Але Слідство.Інфо отримало доступ до документів про закупівлі «Укроборонпрому», передає Громадське.

Спільно з журналістами з Молдови з’ясувало, що державний концерн недаремно суворо оберігає свої таємниці. Бо чиновники оборонного відомства за бюджетні гроші купують російські комплектуючі за завищеними цінами. І роблять це через фірми, пов’язані з відомими політиками. 

Молдова – країна, що є одним з найближчих сусідів України. Українські чиновники часто користуються цим сусідством, щоб саме через Молдову проводити операції з відмивання коштів. 

«Молдову використовують як третю країну, оскільки у нас недостатньо хороші торговельні умови з Росією, з більшістю країн СНД, а також з Євросоюзом, тому що Молдова підписала угоду про вільну торгівлю», — розповідає Володимир Тхорік, журналіст-розслідувач з Молдови. Близько місяця тому, він запропонував зробити спільне розслідування про поставки російських комплектуючих для українського війська.

«І мафія зі Сходу використовує Молдову, щоб робити свої темні справи і експортувати той самий товар з Туреччини через Молдову в Росію, також мафія Заходу використовує для того, щоб підсанкційні товари йшли звідти через Молдову чи з молдавськими документами на Схід, зокрема і в Росію, Білорусь і в ту ж Україну», — додає молдавський журналіст.

Поштовхом до цього розслідування стали публічні звинувачення чиновників українського оборонного відомства Міхеїлом Саакашвілі: 

«Купуємо ми, виявляється, двигуни для БТР-80… Ми купуємо їх в республіці Молдова, але в Молдови немає БТР-80, у Молдови майже немає Збройних сил і немає бронетехніки... Ми купуємо двигуни у бариги машин. Великі бариги купують у маленького бариги...»

Спільно з колегами з Молдови ми з’ясували, як двигуни для української військової техніки купують за завищеними цінами і замітають сліди через фірми сусідньої країни. 

«Коли ми почали розслідувати цю схему, ми думали, що вона буде досить закручена, але вона виявилася простою, як три копійки. Тобто молдавська компанія купила на заводі КАМАЗ 20 двигунів, ця компанія ввезла ці двигуни в Молдову на двох вантажівках. Через кілька днів компаня, яка завозила ці двигуни — це молдово-українська компанія, — вона ці двигуни перепродала іншій компанії — «Автопрезенту». Друга молдавська компанія перепродала третій — німецькій, і німецька вже відвезла ці двигуни в Україну. Тобто така схема, в якій участь беруть 4 економічні агенти», – пояснює Володимир Тхорік.

Отже, оскільки постачати нові комплектуючі напряму з Росії занадто скандально, то дочірнє підприємство «Укроборонпрому» здійснило закупівлю двадцяти двигунів для українських БТР-80 через молдавські фірми–посередники. Як тільки в схемі з бюджетними грошима з’являється посередник, сумнівів немає  – ціна закупівлі зросте суттєво. Український оборонний концерн заплатив за двигуни по 15 тисяч доларів за одиницю. Ми дізналися, скільки насправді вони коштують в Молдові.

У відповідь на запити ми отримали кілька комерційних пропозицій. У Молдові нам готові були продати ці ж двигуни не дорожче 10 тисяч євро, включно з ПДВ, за штуку, що дешевше майже на 5 тисяч від того, що заплатило дочірнє підприємство «Укроборонпрому» посередникам.

«В одній вантажівці поміщається 10 двигунів, тобто, всі ці двигуни, які були вивезені з Молдови і які в Молдові коштують 10 тисяч євро, вони були вивезені на двох вантажівках. Транспортування з того ж Кишинева до Києва за одну вантажівку вартує, припустимо, 1000 євро. Тобто  транспортування з Молдови в Україну всіх 20 двигунів може коштувати, ну максимум, 2 тисячі євро, але анітрохи не 100 тисяч євро. Якщо ми помножимо 20 двигунів на 5 тисяч євро», –  додає молдавський журналіст.

Чим пояснюється таке марнотратство з боку державної оборонної структури? Виявляється, молдовські посередники українським гравцям оборонного ринку зовсім не чужі. Через засновників молдавська фірма, пов’язана з братами Бабенками, які входять до близького оточення екс-нардепа Олександра Дубового. “Слідство.Інфо” вже розповідало, як родичі цього політика позначилися в оборудках на Київському бронетанковому заводі. Ми спробували довідатись в пана Дубового, чи причетний він до цієї історії. Розмовляти особисто політик не захотів, довелось листуватися через соціальні мережі.

За даними медіа, значний вплив на роботу «Укроборонпрому» чинить народний депутат Сергій Пашинський, який очолює парламентський комітет з питань національної безпеки та оборони. Олександр Дубовой – давній друг Пашинського. Нещодавно наші колеги помітили їх разом, коли вони виходили з Адміністрації Президента України.

Але, крім цього випадку з двигунами, «Слідство.Інфо» має в розпорядженні документи щодо десятків подібних закупівель «Укроборонпрому». І мало не по кожній угоді ціни виглядають занадто завищеними. 

ІА "Вголос": НОВИНИ