом узяті українські компанії. Такий перевізник зможе за рік, завдяки демпінгу та іншим інструментам, мінімізувати позиції вітчизняних авіапідприємств. А після того, як вони втратять фінансову стабільність або зовсім підуть з ринку, зарубіжна компанія компенсує всі свої втрати за рахунок збільшення тарифів на напрямки, до яких вона дістане монопольний доступ. Тому, як відзначає керівник "Аеросвіту", дуже важливо, щоб державна політика і стратегія вишиковувалися з урахуванням довгострокової перспективи розвитку вітчизняної галузі і надання можливості українським пасажирам - і туристам, і бізнесменам - подорожувати в слушний для них час і за розумними цінами.

При цьому він відзначив, що не йдеться про відмову України від відкриття ринку. Перевізники говорять про продумані дії, про забезпечення рівних умов для українських компаній при приєднанні до "відкритого неба". Зараз же, за словами Євгенія Трескунова, можливості вітчизняних і зарубіжних авіаперевізників свідомо непорівнянні. І їх вирівнювання при підготовці до відкриття неба в значній мірі залежатиме від дій держави.

Узяти, наприклад, норми регулювання. У Європі діють єдині, відпрацьовані багатолітнім досвідом стандарти. Україна за роки незалежності почала впроваджувати європейські норми, проте поряд із ними діють і українські морально застарілі регуляторні акти, і навіть норми, успадковані з часів СРСР. Безумовно, при таких різних полях регулювання дуже складно забезпечити стабільний контроль безпеки польотів і рівність можливостей для суб'єктів ринку.

Наступний момент, з яким стикаються багато українських пасажирів - це візи. Українцям для польоту в більшість країн Європи необхідна шенгенська віза, але з кожним роком вимоги до претендентів на її здобуття посилюються, а збори зростають. В той же час європейцям українська віза не потрібна. Таким чином, при відкритті ринку в європейських компаній з'являються необмежені можливості "грати" тарифами і розкладом, стимулюючи попит з боку пасажирів з країн ЄС. А в Україні, щоб місцеві компанії не запропонували, пасажири не зможуть так легко скористатися знижками і пільгами на ті або інші дати, оскільки при покупці квитка вони завжди будуть залежні від здобуття візи.

Президент "МАУ" Ю. Мірошников відзначає: "Процес лібералізації неминучий і правильний, але треба добре продумати, які мають бути тимчасові рамки, скоординувати лібералізацію повітряних перевезень із зрівнюванням візових процедур для українських і для європейських громадян. Це завдання державного регулювання — воно існує і існуватиме в умовах лібералізації, просто поміняється жорсткість регулювання".

З боку ЄС є ще одна явна перевага: провідні авіаперевізники практично монопольно володіють слотами в своїх базових аеропортах. З цією проблемою зіткнулися low-cost компанії. Адже можна пропонувати конкурентноздатні ціни, але якщо немає можливості літати в даний аеропорт в слушний час, то це - серйозний бар'єр. Фактично, це - потужний інструмент, що обмежує допуск конкурентів в "свій" аеропорт.

Тому дуже важливо, щоб Україна в переговорах з ЄС піднімала ці та інші проблеми, наполягаючи на взаємному рівному доступі до ринків сторін, як неодмінній умові режиму "Відкритого неба", підкреслює керівник "Аеросвиту".

Серед чинників, що обмежують можливості українських перевізників, він також назвав нерівні умови по оподаткуванню і в цілому по комплектації парку повітряних судів. Наприклад, в ЄС імпорт літаків для міжнародних перевезень, як правило, повністю звільняється від податку на додану вартість (ПДВ), незалежно від того, за якою схемою поставляється повітряне судно. В Україні ж ПДВ не стягується лише в разі операційного лізингу, коли право власності на літак не переходить до авіакомпанії. Це штучно обмежує можливості вітчизняних перевізників з оновлення парку повітряних суден, оскільки вартість літака автоматично збільшується на 20%. І лізингонадавці, розуміючи безвихідність ситуації, знаючи, що інших варіантів в українських авіакомпаній немає, можуть пропонувати вищі ставки, ніж для перевізників інших країн.

Ще один стримуючий чинник - Україна підписала, але не ратифікувала конвенцію Кейптаунську (Конвенція "Про міжнародні гарантії відносно рухливого устаткування" 2001 року). Цей документ захищає інтереси власника повітряного судна в ситуаціях, коли у авіакомпанії-користувача виникають проблеми. Якби конвенція була ратифікована, у разі банкротства авіаперевізника, постачальнику техніки (лізингонадавцю) надавалася б можливість безперешкодного повернення літака з України. Ратифікація конвенції дозволила б знизити ризики лізингонадавця при ввезенні техніки до України. Він розумів би, що закони країни захищають його інтерес як власника. Отже, платежі авіакомпаній зарубіжному експортному агентству, що кредитує покупку або лізинг перспективної авіатехніки, можуть стати менші. Наприклад, якщо необхідне фінансування під постачання нових літаків з гарантією Ексімбанку США, то Ексімбанк готовий надати до 30% знижки на свої послуги в тому випадку, якщо дана країна ратифікувала Кейптаунську конвенцію. Саме тому останніми роками багато країн, у тому числі члени ЄС, одна за одною ратифікують цю конвенцію.
За матеріалами  tourua.com

ІА "Вголос": НОВИНИ