За два дні до виборів журналістів, попри дощ та болото, вивезли на вул. Стуса, аби показати, як просуваються справи з будівництвом трамвайної колії на Сихів. Коли ми приїхали на будівельний майданчик, кількість робітників там можна було полічити на пальцях однієї руки. Проте стало зрозуміло одне: говорити про те, що трамвай на Сихів зможе поїхати до кінця року, вже немає жодних підстав. Адже досі немає рішення Європейського банку реконструкції і розвитку про виділення Львову додаткового кредиту в 5 млн євро на заміну аварійного колектора на вул. Угорській. Реально від нашого останнього інтерв’ю з директором ЛКП «Львівавтодор» Олегом Березою наприкінці вересня фактично нічого не змінилося.

Тоді він розповідав: «Ми очікуємо від ЄБРР рішення про збільшення суми фінансування, оскільки не зможемо будувати трамвайну лінію, знаючи, що колектор перебуває в катастрофічному стані. Ми вже звернулися в банк, подали всі документи, приїжджали відповідні експерти, тепер очікуємо від них рішення». Таке рішення, за словами Берези, мало б з’явитися впродовж тижня, та його досі немає, хоча пройшов уже місяць.

Зараз тривають роботи з ремонту нижнього колектора на вул. Стуса, їх виконано десь на 50%, однак обіцяють завершити до кінця року. Заміну нижнього колектора було запроектовано, от верхнього – ні, хоча тепер усі сторони розуміють, що продовжувати роботи без виконання цих робіт неможливо, а на це потрібно 5 млн євро.

«Цей нижній колектор завглибшки 1,2 м, а верхній – 1,6 м. Проектанти думали, що нам буде достатньо замінити лише цей нижній колектор, що на глибині 1,2 м. Однак два дослідження «Львівводоканалу» і Науково-дослідного інституту показали, що ці колектори в жахливому стані й  обидва потребують заміни», – каже Береза. Документи в ЄБРР про виділення додаткового фінансування було подано ще влітку. «Чекаємо вже два місяці, оскільки це велика сума і банк мусив вивчити всі документи, прислати сюди експертів тощо. Зараз ми чекаємо на рішення кредитного комітету ЄБРР і ради директорів», – каже чиновник. У тому, що може бути позитивне рішення, він навіть не сумнівається: «У нас є офіційне повідомлення, що вони фінансуватимуть цей проект. Питання лише в сумах, що місто має взяти на себе, а що банк».

Мер Львова Андрій Садовий тепер також говорить, що не реконструкція і не будівництво колектора можуть створити велику техногенну катастрофу для великої кількості львів’ян. Водночас, коли на брифінгу мера Львова Садового запитують, коли ж завершать усі роботи, він, як мантру, повторює, що основний обсяг робіт завершать до кінця цього року. Однак це не зовсім так, адже заміну верхнього колектора ще навіть не розпочато і роботи ці розраховані не на один місяць. Ситуацію прояснив незалежний експерт, француз П’єр-Ів Тесьє, який здійснює технагляд проекту будівництва трамвайної колії на Сихів від компанії «Egis» (роботу якої фінансує ЄБРР). Він у коментарі «Вголосу» зізнався, що реальна можливість запустити трамвай на Сихів з’явиться не раніше ніж восени 2016 року. «Усе залежить від рішення Європейського банку про фінансування аварійного колектора. Адже до цих робіт ми ще навіть не бралися. Через рік восени, думаю, це можливо. Чому так довго? Бо нелегко замінити 800 м колектора та ще й на такій глибині».

А ось Андрій Садовий із журналістами не надто відвертий. На те саме запитання він відповідає: «До кінця року весь основний обсяг робіт буде виконано, прокласти потім колію й асфальт – це діло швидке». На уточнення, коли ж поїде трамвай, каже так: «Тоді, коли ми завершимо роботу з колектором, прокладемо основу. До кінця року основний обсяг робіт буде виконано… Але ще потрібно мати трамваї. «Електрон» виграв міжнародний тендер на 7 трамваїв і зараз береться до роботи. Я не обіцятиму це цього року, бо так буде некоректно з мого боку. Моє завдання, щоб ми цьогоріч виконали весь основний обсяг робіт. А з наступного року сідаємо в трамвай і їдемо в центр міста за 18 хв.».

Про те, що ЄБРР може не виділити коштів, Садовий навіть не задумується: «Проблем з ЄБРР немає, з банком є повне порозуміння, немає жодних загроз». З перенесенням ринку «Санта-Барбара» мер Львова Андрій Садовий теж запевняє, що немає проблем. «Там немає проблем, є низка ділянок, які ми їм пропонуємо, куди можна перенестися. Пройти цей невеличкий кусочок – це місяць часу, там проблем не буде. Ми тут робимо і паралельно там. Думаю, з листопада знайдемо порозуміння зі «Санта-Барбарою». Я їм сказав, що проблем з людьми не буде». Однак на словах виглядає все легко, а реально вже майже рік мерія не може досягти домовленостей з людьми про перенесення ринку, на місці якого мають збудувати основне розворотне кільце для трамвая на Сихів. Не зробити це кільце – означало б порушити умови контракту.

У результаті на кінець року фактично залишилися ті ж проблеми, що були й на початку: не вирішено питання з перенесенням ринку «Санта-Барбара», а отже, до кінця не завершено роботи на Сихові, й немає коштів на заміну колектора. Можливо, завершувати амбітний і не виправдано дорогий проект «Трамвай на Сихів» доведеться вже новій владі.

Олена Янковська, «Вголос»

ІА "Вголос": НОВИНИ