Про мистецтво скульптури й перформансу, свій творчий шлях, мистецькі пріоритети та новий проект «Амбівалентність» Василь Одрехівський розповідає «Вголосу».

Василю, розкажи про проект «Амбівалентність», який ти нещодавно представив глядачам.

Виставка «Амбівалентність» – це поєднання тих медіа, якими я займаюся. Тих різних шляхів творення і прояву образів. Це – перформанс (відеоконстатація перформансу) та скульптура. Метою виставки було зібрати в одному просторі різні за своєю мовою, технікою і пластичністю твори, щоб подивитись, який вони творять між собою діалог. Проаналізувати, чи будуть вони доповнювати один одного, чи, навпаки, конкуруватимуть і заперечуватимуть.

Якщо говорити мовою пропорцій, співвідношень, то чого більше зараз – медіа в мистецтві чи мистецтва в медіа? Що є ближчим сучасному глядачеві?

Очевидно, що останнім часом стали популярними різноманітні інтерактивні види мистецтва. Це можна пояснити технологічним прогресом і тяжінням людини до яскравих, видовищних образів. Статична і монохромна скульптура не може дати цих барв і динаміки. На відміну від відео, скульптура нерухома, вона потребує, щоб глядач сам зацікавився нею і наблизився. Вона не буде його заманювати, магнетизувати звуком, рухом, як це робить відео. Отже, з погляду атракційності, привабливості світ медіа глядачеві більше імпонує, аніж скульптура.

Які саме переживання символізує амбівалентність у межах твого проекту, на чому зроблено акцент?

Амбівалентність як певний стан роздвоєння людської свідомості, який базований на полярності, на дуалізмі, уособлює такі універсалії, як добро і зло, конструювання і руйнацію, накопичення і втрату, перемогу і поразку. Об’єднуючи всі роботи в межах цієї назви, мені хотілося прорефлексувати над взаємодією шляхів творення і розвитку. Ця виставка є доволі автобіографічна. Я починаю від себе, однак прагну проектувати переживання, ідеї, сенси на іншого. Маючи в собі щось досить особисте, ця виставка відкривається й охоплює колективне, щоб максимальна кількість людей могла побачити себе в цих роботах.

Людиноцентричність дуже виразна у представленій експозиції...

Це класичне звертання до проблем людини, які завжди нас хвилюють. Бо ми досліджуємо себе, своє місце у світі. Досліджуємо себе в контексті певного середовища, території, нації. Позиціонуємо себе, порівняно з іншими народами. Ці порівняння незмінні в часі й завжди будуть присутні в мистецтві.

Мистецтво як відбиток доби завжди дуже чітко подає нам портрет людини, яка тій добі належить. Ти як автор якою відчуваєш людину свого часу?

Людина нашого часу  перш за все динамічна, активна. Вона резонує із сучасними тенденціями, відкрита в майбутнє, але водночас не позбувається коренів. На мою думку, дуже важливо бути сучасним, але в контексті тієї дороги, яка сягає давніх-давен. Необхідно мати свій конечний пункт призначення далеко в майбутньому, але при цьому сягати глибин минулого.

Назви робіт доволі лаконічно передають сенс, ідею. З чим це пов’язано?

Для мене пріоритетним є те, щоб назви творів не провокували на якісь конкретні висновки. Це перш за все ідентифікація певної роботи й асоціювання з нею. Назва – це умовність.

Василю, чому так часто в перформансах використовуєш як образ землю?

У перформансах використовую землю як дуже особливий у свідомості українців матеріал. Перш за все дія із землею  це жест, який несе в собі певний образ. Земля – як одна з первинних матерій, звідки все походить, але й куди все повертається, земля – як матерія фізична, історична, астрономічна. Тут присутнє ціле нашарування значень.

У чому перевага перформансу як виду мистецтва в наш час?

Перформанс є дуже актуальним і важливим видом мистецтва зараз. Загалом акціоністське мистецтво динамічно та миттєво реагує на ті виклики, які ставлять перед людьми події і суспільство. В цьому і є одна з його особливостей. Перформанс є інтерактивним видом мистецтва, який залучає глядача до себе. Він позиціонує глядача як один з елементів композиції і є неможливий без нього.

І на завершення, які питання і пріоритети для тебе є визначальними у творчості?

Питання пам’яті, ідентичності, місця і часу. Для мене має значення, щоб ці поняття між собою збалансовано співвідносилися і відповідали одне одному. Мені важливо творити мистецтво, яке було б живим і не просто концептуальним та ідейним, а й знаходило б відгук у душі глядача.

Роксолана Савчин, «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ