Для своєчасного забезпечення шкіл якісними підручниками потрібно ліквідувати державне замовлення на друкування підручників і передати кошти в школи, зробивши їх замовником навчальної літератури. 

Про це пишуть у своїй статті у DT.UA оглядачі Василь Ластовецький, Олександр Пилипчук, Євген Шестопалов. 

Автори зазначають, що МОН України залишається “чи не останнім оплотом централізованого неринкового розподілу державних коштів на пострадянському просторі, коли автори і видавництва, замість здорової конкуренції, приречені боротися між собою за отримання “державного замовлення”. 

При цьому небажаних претендентів знімають з конкурсу під надуманими приводами, а видавництва-переможці, “освоюючи” державні кошти, прагнуть зробити свої підручники якомога дорожче.

Експерти запропонували піти за європейським прикладом і рекомендували Міносвіти відмовитися від системи конкурсного відбору, не здатної забезпечити вибір для друку кращих підручників, а виділяти цільові кошти школам. 

“Якщо порахувати витрати держави на видання підручників, то для щорічного забезпечення комплектом підручників одного учня в середньому потрібно близько 400 грн. По всьому видно, що держава витрачає ці кошти вкрай неефективно. Якби школам на придбання навчальної літератури за власним вибором виділили бодай половину цих коштів, то у кожного учня були б сучасні підручники – дешеві та якісні”, – йдеться в статті. 

Як зазначили автори, в такому разі за несвоєчасну поставку підручників буде, з кого питати – “на відміну від анонімного чиновника МОН, “свій” директор школи або начальник місцевого відділу освіти завжди доступний для критики і навіть кримінальної відповідальності”. 

Автори ж в умовах ринку намагаються узгодити зміст видань з особливостями навчального процесу та вимог рекомендованих програм, прагнучи “догодити” школі, вчителям, учням та їх батькам. 

Роль МОН, на їх думку, повинна вичерпуватися проведенням незалежної експертизи, яка буде перевіряти відповідність рукописів навчальних видань вимогам діючих державних програм з єдиним вердиктом: “так, відповідає” або “ні, не відповідає” з описом недоліків для можливого перевидання. 

ІА "Вголос": НОВИНИ