Після набрання постановою чинності (це очікується до кінця березня) передбачено два місяці на підготовку. Тобто реально брати плату за проїзд абсолютно з усіх транспортники почнуть з червня, пише «Сегодня».

Фінансувати проїзд всіх категорій пільговиків повинні місцеві бюджети з розрахунку вартості 30 поїздок у міському комунальному транспорті. Це приблизно 150-200 грн на місяць на одного пільговика, в залежності від регіону. Тим, хто має право безкоштовно їздити міжміськими маршрутами, додадуть до цієї суми 20%, а інвалідам 1 та 2 групи суму подвоять. Зазначено, що місцева влада має право розширити як перелік пільговиків, так і збільшити кількість оплачуваних поїздок.

На сьогодні найчисленніша категорія «безкоштовних пасажирів» – пенсіонери: їх більше 12 млн, або майже 30% населення країни. Також безкоштовно їздять учасники війни, бойових дій (в тому числі АТО), інваліди 1 групи, чорнобильці 1 та 2 категорії, жертви політрепресій.

Віце-прем'єр-міністр Павло Розенко роз'яснив тонкощі нововведення. За його словами, пільги будуть надаватися або в безготівковій (як зараз), або в готівковій формі. При цьому рішення про монетизацію пільг буде приймати виключно місцевий орган влади.

«Попри те, що пільги на транспорт зараз фінансуються з місцевих бюджетів, Кабінет міністрів надав право саме місцевим органам (влади, – ред.) Вирішувати питання «безготівкова/монетизована форма пільг», – зазначив віце-прем'єр.

Таким чином, рішення уряду на місцях набуде чинності тільки тоді, коли місцева рада прийме рішення про «монетизації» пільг.

Всі пільговики повинні отримати певну суму, яка різна для кожної області, але однакова всередині її. Так, наприклад, згідно з підрахунками Кабміну, пільговикам Вінниччини передбачено 7 поїздок в місяць на тролейбусі і трамваї, 8 на міському автобусі і 8 на приміському транспорті (електричка, автобус, кількість однакова для всіх регіонів). А в областях, де є міста з метро (Київ, Харків, Дніпро) оплатять 7 поїздок на метро, ​​по 5 на трамваї, тролейбусі, автобусі і по 8 – на автобусі і електричці (в межах області). Проїзд на маршрутках не враховується – пільговики будуть платити як і всі. Для Києва і області виходить приблизно 200 грн на місяць на пільговика, незалежно від числа поїздок і місця проживання.

Виплати проводитимуть підрозділи Мінсоцполітики за місцем проживання пільговика. Гроші нарахують автоматично і щомісяця на пенсійні або інші картки, або приноситимуть разом з пенсією або держдопомогою по інвалідності, або виплачуватимуть на пошті. А ось іншим пільговикам (наприклад АТОвцям) для отримання грошей необхідно подати заяву в орган Мінсоцполітики. У разі будь-яких проблем із виплатами потрібно теж йти туди із заявою.

Якщо в якійсь області монетизацію не введуть, то пільговики з інших регіонів, які приїхали туди у справах, на лікування і т. д., можуть отримати іменний квиток (довідку до звичайного квитка) і їм оплатять проїзд за місцем проживання.

Експерти по різному оцінюють рішення Кабміну. Старший консультант з питань соцзахисту населення Інституту місцевого розвитку Антон Левицький впевнений, що заміна пільг на проїзд їх оплатою правильна.

«Зараз усі перевізники країни недоотримують з бюджету близько мільярда гривень на рік за рахунок того, що немає обліку пільговиків. Хоча 30 поїздок на місяць – це не так багато», – вважає він.

Ініціатива по душі і директору Інституту з розвитку територій Юрію Ганущаку.

«Рішення Кабміну буде вигідно місцевим бюджетам. Після монетизації субсидій стане зрозуміло, скільки насправді коштують ці пільги країні. Адже раніше їх обсяг розраховуються майже «на око», а не за конкретною формулою, як буде тепер», – відзначає глава відомства.

У той же час економіст Олександр Охріменко каже, що в депресивних дотаційних регіонах мало що зміниться.

«Уряд зняв із себе проблему фінансування монетизації пільг на проїзд і переклав її на місцеві бюджети. Але мало де в областях вистачить грошей, щоб її вирішити в повному обсязі – видавши кожному пільговику розрахункову суму готівкою, незалежно від того, використовує він її чи ні. Тому на місцях можуть все залишити як є: пільговики і раніше будуть їздити безкоштовно, а перевізники – нести збитки і «вибивати» компенсації за пільговиків у місцевої влади».

 

«Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ