«Вголос» спробував підбити своєрідний транспортний підсумок року, адже такі інциденти разюче впливають як  на рейтинг міста, так і на відчуття безпеки мешканців у цілому. Тільки електротранспортом у місті користується близько 300 тисяч людей щодня: ми вирішили проаналізувати лише його роботу, адже тут відповідальність лежить виключно на львівській мерії. Водночас львівські маршрутки з відпадаючими на ходу колесами – це вже зовсім окрема тема.

Нового транспорту як кіт наплакав

Загалом  у бюджеті розвитку Львова на 2015 рік було закладено 35,6 млн грн на оновлення транспорту. З цих коштів 9 млн грн мало бути витрачено на закупівлю електробуса від «Електрону» і 17,7 млн грн – на тролейбуси, решта кощтів мали піти на ремонт. Ще тоді, для порівняння, на трамвай на Сихів було закладено 121 млн грн, але про це трохи згодом.

У листопаді й справді «Електрон» презентував новий електробус, а також було повідомлено, що на заводі виготовлено для Львова ще три нових тролейбуси. Вартість електробуса – близько 9 млн грн, тролейбуса – 5 млн грн. Зараз цей транспорт проходить випробування. Також наразі Львовом курсує лише два нових трамваї від «Електрону», закуплені ще в попередні роки. Весь інший транспорт експлуатується десятиріччями.

Електротранспорт наближається до пенсійного віку

За офіційною інформацією, щодня львівський електротранспорт обслуговує близько 300 тисяч пасажирів на 9–ти трамвайних і 11–ти тролейбусних маршрутах.

У ЛКП «Львівелектротранс» повідомили, що середній вік львівських трамваїв 28-53 роки. Щодня на вулиці міста виходить 66 вагонів. За добу у середньому відбувається 20 заїздів на ремонт, 15-17 трамваїв після усунення неполадок повертаються на лінію. Будь-який трамвай через кожних 20 тис. км пробігу проходить процедуру техогляду, кожних 100 тис. - середній ремонт, кожних 300 тис. – капітальний ремонт.

Палаючий транспорт на дорогах

Лише за цей рік мало не щомісяця «Вголос» писав про поламані львівські трамваї:

Квітень:  на проспекті Чорновола у Львові загорівся тролейбус №13. Пізніше виявилося, що він експлуатувався 27 років.

Травень:  через вихід з ладу трамвая №9 в районі площі Митної утворився великий затор.

Червень:  водій трамваю №7 отримала опіки внаслідок замикання електрощитка

Червень: зламався «Електрон» на вул. Івана Франка

Липень:  загорівся тролейбус №2, 1990 року випуску, на вул. Кульпарківській.

Кінець серпня: поламка трамваїв біля Оперного

Вересень:  на вул. Личаківській поламався трамвай

І ось цього тижня в один день у Львові загоряються два трамваї: на вул. Княгині Ольги і Личаківської.

Наступного дня мер Львова з цього приводу лише скаже: «Слава Богу всі живі, а техніка не вічна». На запитання, коли ж нарешті буде оновлений рухомий склад «Львівелектротрансу» на всіх напрямах, Андрій Садовий зазначив: «Важливо, щоб при формуванні бюджету депутатський корпус підтримував пропозиції виконавчого комітету і ми закупляли нові одиниці техніки. Трамваї, які вже вичерпали свій ресурс 2-3 рази, на превеликий жаль, повинні завершувати свій час експлуатації. Інших варіантів, аніж купляти нових трамваїв – не існує. І мені приємно, що у Львові ми тепер маємо виробництво сучасних трамваїв і наступного року 7 трамваїв поновлять парк «Львівелектротрансу». Утім, уже зараз відомо, що ці нових 7 трамваїв, закуплені за державну субвенцію, поїдуть на сихівську колію. Практично, весь новий транспорт зараз перекидатимуть лише на Сихів, адже це піарний проект нашого мера. Іншим львів’янам доведеться лише на Бога сподіватися, щоб не опинитися в палаючому трамваї чи тролейбусі.

112 нових тролейбусів чи колія на Сихів?

Коли йде мова про закупівлю нового транспорту, відповідь у чиновників завжди одна –немає грошей. Тим часом одразу на наступний день після пожежі місто бере чергову позику 6 млн євро у Європейського банку реконструкції і розвитку на проект «Трамвай на Сихів».

Трамвай на Сихів
Create pie charts

Загалом оціночна вартість проекту «Трамвай на Сихів» становить 25 850 000 євро та містить такі компоненти: кредит Європейського банку реконструкції та розвитку – 12 000 000 євро, грант Європейського банку реконструкції та розвитку – 5 000 000 євро, місцевий внесок – 8 850 000 євро.

Фактично, вартуватиме місту 20 млн 850 тис. євро. При нинішньому курсі валют це близько 563 млн гривень і це ще не враховуючи відсотків. Ми спробували уявити, скільки за цю суму можна було б купити новенького електротранспорту і ось, що в нас вийшло.

Якщо середня вартість одного трамваю на сьогоднішній день близько 20 млн гривень, то  за цю суму Львів міг би отримати 28 новеньких трамвайчиків, або ж 62 електробуса (середня вартість якого 9 млн грн), чи 112 тролейбусів при вартості одного  5 млн грн.

Що нас чекає у 2016 році з таким господарюванням – важко сказати. Адже навіть, коли місто купує новий транспорт, ніколи не знаєш, чи й тут тебе «не нагріють». Згадати лише про трамвайну аферу із 11 вживаними німецькими вагонами, які львів’янам обійшлися у три дорого.

Олена Янковська, «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ