Про це пише LB.ua.

Тисячі українських вантажівок «застрягли» на кордоні з Польщею. Втрати експортерів, за оцінками Федерації роботодавців України, становлять близько 780 тис євро за добу простою. Репутаційні втрати українських виробників ніхто не порахує навіть приблизно – деякі машини чекають відправки з початку листопада. І проблеми, виявляється, не перший рік, але центральна влада замість адекватних рішень лише погіршує ситуацію.

Щорічно Україна в особі Міністерства інфраструктури домовляється з країнами партнерами про надання дозволів на провезення вантажів і пасажирів. Принцип квотний і, оскільки український експорт активно переорієнтовується зі Сходу на Захід, виділених нам квот не вистачає хронічно. До кінця року доводиться просити про виділення додаткових дозволів для наших перевізників.

Динаміка багатозначна – якщо в 2015 році Мінінфраструктури отримало 12, 2 тис. Додаткових дозволів, в 2016-му – вже 32 тисячі, а за неповні 11 місяців 2017 го – понад 68,8 тисяч дозволів. І якщо в 2015-му нам були потрібні додаткові дозволи лише для в'їзду в п'ять країн – Італії, Білорусь, Бельгію, Молдову та Польщу, то вже в 2017-му йдеться про п'ятнадцять країн. Очевидно, що апетити українських перевізників ростуть і не зрозуміло, чому профільне міністерство не враховує цей тренд. Адже дефіцит дозволів виникає під кінець року постійно, просто з кожним роком ситуація погіршується.

Машини продовжували комплектувати і відправляти в пункти видачі дозволів. Там вони, не отримавши дозволу, і залишалися в очікуванні, що ситуація зміниться з дня на день. У підсумку на сьогоднішній день вантажівки буквально окупували всі можливі навколишні стоянки, АЗС, узбіччя міжнародної траси Київ – Варшава. І звичайно знайшлися ті, хто побачив у цих заходах політичне підґрунтя, звинувативши Польщу в торговельній війні проти України. Втім, поки чиєїсь провини, крім власної, розгледіти не вдалося.

За минулий рік наш експорт скоротився майже на 5% в порівнянні з 2015-м, але експорт у Польщу зріс, причому більш ніж на 11% в порівняння з попереднім роком, склавши 2,2 млрд дол. США. Це не левова частка, а лише 6% від загального обсягу експорту, але динаміка хороша. Крім того важливо врахувати, що Польща, на відміну від багатьох інших країн, видає універсальні дозволи на ввезення товарів, не виділяючи транзит в окрему категорію. Відповідно обсяги польського експорту, це лише частина товарів, що провозяться нашими перевізниками через територію Польщі.

За статистикою за 2016 рік по ЄС в цілому, при загальному падінні експорт в ЄС зріс за рік на 3%, а частка в загальних обсягах становила 37% або 13,4 млрд $. І зросла потреба в транзиті через Польщу, але польські квоти на ввезення товарів в нинішньому році збільшені не були, як і роком раніше.

Цілком очікувано в 2017-му ситуація погіршилася. За дев'ять місяців 2017-го, в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, загальний експорт виріс на 21%, експорт до Польщі на 26%, вже досягнувши 2 млрд $, а експорт в країни ЄС показав 30% зростання, досягнувши 12,5 млрд$ за дев'ять місяців. Природно торішня квота в 200 тисяч$, якої і в 2016-му не вистачило, в 2017-му вичерпалася ще швидше, насправді ще минулого місяця. Але Польща виділила Україні ще 10 тисяч додаткових дозволів, які теж стрімко закінчилися.

Міністерство інфраструктури знову попросило польську сторону виділити додаткові дозволи і, отримавши згоду, вже пообіцяло надрукувати ще три тисячі дозволів категорії «Євро-3» і дві тисячі дозволів категорії «Євро-5». За оцінками перевізників, цього вистачить лише для того, щоб відправити до Польщі вже скупчилися під Львовом і Ковелем машини. Як працювати ще місяць до кінця року вони не розуміють.

В середньому в місяць українська сторона використовує 20 тисяч дозволів і найбільш популярною є категорія «Євро-3», так як далеко не у всіх перевізників в автопарку взагалі є машини вище цього стандарту.

Перевізники переконані, що Мінінфраструктури недостатньо уваги приділяє питанню квот, і проблему давно потрібно було вирішити, так як Польща - основне спрямування для експортерів в країни ЄС. Дійсно, на сьогоднішній день Мінінфраструктури вже домовилося про збільшення квоти дозволів в майбутньому році з Естонією, Чехією, Литвою, Бельгією, Італією, Сербією, Британією, але не з Польщею. Переговори ще чекають і перевізники сподіваються, що уряд врахує, що економіка країни змінюється, Україна розвиває свій транзитний потенціал і виходить на нові ринки.

ІА "Вголос": НОВИНИ