Дієвим способом впливу на керівників, які не нараховують та не виплачують заробітну плату, при цьому не перераховують до бюджету податок на доходи фізичних осіб - є діяльність робочих комісій. Так, за січень – вересень 2016 року проведено 38 спільних заходів при Галицькій районній державній адміністрації, на яких заслухано 213 керівників підприємств, легалізовано трудові відносини 90 найманих працівників із роботодавцями.

Додатково до бюджету надійшло – 187,6 тис. грн. податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску –  497,2 тис. гривень.

Крім того, під час засідань платникам систематично роз’яснюється основні зміни податкового законодавства, зокрема, зменшення податкового навантаження на фонд заробітної плати за рахунок зменшення ставки по ЄСВ (з 34,7% до 22%), також обговорюються проблемні питання їхньої підприємницької діяльності.

Галицькою ОДПІ проведено 33 засідань робочої групи, на яких заслухано 245 керівників підприємств.

Протягом січня – вересня 2016 року проведено 14 результативних перевірок платників податків, які виплачували заробітну плату та інші доходи з порушенням чинного податкового законодавства, внаслідок яких донараховано податку на доходи фізичних осіб у сумі – 230,1 тис. грн., єдиного соціального внеску – 247,9 тис. грн., військового збору – 7,7 тис.гривень.

Нагадаємо, що питання детінізації заробітної плати, легалізації робочих місць та виплати заробітної плати у розмірі меншому за передбачений законодавством перебувають на постійному контролі начальника інспекції.

Детінізація заробітної плати на порядку денному

 

Легалізація трудових відносин, сплата податків і єдиного соціального внеску – це законодавчо закріплені права працюючої людини сьогодні та гарантоване майбутнє завтра. Легалізація зарплат передбачає зменшення кількості осіб, які збагачуються за рахунок інших, та збільшення надходжень до бюджету коштів, які приховуються від держави.

Тіньова зарплата є однією із найбільших проблем сучасної економіки України. Виплата заробітної плати «у конвертах» призводить до значних негативних наслідків не тільки для бюджету держави, а й для самих працівників.

Пустомитівське відділення Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області протягом поточного року працює в напрямку детінізації заробітної плати, зокрема, з платниками, які згідно з звітами виплачували найманим працівникам заробітну плату менше законодавчо встановленого мінімуму.

У даному напрямку фахівці Пустомитівського відділення Галицької ОДПІ тісно співпрацюють з Пустомитівською районною державною адміністрацією.

Так, за травень – вересень 2016 року проведено 22 спільних заходів при Пустомитівській районній державній адміністрації, на яких заслухано 321 керівника підприємств по детінізації заробітної плати. Крім того, за вересень місяць проведено 4 засідання робочої групи на яких заслухано 61 керівника підприємств мінімізаторів.

Додатково до бюджету надійшло – 21,4 тис. грн. податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску –  46,0 тис. гривень.

Під час зустрічей підприємцям роз’яснюють дотримання вимог чинного законодавства  по виплаті заробітної плати, своєчасної та повної сплати податків і зборів (ПДФО,  акцизного податку, плати за землю, орендної плати, єдиного податку), легального використання найманої робочої сили.

Податківці закликають роботодавців і власників підприємств усіх форм власності виявити соціально відповідальне ставлення до працівників, направивши вивільнені кошти на підвищення зарплат. Адже гідна заробітна плата – це запорука спокійного і благополучного життя як для роботодавця, так і для працівника.

 

Пріоритет Галицької ОДПІ - боротьба із виплатами «в конвертах»

 

Важливою проблемою сучасності є легалізація трудових відносин та прозора виплата заробітної плати, адже через тіньовий ринок зайнятості держава втрачає мільйони гривень несплачених податків, а громадяни позбуваються соціального захисту. На сьогодні відносини між роботодавцями та працівниками часто не відповідають нормам чинного законодавства, не секрет, що для більшості громадян виплата зарплати відбувається в «конвертах».

Насамперед, такі працівники позбавлені соціальних гарантій, тобто позбавлені права на оплату тимчасової непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, допомоги по вагітності та пологах, виплати допомоги з безробіття у випадку втрати роботи, одержання пристойної пенсії в старості, по інвалідності і при спричиненні нещасного випадку чи професійного захворювання (на виплату пенсії чи компенсації родичам на випадок смерті) та в інших випадках, передбачених законодавством.

Найманий працівник не має права на оплачувану відпустку, на компенсацію за роботу у вихідні, святкові дні. Його трудовий стаж не обліковується і не фіксується, не здійснюються необхідні відрахування – такі фактори обов’язково вплинуть на розмір пенсії в майбутньому.

Боротьба із виплатами «в конвертах» є одним із пріоритетних напрямів роботи Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області.

Так, фахівці управління податків і зборів з фізичних осіб Галицької ОДПІ постійно роз’яснюють суб’єктам господарської діяльності, організовують індивідуальні співбесіди з керівниками підприємств, які виплачують зарплату нижче мінімально встановленого рівня або мають заборгованість із виплати заробітної плати та податку з доходів фізичних осіб.

Для більш ефективного результату у даному напрямку Галицька ОДПІ тісно співпрацює з Сихівською районною державною адміністрацією.

Так, за дев’ять місяців 2016 року проведено 38 спільних засідань робочої комісії з питань забезпечення своєчасності сплати податків, внесення інших обов’язкових платежів, ліквідації заборгованості з виплати заробітної плати, детінізації заробітної, на яких заслухано по детінізації 153 керівників підприємств, по заборгованості 23 керівник підприємств.

Додатково до бюджету надійшло – 84,5 тис. грн. податку на доходи фізичних осіб, єдиного соціального внеску –  198,4 тис. гривень.

Крім того, проведено 19 зустрічей з керівниками підприємств, які допустили заборгованість з виплати заробітної плати найманим працівникам, в результаті яких зменшено заборгованість з виплати заробітної плати на 286,00 тис.гривень.

Нині дуже важливо дотримуватися обраної стратегії. Тільки завдяки спільним заходам органів місцевого самоврядування, Пенсійного фонду, податкових та державних виконавчих служб ми досягнемо позитивних результатів у питанні контролю за додержанням законодавства про оплату праці.

 

Про порядок відображення операцій зі збільшення статутного капіталу підприємства

 

На зустрічі в.о.першого заступника начальника Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області Андрія Кобільника з представниками бізнесу було розглянуто питання відображення операцій зі збільшення статутного капіталу підприємства. Зокрема Андрій Кобільник зазначив, що Державна фіскальна служба України у листі від 19.09.2016 №20301/6/99-99-15-02- 02-15 (далі – лист ДФС №20301) щодо відображення у бухгалтерському та податковому обліку операцій зі збільшення статутного капіталу підприємства повідомила наступне.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгал- терського обліку визначені Законом України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996).

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Міністерством фінансів України, яке затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (пункт 2 ст.6 Закону №996).

Щодо оподаткування податком на прибуток операцій із внесення майна та майнових прав до статутного капіталу підприємства, то згідно з п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Кодекс) об’єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III «Податок на прибуток підприємств» Кодексу.

Розділом ІІІ Кодексу не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці, що виникають за операціями із внесення майна та майнових прав до статутного капіталу підприємства, тобто такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Наприкінці зустрічі Андрій Кобільник висловив сподівання на подальшу співпрацю податкових органів та платників податків щодо наповнення Державного та місцевого бюджетів.

 

Надання у користування засобів електронного цифрового підпису та допомоги при генерації відкритих та особистих ключів

Днями відбулась зустріч заступника начальника Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області Богдана Базарника з платниками податків. На зустрічі розглядались проблемні питання, які виникають при користуванні засобами електронного цифрового підпису та при генерації відкритих та особистих ключів. 

Богдан Базарник зазначив, що при поданні звітності через сервіс «Електронний кабінет платника податків» платнику податків необхідно укласти договір про визнання електронних документів між контролюючим органом та платником податків. Для директора та печатки ключі електронного цифрового підпису генеруються на окремому носії (флеш-носій, CD/DVD-диск). Для скасування посиленого сертифікату відкритого ключа електронного цифрового підпису (далі – посилений сертифікат), виданого Акредитованим центром сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту (далі – АЦСК ІДД), відповідно до Регламенту АЦСК ІДД, заява в усній формі подається клієнтом (підписувачем) до АЦСК ІДД засобами телефонного зв’язку за номером, який опублікований на власному інформаційному ресурсі АЦСК ІДД, при цьому клієнт (підписувач) повинен повідомити адміністратору реєстрації наступну інформацію:

- ідентифікаційні дані власника посиленого сертифіката;

- реєстраційний номер посиленого сертифіката;

- ключову фразу голосової автентифікації.

Заява в усній формі приймається тільки у випадку позитивної автентифікації (збігу голосової фрази та ідентифікаційних даних підписувача з інформацією в реєстрі підписувачів).

Для перегляду реєстраційного номеру посиленого сертифіката, отриманого від АЦСК ІДД, його необхідно завантажити на комп’ютер. Після чого, відкривши файл посиленого сертифіката на вкладці «Зміст» знайти поле «Серійний номер», в якому і міститься реєстраційний номер посиленого сертифіката.

Для отримання ключа електронного цифрового підпису підприємцю потрібно надати такі документи:

-    Реєстраційну картку;

-  копію паспорта підписувача, (кожна сторінка засвідчується особистим підписом);

-  копію картки платника податків, засвідчену підписом власника.

Перелік документів, зразок заповнення, та самі бланки розташовані за адресою http://acskidd.gov.ua/ у розділі «Реєстрація користувача».

Якщо у платника податків виникають зміни облікових даних, тобто змінюється керівництво (директор, головний бухгалтер або особа, уповноважена вести бухгалтерський облік), то у строк до моменту подання наступної електронної звітності потрібно отримати нові посилені сертифікати відкритих ключів на посадових осіб платника, які мають право підпису документів, та переукласти договір «Про визнання електронних документів».

Якщо договір «Про визнання електронних документів» укладається в електронній формі, то посилений сертифікат платника податків та його посадових осіб імпортуються в базу сертифікатів разом з договором. Тому для імпортування в базу сертифікатів нового зазначений договір необхідно переукласти.

У разі втрати паролю необхідно звернутись до представництва АЦСК ІДД ДФС, подавши при цьому заяву на зміну статусу посиленого сертифіката відкритого ключа та новий пакет документів.

На завершення Богдан Базарник висловив сподівання на подальшу конструктивну співпрацю.

 

Договори оренди основних засобів укладаються на підставі норм Цивільного Кодексу України.

 

В.о.завідувача сектору податків і зборів з юридичних осіб Сихівського відділення Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області Іванчишин Ігор Олегович на зустрічі з латниками податків інформував, що відповідно до пп. 14.1.30 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу поняття «відокремлені підрозділи» вживаються у значенні, визначеному Цивільним кодексом України від 16 січня 2003 року № 435-IV, із змінами та доповненнями (далі – Цивільний кодекс) та Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

Згідно зі ст. 95 Цивільного кодексу філія - це відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Відокремлені підрозділи (філії) юридичної особи не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого положення. Відомості про філії юридичної особи включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.

Підпунктом 133.1.1 п.133.1 ст.133 Податкового кодексу встановлено, що платниками податку - резидентами є суб’єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених п. 133.4 та 133.5 ст. 133 Податкового кодексу.

Отже, статус неприбуткової організації, яка відповідає вимогам п.133.4 ст.133 Податкового кодексу, надається тільки підприємствам, установам та організаціям зі статусом юридичні особи.

Враховуючи зазначене, оскільки з початку 2015 року платниками податку на прибуток є виключно юридичні особи та враховуючи, що статус неприбуткової організації, яка відповідає вимогам п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу, надається тільки підприємствам, установам та організаціям зі статусом юридичні особи, то, відповідно, відокремлені підрозділи таких неприбуткових організацій без статусу юридичної особи не підлягають окремому включенню до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Наприкінці зустрічі Ігор Іванчишин подякував платникам податків за їхню працю та забезпечення надходжень до бюджетів усіх рівнів.

 

Новації податкового законодавства

У Галицькій ОДПІ відбулася зустріч з представниками підприємств та профспілок. Предметом зустрічі стало обговорення новацій у податковому законодавстві, стабільне наповнення бюджетів усіх рівнів, проблемні питання, які виникають у роботі суб’єктів господарювання та нового проекту податкової реформи.

Захід проходив за участю в.о. заступника начальника Галицької ОДПІ Андрія Кобільника.

Розпочинаючи зустріч, Андрій Кобільник зазначив, що у зв’язку з постійними змінами податкового законодавства у суб’єктів господарювання виникає чимало запитань до податківців, тому проведення роз’яснювальних заходів відіграє важливу роль у процесі якісного обслуговування платників податків.

Також Андрій Кобільник наголосив представникам бізнесу, що представлений Мінфіном законопроект спрямований на покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової системи, підвищення прозорості та якості адміністрування податків.

Учасники заходу вцілому позитивно оцінили норми проекту податкової реформи, однак зауважили, що необхідно зробити перехідний період щодо запровадження повноцінного функціонування «Електронного кабінету платника».

В ході зустрічі представники бізнесу та громадськості висловили ряд зауважень та пропозицій щодо адміністрування податків.

Окрім того, Андрій Кобільник нагадав присутнім, що неприбуткові організації до 1 січня 2017 року повинні привести свої установчі документи у відповідність із нормами Податкового кодексу України.

По завершенні зустрічі присутні мали можливість отримати особисту консультацію, пораду та обмінялися досвідом своєї роботи.

 

Увага! Зміни в переліку кодів для сплати податків і зборів!

Мінфін наказом від 05.09.2016 р. № 811 затвердив зміни до Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надмірно зарахованих коштів, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.07. 2015 р. № 666, - йшлося на зустрічі начальника Олени Парубій із платниками податків в Галицькій ОДПІ.

Олена Володимирівна повідомила, що в новій редакції викладений Перелік кодів видів сплати, в якому з'явилися нові коди, а саме:

- 10С - повернення на електронний рахунок платника надмірно сплачених сум ПДВ;

- 420 - бюджетне відшкодування в рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу за рахунок інших платежів;

- 240 - надходження до бюджету грошових коштів з рахунку в системі електронного адміністрування реалізації пального.

Крім того, в  Переліку  змінено код  сплати 135, по якому сплачувались фінансові санкції, визначені підрозділом контролю за обігом і оподаткуванням підакцизних товарів, на сплату фінансових санкцій визначених підрозділом податків і зборів юридичних осіб.  Виключено  з переліку код 160 «надходження до бюджету коштів за результатами роботи Головного оперативного управління.

Наприкінці зустрічі платники податків подякували Олені Парубій за корисну та актуальну інформацію.

 

Оподаткування податком на доходи фізичних осіб  доходу, отриманого фізичною особою за договором довічного утримання

Днями в Галицькій ОДПІ відбулась зустріч в. о. першого заступника начальника Андрія Кобільника із платниками податків. Тематикою зустрічі стало роз’яснення листа ДФС України 23.09.2016 №10027/З/99-99-13-02-03-14 (далі– лист ДФС №10027) стосовно оподаткування податком на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) доходу, отриманого фізичною особою за договором довічного утримання.

Андрій Кобільник роз’яснив, що статтею 744 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) встановлено, що за договором довічного утримання (догляду) одна сторона (відчужувач) передає другій стороні (набувачеві) у власність житловий будинок, квартиру або їх частину, інше нерухоме майно або рухоме майно, яке має значну цінність, взамін чого набувач зобов’язується забезпечувати відчужувача утриманням та (або) доглядом довічно.

Згідно зі ст.748 ЦКУ набувач стає власником майна, переданого йому за договором довічного утримання, відповідно до ст.334 ЦКУ. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону (частина четверта ст.334 ЦКУ). Таким чином, за своєю правовою природою договір довічного утримання є відчуженням нерухомого майна, що передається у власність другій стороні і для цілей оподаткування ПДФО розглядається як продаж такого майна.

Порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна регулюється ст.172 ПКУ, відповідно до пункту 172.8 якої для цілей цієї статті під продажем розуміється будь-який перехід права власності на об’єкти нерухомості, крім їх успадкування та дарування.

Згідно з п.172.1 ст.172 ПКУ дохід, отриманий платником податку від продажу не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної ст.121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки, не оподатковується. Умова щодо перебування такого майна у власності платника податку понад три роки не розповсюджується на майно, отримане таким платником у спадщину.

Було зазначено, що дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об’єктів нерухомості, зазначених у п.172.1 ст.172 ПКУ, або від продажу об’єкта нерухомості, не зазначеного у п.172.1 ст.172 ПКУ, підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною п.167.2 ст.167 ПКУ, тобто 5% (п.172.2 ст.172 ПКУ). Дохід від продажу об’єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості такого об’єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону (абзац перший п.172.3 ст.172 ПКУ). Сума податку визначається та самостійно сплачується через банківські установи особою, що, зокрема, продає (передає) нерухомість до нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу (довічного утримання) (п.п.«а» п.172.5 ст.172 ПКУ).

У разі, якщо за договором довічного утримання відчужувач отримує дохід у вигляді матеріального забезпечення (грошової компенсації) такий дохід на підставі п.п.164.2.20 п.164.2 ст.164 ПКУ включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу відчужувача як інші доходи та оподатковується за ставкою 18%, встановленою п. 167.1 ст. 167 ПКУ.

 

 

ІА "Вголос": НОВИНИ