Найбільші алмази, коли-небудь здобуті на Землі, відрізняються не лише розміром і блиском, а й унікальною історією їх походження. Всі вони народилися з рідкого металу, який розчинив у собі надмірну кількість вуглецю глибоко в надрах планет, передає "Популярна механіка".

Відповідний висновок було сформульовано в новому дослідженні, опублікованому в Science.

Еван Сміт з Гемологічного інституту Америки стверджує, що "більша частина алмазів утворюється на глибині від 150 до 200 км. Найбільше алмазів виникає в найтовстіших частинах континентальних плит, і це легко довести – близько 98% усіх видобутих алмазів були виявлені в таких районах" .

Однак деякі з каменів, наприклад, знаменитий Кулліан (найбільший з алмазів ювелірної якості, вага якого перевищує 3000 карат), занадто великі і занадто відрізняються від інших, що наштовхнуло вчених на думку про якесь інше місце їхнього формування. Ускладнює проблему те, що вивчити подібні камені практично неможливо.

Сміт спробував систематично відстежувати алмази, які були того ж типу і якості до ювелірної обробки й огранування. Вся справа в геологічних включеннях, які іноді зберігаються всередині каменів, вони дають геологам натяк на те, в якій саме ділянці мантії міг утворитися камінь. Зрештою, геологу вдалося систематизувати інформацію. За його словами, алмази на зразок Кулліана – це дивовижні аномалії, які з'явилися не в жорсткій тектонічній плиті, а десь глибше, в мантії, тобто на глибині від 360 до 750 км!

Більше того, Сміту вдалося з'ясувати, як саме вони стали такими великими. Виявилося, що вся справа у фрагментах заліза і нікелі, які зазнали впливу високих температур і тиску.

"Раніше це була лише теорія, не підтверджена експериментально. 20 років ми розвивали цю гіпотезу, але у нас не було підтверджень. Ці алмази особливі, тому що завдяки їм ми точно знаємо, що глибоко в мантії насправді є метал", говорить учений .

Алмази ростуть в поєднанні з рідким металом, який неймовірно добре розчиняє вуглець. Коли метал стає перенасичений вуглецем, частина його починає випадати в осад і викристалізовуватися, згодом нарощуючи шари і перетворюючись в алмаз. Джерело цього вуглецю, втім, все ще не відоме. Сміт стверджує, що спочатку цей вуглець прийшов із земної кори: мова йде про зіткнення тектонічних плит, під час якого одна плита заїжджає під іншу і частина її занурюється в мантію. Таким чином, фрагменти нинішнього океанічного дна одного разу теж можуть піти під землю і стати величезним діамантом.

І великі алмази, і більш дрібні камені з'являються відносно близько до поверхні лише в одному випадку: їх виштовхують вулканічні виверження, і місця, куди камені піднялися найрясніше, стають кімберлітовими трубками – саме в них і знаходять велику частину сучасних алмазів.

Сміт планує і далі продовжувати свої дослідження, однак деякі дані були безнадійно втрачені. Під час обробки таких каменів, як Кулліан, частки металу були відкинуті ювеліром як брак і видалені з тіла каменю. Втім, в майбутньому ми можемо сподіватися, що подібне "сміття" стане цінними науковими зразками, які допоможуть вченим дізнатися інші подробиці про підземної активності планети.

-