Нову карликову планету, яку виявлено у Сонячній системі, названо Гігея. Це найменший з відомих людству подібних об'єктів.

Як зазначають у Європейській південній обсерваторії, Гігея, названа на честь давньогрецької богині здоров'я, розташована у головному поясі астероїдів, які обертаються навколо Сонця між орбітами Марса і Юпітера, пише ВВС.

Діаметр карликової планети близько 430 км – приблизно, як від Києва до Луцька.

Взагалі першим Гігею виявив італійський астроном Аннібале де Гаспаріс ще 170 років тому, у 1849 році, але до сьогоднішнього дня вона офіційно вважалася астероїдом.

Приводом для офіційної зміни класифікації послужило те, що вченим вперше вдалося детально розглянути Гігею за допомогою Дуже великого телескопа (VLT – Very Large Telescope), встановленого в обсерваторії Паранал, що у чилійській пустелі Атакама.

Гігея – не найбільший об'єкт у поясі астероїдів.

За розмірами вона поступається Церері (950 км), Весті (525 км) і Палладі (512 км).

До початку XIX століття всі три вважалися справжніми планетами, однак пізніше були "розжалувані" в астероїди.

Чинна класифікація небесних тіл була ухвалена у 2006 році на асамблеї Міжнародного астрономічного союзу.

Щоб вважатися планетою, небесне тіло має відповідати кільком критеріям:

обертатися по орбіті навколо Сонця;

не бути при цьому супутником іншої планети;

мати достатню гравітацію, щоб підтримувати круглу (або близьку до круглої) форму;

володіти достатньою масою, щоб розчистити свою орбіту від інших, більш дрібних об'єктів.

Якщо виконуються тільки перші три умови, планета вважається карликовою.

Саме з цієї причини у 2006 році свого планетарного статусу офіційно позбувся Плутон (діаметр – 2400 км).

Разом з ним статус карликової планети отримали ще три транснептунових (розташованих далі від Сонця, ніж Нептун) об'єкти – Хаумеа, Еріда і Макемаке (у всіх з них є свої супутники).

У поясі астероїдів карликовою планетою визнали тільки Цереру.

Веста і Паллада виявилися для цього недостатньо круглими. А ось Гігея, яка поступається їм за розмірами, як тепер з'ясувалося, має майже ідеальну сферичну форму – а значить, відповідає визначенню карликової планети.

Відповідна наукова стаття була опублікована у понеділок в журналі Nature Astronomy, однак новий статус Гігеї ще має бути офіційно затверджений Міжнародним астрономічним союзом, який збереться у 2021 році в корейському Пусані.

Прорахувавши кілька можливих варіантів, вчені дійшли висновку, що Гігея і її величезна родина астероїдів утворилися близько 2 млрд років тому в результаті лобового зіткнення з небесним тілом діаметром 75-150 км.

Материнський об'єкт був повністю зруйнований, але породив тисячі дрібних уламків-астероїдів. Однак деякі з них перебували досить близько один від одного, щоб під дією гравітації сформувати круглу карликову планету.

За словами докторанта Карлового університету і співавтора статті Павла Шевечека, це єдине зіткнення подібного масштабу в поясі астероїдів за останні 3-4 млрд років.