Про це повідомляє ГО «Розвиток Громади».

Ціна залежить від перевізника, який працює у тому чи іншому районі. Відтак найнижча вартість вивозу сміття є у ЛКП «Львівспецкомунтранс» (719,9 грн за тонну). Вартість вивезення ТПВ приватними компаніями «Грінера» та «ДВ-Екосвіт» відрізняється приблизно на одну гривню (803,7 грн та 802 грн відповідно).

У зв'язку із закриттям Грибовицького сміттєзвалища з червня 2016 року перевізникам, що збирають ТПВ з міста Львова, додатково відшкодовують витрати за вивезення сміття на інші полігони. При цьому розрахункова відстань для відшкодування – фактична відстань до полігону, зменшена на 12 км (відстань до ЛКП «Збиранка»). Згідно рішенням виконкому ЛМР від 21 червня 2016 року № 455, вартість додаткового кілометра вивезення ТПВ власним транспортом (сміттєвозами) становить від 10 до 12 гривень. При використанні орендованого авто тоннажністю більше 10 тонн вартість 1 додаткового кілометра становить 15 гривень.  

Компанія «ДВ-Екосвіт» вивозить сміття старенькими ГАЗ-3307. Ці вантажівки не лише збирають сміття з майданчиків, а й вивозять до місця захоронення. Однак, у зв'язку і з тим, що контролю за раціональним використанням коштів немає, ця компанія-перевізник ТПВ возить до Борислава, долаючи 196 км, зазвичай по 2 тонни сміття, а у Дрогобич на відстань 202 км вже їздять «МАНи», щоправда частенько недовантажені. Порахувати суму збитків для бюджету дуже просто: за 10 днів серпня 2017 року підприємство здійснило 16 виїздів у Дрогобич (196 км х 11,16 грн тариф) і вивезло 88,56 тонн сміття. Отже, за додатковий пробіг підприємство отримало 35 тисяч грн, і за захоронення та збір сміття – 71 тисячу грн.

88 тонн сміття можна вивозити по 10-20 тонн за щонайбільше 8 виїздів, отже розтрата державних коштів становить 17,500 тисяч грн.за 10 днів на одне підприємство – лише в напрямку Борислава. 

У Дрогобич на відстань 202 км 288,74 тонн сміття також можна вивезти не за 56358 грн, а за 36 тисяч грн. Висновок – найменший перевізник ТПВ за десять днів розтратив 37 тисяч 500 грн.

Щоб зрозуміти ціну питання, зазначимо, що у листопаді 2017 року ТОВ «Грінера» вивозить від 14 до 23 тонн сміття за один виїзд, долаючи відстань від 1282 км до 2160 км орендованими автомобілями (тобто по 15 грн за 1 км). При цьому у серпні 2017 року ця компанія зазвичай вивозила сміття на полігони Львівської області. 

Загалом, якщо у липні-вересні 2017 року підприємства перевізники ТПВ вивозили сміття здебільшого на полігони Львівської області, то ужовтні-грудні 2017 року лише «ДВ-Екосвіт» вивозить сміття для захоронення лише у Львівській області, ТзОВ «Спецавтотранс-Львів» окрім терен області вивозить сміття ще у Вінницьку область, Грінера і КП «Львівспецкомунтранс» лише за межами області, АВЕ і ТОВ «Санком-Львів»  – по області і по всій Україні. Така тенденція свідчить про те, що полігони Львівської області не можуть безболісно приймати все сміття зі Львова – і проблема сміттєзвалищ щороку буде лише загострюватися. 

Найделікатніше питання – щодо кількості сміття, яке продукує місто Львів щоденно. Маємо відповідь від Львівської міської ради про кількість сміття, вивезеного за 2016 рік, і відповідь від Львівської обласної державної адміністрації про щомісячну кількість сміття з липня по грудень 2017 року. Відповідно до цих документів, у липні 2017 року облдержадміністрація вивезла 17569,37 тонн сміття – 566,75 тонн щоденно, у серпні 22332,03 – 720,4 тонни щоденно, вересні 21444,63 – 714,82 тонни щоденно, жовтні 19529,66 – 629,98 тонни щоденно, листопаді 20757,73 – 691,92 тонни щоденно, грудні 19466,79 – 627,96 тонни щоденно. В середньому за період з липня по грудень 2017 року обласна державна адміністрація показує 658,63 тонни сміття щоденно. Місто ж за 2016 рік вивезло 218344,285 тонн сміття, тобто 598,20 тонн щоденно.

Отже, риторика обласної державної адміністрації про те, що Львівська міська рада щоденно завищувала кількість сміття, не відповідає дійсності. Але те, що хаотична, неконтрольована система відшкодування коштів підприємствам перевізникам ТПВ, запроваджена містом в період після Грибовицької трагедії, успішно працює й надалі – є беззаперечним фактом. Так само, як і горе-перевізники, які звикли з часів так званої «сміттєвої блокади» радувати жителів України смердючими сюрпризами зі Львова. 

ГО «Розвиток Громади» має сподівання, що наше розслідування щодо зважування львівського сміття, механізму відшкодування коштів та їх раціонального використання стане у пригоді посадовцям обласної державної адміністрації і буде вагомим приводом для запровадження обіцяних докорінних змін у цій сфері львівської господарки.


«Вголос» 

ІА "Вголос": НОВИНИ