Це сталося 8 травня, у День пам’яті та примирення. Тоді члени Львівського міськвиконкому ухвалили рішення про підвищення тарифу для автобусів, які працюють у режимі «експрес» і «маршрутне таксі», до 4 грн за одну поїздку. Сьогодні проект рішення опублікували в газеті «Львівська пошта». Отже, вже завтра, 15 травня, львів’яни, сідаючи в автобус, змушені будуть сплачувати на одну гривню більше.

Кореспондент «Вголосу» поцікавився думками городян про підвищення тарифу на перевезення, розпитав жителів інших міст, як вони ставляться до аналогічних нововведень і майже не знайшов прихильників тарифного «покращення». Більшість опитаних украй негативно поставилася до зростання вартості проїзду, адже все це суттєво б’є по кишені звичайного громадянина.

«Якщо раніше на проїзд я витрачала близько 120 грн на місяць, то тепер мушу викласти 160 грн. І це без урахування витрат чоловіка і дитини, які також добираються із Сихова до центру на роботу й навчання. Загалом наша родина відтепер буде сплачувати майже 500 грн на місяць замість 360-ти», – підрахувала 45-річна Олена й додала, що, можливо, і треба було переглядати тариф на перевезення, але не зараз – на тлі всеукраїнського зростання ціни на газ й електроенергію.

На думку багатодітної львів’янки Марини, четверо дітей якої мають пільги на проїзд, рішення виконкому, з одного боку, повернуло можливість її родині користуватися автобусами без обмежень у часі. А з іншого – ще раз підтверджує свавілля перевізників і влади, які сьогодні голосують за тариф у 4 грн, а завтра – у 6 грн.

«Громада не може протистояти ані перевізникам, ані виконкому. Ми  як оті раби, яким говорять, що робити. І навіть громадські слухання щодо обговорення тарифу були фарсом. Бо ми, громада, щоразу виступали проти зростання ціни. А хто нас послухав? Хто підтримав? Як заздалегідь вирішили зацікавлені особи, так і зробили», – зазначила жінка і сказала, що за мінімальної зарплати людина витрачатиме фактично половину суми на проїзд.

Своєю чергою, голова фракції ВО «Свобода» у Львівській міській раді Любомир Мельничук, який неодноразово наголошував на тому, що до коригування тарифів у Львові необхідно підходити фахово і виважено, акцентував увагу на тому, що «мафія» перевізників на чолі з мером міста Садовим продовжує робити свою чорну справу.

«Які б солодкоголосі обіцянки не давала громаді влада міста, є реальні факти свавілля «мафії» перевізників на чолі з мером Львова Садовим. Зокрема, проти керівника львівського АТП-1 Михайла Сидоровича, який, як відомо, є гарним товаришем мера, відкрито кримінальні провадження щодо закупівлі пального за завищеними цінами. І це лише один приклад. А ще можна годинами говорити про вкрай негативну якість перевезення пасажирів, про поламані автобуси, хамство водіїв... Окрім того, в місті доволі незрозуміла транспортна схема. Й досі не вирішено питання про введення електронного квитка. Але всі ці фактори геть відкидає виконком й ухвалює рішення про підвищення тарифу», – підкреслив Любомир Мельничук.

За словами «свободівця», не можна порівнювати тариф у Львові з вартістю проїзду в інших містах. Адже у Львові достатньо великий пасажиропотік, і це сприяє прибутковості транспортної системи. Питання в тому, де осідають ці кошти?

Водночас начальник управління транспорту та зв’язку Львівської міськради Віктор Щир заявив, що впровадження нового тарифу на перевезення дає місту впевненість у тому, що перевізники не страйкуватимуть.

«Що нам дає цей тариф? Упевненість у тому, що наші перевізники не зупиняться. І це є головним», – наголосив чиновник і додав, що для нормального перевезення пасажирів місту не вистачає 150 автобусів. Проте, як міська рада вирішуватиме цю проблему, Віктор Щир не знає, але сподівається дійти згоди з керівниками АТП й укласти угоди з новими перевізниками.

Звісно, можна зекономити і відмовитися від поїздок автобусом. Задля цього треба просто пересісти на велосипед і, як то кажуть, з Богом… Але і тут є свої перепони. На думку велосипедиста з 10-річним стажем Ігоря Біликівського, важливо знати Правила дорожнього руху, бо їздити Львовом непросто: не всюди є велодоріжки, люди зазвичай неохоче поступаються велосипедистам, культура водіїв подекуди не європейська. Це по-перше. По-друге, ремонт велосипеда – справа не з дешевих. І коли доводиться купувати специфічні деталі для ремонту, сума дорівнюватиме місячному «абонементу» в автобусі. Проте є і плюси: велосипед дозволяє швидко оминати корки і дає головне – свободу і здоров’я. І все-таки далеко не всі городяни зголошуються пересісти на цей вид транспорту. Більшість обирає звичайний – маршрутки.

Разом з тим відзначимо, що протягом останніх двох місяців аналогічні рішення про підвищення вартості проїзду було ухвалено майже у всіх містах. Так, найвищу ціну за проїзд – 5 грн – вимушені сплачувати жителі Києва, Одеси, Дніпропетровська й Харкова.

Зокрема, у столиці вартість проїзду зросла з 3,50 грн до 5-ти відразу на кількох довгих маршрутах. Тариф підняли до 5-ти грн і в автобусах, що перевозять людей з житлового масиву Троєщини до центру.

Не відстали від киян й одесити. Перевізники Одеси зуміли запевнити міську владу в тому, що 5 грн – цілком виправданий тариф для міста-мільйонника.

У Дніпропетровську вартість проїзду коливається від 3-х грн до 5-ти, а подекуди до 6-ти грн. Граничний тариф встановлено для маршрутів протяжністю понад 20 кілометрів, а таких у Дніпропетровську 19. Якщо відстань менша – від 15 до 20 км – пасажири сплачують 5,50 грн. На коротких маршрутах – 5 грн, соціальних – 3-4 грн. Харків'яни також скаржаться на зростання вартості проїзду, але протистояти цьому не можуть.

Далі з тарифом у 4 грн крокують Запоріжжя, Миколаїв і Мукачеве. По 3,50 грн за одну поїздку сплачують жителі Івано-Франківська, Кіровограда, Чернігова і прифронтового Лисичанська, де взагалі дороги перетворилися на полігон для тест-драйву БТРів і танків. 

Найменший тариф – 3 грн – поки що зберігається в Житомирі, Сумах, Херсоні, Ужгороді, Рівному, Луцьку.

Отже, тарифи у Львові й далі зростають, але якість перевезень залишається без змін. Забиті маршрутки, відірвані колеса, часті ДТП та хамство водіїв – це лише невеликий перелік ознак, які характеризують пасажирські перевезення у Львові.  

Тетяна Зеленська, «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ