Саме ці дві теми викликали найбільшу зацікавленість учасників V Всеукраїнського Forum Zakupki, що пройшов цієї осені у чотирьох містах України – Дніпрі, Харкові, Одесі та Львові.

Обидва найгарячіші питання залежать від якості юридичних консультацій, які отримує компанія на всіх етапах державної закупівлі. За даними організатора форуму – торговельного майданчика Zakupki.Prom.ua – 35% звернень бізнесу у відділ юридичної підтримки майданчика стосуються особливостей підготовки та завантаження документів для участі в торгах. 27% спрямовані на можливі варіанти оскарження дій замовників. 13% становлять загальні роз'яснення щодо видів закупівель, особливостей їх проведення, термінів тощо. Ще 25%  –  це інші питання з юридичної тематики.

«Постачальникам у держтендерах дуже важливо чітко знати, куди звернутися й у кого проконсультуватися, хто швидко і якісно допоможе. Компаніям необхідно розуміти, як їхні дії вплинуть на можливість виграшу в торгах, чи не призведуть вони до незворотних негативних наслідків, – пояснює один із доповідачів форуму, керівник торговельного майданчика Zakupki.Prom.ua Оксана Ферчук. – Надання широкої багаторівневої юридичної підтримки формує в учасника відчуття захищеності та руйнує бар'єр недовіри до держави і системи ProZorro. Так усуваються перепони, що можуть завадити поданню пропозиції у державну закупівлю».

Як розповіла Оксана Ферчук, 80% звернень із поширених юридичних питань здатні опрацювати менеджери на майданчику. Близько 15% запитів вимагають більшого занурення та вивчення кейсів. Щоб вирішити ці проблеми, повинен працювати окремий відділ, де консультують експерти з глибшими знаннями. За потреби роботу цієї команди слід посилювати допомогою юристів. Їх варто залучати до оцінки ситуації не лише в розрізі державних закупівель, а й з точки зору норм права загалом. Однак є ще 5% випадків, які вимагають оскарження умов або результатів закупівлі в Антимонопольному комітеті України (АМКУ) чи захисту прав постачальника в суді. За таких умов за справу мають братися фахівці, які спеціалізуються на оскарженні держзакупівль.

Головними порушеннями у державних закупівлях є написання умов тендеру під певного учасника (дискримінація), дискваліфікація за надуманими формальними причинами та скасування тендеру, після того як учасник подає скаргу в АМКУ. Про це розповів учасникам Forum Zakupki Микола Смирнов, партнер та провідний юрист юридичної компанії «Праве діло». Він зазначив, що найбільш успішно вдається оскаржувати в АМКУ неправомірне відхилення учасника з причин, що не вказані в тендерній документації, та вибір переможця, який не надав всю необхідну документацію чи подав неправильні документи (наприклад, банківську гарантію з помилками).

«Нерідко учасники намагаються оскаржити результат тендера, а насправді вони самі винні у тому, що їх дискваліфікували, і їхня скарга не матиме успіху. Аби такого не сталося, є кілька порад. По-перше, уважно вивчайте всю тендерну документацію – кілька різних людей мають 2-3 рази її прочитати, і це не жарт. По-друге, пам'ятайте: подання пропозиції у тендер означає, що ви погодилися на усі умови, прописані в тендерній документації. І третє – звертайте увагу на всі деталі правильного оформлення банківських гарантій. Саме вони часто стають причиною проблем», – поділився досвідом Микола Смирнов.

Успішне подання залежить від виконання кількох важливих умов. Як зазначив юрист, скарга повинна містити необхідні реквізити встановлені в ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі». Важливо вказати обґрунтування наявності порушених прав. Подавати скарги слід в установлений законом термін. І потрібно обов'язково сплатити державний збір за скаргу та подати квитанцію разом з усіма іншими документами.

Окрім отримання фахової юридичної підтримки, бізнес має сам бути готовим боротися за власні права. І учасники, й експерти у дискусіях на форумі наголошували, що без активної позиції кожного постачальника якісне покращення ситуації з несправедливістю у тендерах неможливе. Саме тому слід ретельно готуватися до подання пропозицій, послідовно оскаржувати дискримінацію в закупівлях і загалом сприяти вдосконаленню системи – залишати відгуки на моніторинговому порталі публічних закупівель DoZorro.

 

«Вголос»

 

 

 

 

ІА "Вголос": НОВИНИ