Інвестиції чи дерибан комунального майна фіктивні громадські слухання у Львівській облраді

Інвестиції чи дерибан комунального майна: фіктивні громадські слухання у Львівській облраді

Заступник голови ГО «Громада та ініціатива»
13 квітня 2018 року у Львівській обласній раді відбулися громадські слухання проекту Положення про залучення інвестицій у майно спільної власності територільних громад Львівської області.

Грандіозний захід перетворився на відвертий провал керівництва обласної ради. Чомусь керівники обласної ради вперто організовують важливі для Львівщини заходи у такі дні та години, коли це очевидно не може зацікавити громадськість. Пригадуємо, що конкурсна рада щодо мікропроектів, яка затвердила переможців конкурсу на 117 млн грн, зібралася у Страсний тиждень. Як наслідок, почути результати найпіарнішого конкурсу обласної ради охочих не виявилося.

Щось схоже відбулося і з обговоренням проекту залучення інвестицій у комунальне майно Львівської обласної ради. У п`ятницю, 13 квітня, наприкінці робочого дня на слухання прийшли лише представники двох громадських організацій – ГО «Громада та ініціатива» та «Асоціація юристів України». Окрім того, на заході були заступник голови обласної ради, голова комісії з питань регламенту та помічник голови обласної ради. Тобто, всього 5 зацікавлених осіб на всю Львівську область!!!

Можливо, причина приховується у тому, що керівництво обласної ради за будь-яку ціну намагається проштовхнути це Положення на сесію обласної ради, яка відбудеться 17 квітня 2018 року? А публічність обговорення цього документа таким намірам не буде сприяти.

А тепер два вагомих застереження ГО «Громада та ініціатива» щодо самого Положення, які представник організації озвучив на «слуханнях».

1) Щодо процедури прийняття Положення про залучення інветицій.

Положення про залучення інвестицій у майно територіальних громад Львівської області вперше було оприлюднене 7 березня 2018 року на круглому столі у Львівській обласній раді на тему: «Ефективність управління комунальним майном та розробка нового механізму проведення конкурсів по залученню інвестицій». Цей проект документа був гостро розкритикований на круглому столі як громадськістю, юристами-майновиками, так і депутатами обласної ради.

Адже попри багато внутрішніх суперечностей у самому документі, як ось скажімо, відсутність поняття інвестора, у ньому були і просто неприпустимі речі. Що маємо на увазі? Під залученням інвестицій у цьому положенні було прописана можливість подальшої приватизації переможцем конкурсу комунального майна і земельних ділянок. А найцікавіше, що конкурсна комісія, яка обирає інвестора та затверджує умови конкурсу, створюється розпорядженням голови обласної ради. Тобто, фактично продаж комунального майна за великим рахунком залежить від волі однієї особи – голови обласної ради, а не від самої обласної ради як колегіального органа. Тобто, корупційні чинники є на лице. Тому для громадських активістів стало очевидно, що власне з метою дерибану комунального майна це положення і розроблялося. 

Окрім того, на круглому столі виникла дискусія, чи є це положення регуляторним актом, який приймається відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Начальник управління майном спільної власності обласної ради відповідав, що так, а заступник голови обласної ради – що ні.

Усі аргументи свідчили про те, що запропоноване положення є регуляторним актом, оскільки: а) спрямоване на правове регулювання господарських відносин; б) застосовується неодноразово; в) стосується невизначеного кола осіб. Чому це важливо? Тому що процедура прийняття регуляторного акта є ускладненою і потребує певної підготовки, зокрема, розробки оцінки впливу на сферу інтересів суб`єктів господарювання.

Отож, підсумовуючи, саме згаданий вище проект нормативного акта був розглянутий на засіданні комісії обласної ради з питань комунального майна та приватизації і схвалений. Відтак, 16 березня 2018 року Положення було оприлюднене на офіційному веб-сайті Львівської обласної раді під номером 1037-П.
 

За тиждень перед сесією обласної ради, яка відбудеться 17 квітня 2018 року, з`явилася інформація про громадські слухання щодо згаданого Проекту на 13 квітня 2018. Проте з`ясовується, що проект документа є суттєво доопрацьованим і розміщеним уже на офіційному веб-сайті обласної ради у розділі «Регуляторні акти». Але як завжди в старих традиціях влади без маніпуляцій не обійшлося. Проект нашого нормативного акта датується 6 березня 2018 року!!! Тобто, проект положення відредагували і поставили на веб-сайт заднім числом, абсолютно не турбуючись про наслідки. Мета тут є очевидною – протягнути відредаговане положення (яке є новим документом і має бути належним чином оприлюднене) на найближчій сесії.

На зауваження представника ГО «Громада та ініціатива», що такі речі є неприпустимі, заступник голови обласної ради підтвердив, що це положення піде на сесію обласної ради 17 квітня, а депутатський корпус, мовляв, буде визначатися.

2. Щодо змісту Положення про залучення інвестицій.

На перший погляд, нова редакція Положення про залучення інвестицій і справді є демократичним документом, який ніби-то має за мету благородну ціль – залучення інвестицій у багатостраждальні комунальні об’єкти чи земельні ділянки спільної власності територіальних громад обласної ради. Ну хто ж при здоровому глузді виступить проти ледь не халявних інвестицій у Львівську область? 

Але якщо уважніше вникнути у зміст документа, то стає зрозумілим, що нова редакція цього проекту нормативного акта витримана у дусі старої версії, а найгірші побоювання громадських активістів підтверджуються.

Якщо подивитися на попереднє положення, то у ньому містилася норма про можливість відчуження комунального майна чи земельної ділянки на користь інвестора. Саме це викликало найбільші застереження на круглому столі 7 березня 2018 року.

У новій версії цього немає. Проте у відредагованому документі немає жодної згадки про вигоди інвестора від вкладення інвестицій. Складається враження, що це положення не про залучення інвестицій, а про залучення філантропів у Львівську область, які все будуть фінансувати абсолютно безкоштовно.

Отже, інвестором це положення визначає суб`єкта інвестиційної діяльності, який приймає рішення про вкладення власних, позичкових і залучених майнових та інтелектуальних цінностей об’єкти інвестування.

Іншим пунктом тлумачиться проект із залучення інвестицій, який передбачає здійснення:

- реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення, нового будівництва будинків, споруд будь-якого призначення тощо;

- придбання або модернізацію обладнання, надання послуг з управління об`єктами комунальної власності обласної ради тощо;

- інших не заборонених законом робіт, послуг або напрямків вкладання інвестицій.

Далі у положенні наводиться перелік суб`єктів конкурсу та їх повноваження, ініціювання проекту із залучення інвестицій, проведення конкурсу та укладання договору про залучення інвестицій.

Що буде прописано у договорі – невідомо. Під час громадських «слухань» на запитання представника ГО «Громада та ініціатива», чому у положенні немає як додатку типового договору, чи чому не включено до тексту положення істотних умов договору, була відповідь, що це неможливо зробити, оскільки мовляв, об’єкти інвестування будуть надзвичайно різні, а отже і зобов’язання щодо об’єктів теж будуть виникати найрізноманітніші. Тобто, глобально ми не знаємо, що запропонує керівництво обласної ради інвестору, і що він за це отримає.

Досліджуємо далі. Що ж таке договір про залучення інвестицій? У положенні зазначається, що це – договір, що регулює взаємовідносини між інвестором та розпорядником об’єкта залучення інвестицій. Скупо, як на грандіозний документ, який порятує Львівщину, чи не так? Тепер починається найцікавіше: зміст та форма договору визначається організатором відповідно до умов конкурсу.Організатор конкурсу – управління майном спільної власності обласної ради.Тобто, пульс на розробленні договору тримає підлеглий голови обласної ради, а по суті сам голова обласної ради.

Наступний дражливий момент – створення конкурсної комісії, яка затверджує переможців конкурсу. У нормі старого положенні, яка викликала у громадськості чимало заперечень, голова обласної ради одноосібно затверджував персональний склад комісії, тобто повністю контролював хід конкурсу. У новому положенні керівництво обласної ради пішло обхідним маневром. У проекті рішенні про прийняття положення зазначається, що обласна рада на сесії утворює конкурсну комісію, але, о диво, кількісний і персональний склад комісії знову ж таки затверджує голова обласної ради. Тобто, нічого не змінюється.

Нове положення явно не налаштоване на залучення малого і середнього бізнесу. На етапі реєстрації учасників конкурсу більшість із них будуть відсіяні через високий реєстраційний внесок – 5 відсотків очікуваної вартості проекту із залучення інвестицій. Саме ця норма стала каменем спотикання під час розгляду нової редакції положення на засіданні майнової комісії  - як наслідок, комісія не підтримала це положення.

І тепер найбільша родзинка положення. У преамбулі проекту рішення є посилання на Закон України «Про охорону культурної спадщини». Що це може значити. А те, що у розпил так званим інвесторам можуть потрапити важливі пам`ятки історії та культури. Пригадуємо, як минулого року керівництво обласної ради наполегливо хотіла прийняти у комунальну власність замки  світлої пам`яті Бориса Возницького (сьогодні, до речі, 92 річниця від дня його народження), проте не доклала жодних зусиль аби врятувати ті об`єкти, які потребували першочергової допомоги. Маємо прикрі наслідки - на днях розвалився Поморянський замок.

Підсумовуючи проект положення про залучення інвестицій, вважаємо, що є великі загрози, що цей документ може перетворитися на черговий інструмент для дерибану комунального майна (зокрема, соціально важливих об`єктів чи історично-культурних пам`яток) та рейдерського відчуження земельних ділянок, які обласна рада набуває у власність неправомірним способом, до того ж без погодження територіальних громад. 

 


КОМЕНТАРІ

Завантаження...
RedTram