У більшості випадків споживач обмежується погрозами, що на практиці не підтверджується реальними діями. З тієї причини часом продавці товарів і послуг продовжують нехтувати бездіяльністю споживацької аудиторії. Наперед хочу зазначити ‒ не бійтесь доводити справу до суду. У будь-якому випадку від подачі позовної заяви ви не програєте, тому що:
1) ви не прив’язані до суду за місцем проживання відповідача;
2) ви не сплачуєте судовий збір;
3) можете відшкодувати також моральну шкоду.

Якщо після наведених аргументів ви вирішили, що спроба грошей не коштує, тоді вперед – захищати порушене право.

До яких випадків застосовується законодавство про захист прав споживачів?

Постановою Пленуму ВСУ до сфери дії відповідного законодавства віднесено: договір купівлі, договір оренди, побутового прокату, безоплатного користування майном, договір підряду, доручення, перевезення громадян та їхнього вантажу, комісії, схову, страхування.

Дія споживчого законодавства не застосовується у випадках, коли йдеться про приватну підприємницьку діяльність. Мова йде про те, якщо споживач закупляє товари чи користується послугами для підприємницької діяльності, тоді закон на такі відносини не поширюється. Також, якщо ви попросили вашого сусіда, близького чи родича продати чи виготовити вам товар, дія закону на такі правовідносини також не поширюється.

Сторони в судовому процесі

Звичайно, що ви як особа, яка постраждала (позивач) та юридична чи фізична особа (відповідач), яка заподіяла збитки, є головними сторонами у справі. Проте в інтересах позивача можуть подавати Державний комітет України з технічного регулювання та його органи та об’єднані організації споживачів.

Тому не йдіть відразу з заявою до суду, спочатку подайте заяву у відповідний комітет чи організацію. Таким чином в судовому проваджені вас захищатимуть вони без довіреності та згідно з законом.

Підсудність

Підсудність для даної категорії справ є універсальною, тобто споживач може подати заяву не лише за місцем проживання відповідача, а матиме кілька варіантів. Відповідно до положень Цивільно-процесуального кодексу, споживач може подати заяву в суд за місцем проживання, місцем знаходження відповідача, місцем заподіяння шкоди чи виконання договору.

Чи повністю ви звільнені від сплати судового збору?

Загалом повністю, але все залежатиме від того, в якому проваджені повинна розглядатись справа. ЦПК передбачає три види проваджень: позовне, адміністративне, наказне. Категорія справ про порушення прав споживачів розглядається в позовному проваджені, тоді ви не сплачуєте за судовий збір.

Якщо ви оскаржуєте дії державних посадових осіб стосовно захисту прав споживачів, то така справа розглядатиметься за Кодексом адміністративного судочинства (адміністративне провадження), і вам доведеться оплатити судовий збір.

Докази порушеного права

Доказами при вирішені такого спору можуть слугувати такі документи: договір купівлі-продажу, квитанція замовлення при договорі поставки, квитанція зобов’язання, транспортна накладна, чек, касовий ордер.

Практика розгляду судами справ такої категорії показує, що у випадку втрати підтверджуючого про оплату документу безрезультатно використовувати показання свідків. Винятком є договір купівлі-продажу, який вчиняється повсякденно в магазинах, кіосках, кафе. В таких випадках більшість договорів вчиняються усно без отримання чеку. Тоді слід пам’ятати, що при покупці неякісного чи простроченого товару вашим єдиним засобом доказування є свідки.

Способи відшкодування шкоди

Існує два способи відшкодування шкоди при порушені права споживача: заміна товару, відшкодування збитків. Якщо ви хочете, щоб куплений вами товар був замінений, потрібно мати чек чи квитанцію про оплату. У випадку товарів з гарантійним терміном потрібно мати гарантійний паспорт. При наявності згаданих вище документів суд повинен зобов’язати продавця замінити товар, а у випадку відсутності товару - замінити на інший за погодженням з позивачем.

Відшкодування шкоди заподіяних втратою споживчих властивостей або його знищення внаслідок неправильного використання. Стосовно цього методу, то в кожному окремому випадку суд по-різному розглядає достатність підстав для стягнення з відповідача коштів. Позаяк відшкодування шкоди за умов неправильного користування потребує доказування, яке містить велику кількість оціночних понять.

Під час судового процесу саме відповідачу, а не позивачу, доведеться доказувати свою невинуватість. Адже ця категорія справ містить презумпцію неналежного повідомлення споживача. Тобто, розглядаючи спір, суд виходить з того, що споживач не знав специфіки користування товаром.

І не залежно від того, чи вдасться вам виграти справу в суді, чи ні, доведення спору до суду викличе у продавця почуття відповідальності.

ІА "Вголос": НОВИНИ