У число 35 економічних законопроектів, які уряд України визначив як пріоритетні на перше півріччя 2018 року, увійшов і законопроект №4650 «Про внесення змін до Закону України «Про правонаступництво України» про скасування дії актів СРСР на території України». Законопроект включений в розділ «Дерегуляція і поліпшення бізнес-клімату», пише «Сегодня».

Законопроект №4650 знаходиться у Верховній Раді вже майже три роки. Він був поданий 11 травня 2016 року, але через місяць відкликаний і замінений на новий, доопрацьований документ. Його направили на розгляд профільного комітету ВР – з питань правової політики і правосуддя, – і з того часу він жодного разу не був винесений на голосування.

Мало не скасували Декларацію про державний суверенітет

Обидва проекти – початковий і доопрацьований – складалися всього з одного пункту: змінити формулювання ст. 3 Закону України «Про правонаступництво України» від 1991 року. Він досі вважається чинним, і п. 3 звучить так: «Закони Української СРСР і інші акти, прийняті Верховною Радою Української РСР, діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення незалежності України».

Законопроект №4650 в першій редакції передбачав таке формулювання: «Закони та інші акти органів влади СРСР і Української РСР не діють на території України». Доопрацьований законопроект уточнював: не діють, крім Декларації про державний суверенітет України та Акту проголошення незалежності України.

В Україні діють понад тисячу радянських законів

На сьогоднішній день в базі законодавства на сайті Верховної Ради зареєстровано 1035 діючих законодавчих актів, прийнятих до 21 серпня 1991 року. У їх числі – два кодекса і 80 основоположних законів. Зокрема, Житловий кодекс, якому цього року виповнюється 35 років, і Кодекс про адміністративні правопорушення, який діє з 1984 року, регулярно оновлюючись. Серед «застарілих», але діючих законів – «Основи житлового законодавства», «Основи соціального захисту осіб з інвалідністю», закони про державні пенсії, про захист прав споживачів, про охорону навколишнього середовища, про свободу совісті та релігійних організацій, про референдум і багато інших. У цей список потрапив навіть закон про створення замість Кримської області Автономної Республіки Крим.

12 законів часів СРСР і УРСР продовжать працювати

Втім, законопроектом №4650 передбачено, що 12 базових законів (в т. ч. перераховані вище) продовжать діяти на території України до прийняття їх сучасних аналогів. Усі вони були переписані в законопроекті. Але до багатьох цих законів регулярно вносяться зміни, на них базуються інші законодавчі та нормативні акти. Чим же вони заважають розвитку економіки? І які норми введуть замість скасованих?

Провідний аналітик Офісу ефективного регулювання BRDO Ігор Лавриненко, який входить в авторський колектив законопроекту №4650, говорить, що розробникам законопроекту була поставлена ​​задача скасувати всі акти Радянського Союзу. І визначити, які з них при цьому необхідно зберегти.

«Фактично мета цього законопроекту – окреслити ті акти, які повинні бути збережені. Таких законів ми знайшли 12, починаючи від Трудового кодексу і закінчуючи законом про захист прав споживачів.

У 90-х роках, коли приймалася норма про те, що в Україні будуть діяти всі акти часів Радянського Союзу, крім тих, які скасовані окремими документами. Тоді українських законів було ще дуже мало, тому зберегти старі було доцільно. Тепер практично в усіх сферах прийняті українські закони. І іноді виникають неоднозначні ситуації, коли одночасно діють і старий радянський закон, і новий український. Причому часто їх норми не збігаються. І людина або підприємство повинні одночасно виконувати норми обох актів. У більшості випадків це неможливо.

Передбачалося, що цей законопроект змінить підхід до старого законодавства: якщо раніше діяв принцип «діють всі, крім тих, які скасовані», то тепер буде діяти принцип «не діють всі, крім перерахованих», – говорить Ігор Лавриненко.

Менше регуляцій, більше віри «чесному слову»

Яким чином старі закони гальмують українську економіку? Ігор Лавриненко вважає: перш за все тим, що вони створюють «подвійні стандарти».

«Багато радянських актів регулюють економічну діяльність з точки зору радянського законодавства. А зараз вже інша економічна модель.

Наприклад, рік тому було прийнято рішення про скасування всіх радянських нормативів по санітарній експертизі. При СРСР будь-який товар міг бути на ринку тільки при наявності висновків санітарної експертизи, яка підтвердить, що цей товар нормальний. Буквально через пару днів, 4 квітня 2018 року, вступає в силу новий закон про перевірку продуктів харчування, який встановлює нову систему перевірки товарів. У нас тепер буде дві групи товарів: перша – молоко, м'ясо та інші товари, щодо якості яких експертиза потрібна. І друга група – наприклад, хліб - для яких потрібна буде тільки декларація виробників про те, що їх товар – нормальної якості. Ніяких висновків держави щодо відповідності цього хліба стандартам не знадобиться».

Нові стандарти санекспертизи скоротять кількість перевірок на підприємствах. Розробники вважають, що це позитивно позначиться на бізнесі.

Співзасновник і директор економічних програм «Українського інституту майбутнього» Анатолій Амелін підтримує скасування радянського законодавства.

«Ми будуємо ліберальну економіку, але багато процесів регулюємо ще за нормативами радянського часу. Це зовсім інший формат державного устрою, соціальних, економічних, політичних процесів. І в даному випадку чим менше буде втручання держави в економіку, тим вона буде вільнішою. Тому в цьому випадку, якщо ці пропозиції будуть прийняті, вони принесуть позитивний ефект. Спроститься ведення бізнесу, буде більше інвестицій, робочих місць і так далі. Я впевнений, що треба скасовувати набагато більше нормативів, які були створені за радянських часів, і їх оновлювати», – говорить Анатолій Амелін.

ІА "Вголос": НОВИНИ