Екстремальна температура після виверження вулкану Везувій в Італії була настільки великою, що перетворила мозок однієї з жертв виверження на скло, стверджує дослідження.

Дослідження науковців опубліковано в журналі New England Journal of Medicine. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc1909867

Виверження сталося у 79 році нашої ери. Воно призвело до загибелі тисяч людей і знищило римські поселення поблизу сучасного Неаполя, зокрема, Помпеї.

Місто Геркуланум також тоді поховала вулканічна речовина – пірокластичний потік, загинуло чимало мешканців міста.

Команда дослідників вивчила останки однієї жертви, виявленої у місті в 1960-х роках.

Зазначається, що з черепа жертви вилучили фрагменти склоподібного чорного матеріалу.

Дослідники вважають, що чорним матеріалом є склоподібні залишки мозку людини.

Вітрифікація, зазначається в дослідженні, - це процес, при якому матеріал спалюється під впливом високих температур і швидко охолоджується, перетворюючись на скло або глазур.

«Збереження стародавніх останків мозку є надзвичайно рідкісною знахідкою», – повідомив доктор П'єр Паола Петроне, судово-медичний антрополог Неапольського університету Федеріко II, головний автор дослідження.

«Це перше в історії відкриття давнього людського мозку, який був вітрифікований завдяки високій температурі».

Жертві, як вважається, було понад 20 років. Чоловіка знайшли лежачим на дерев'яному ліжку, похованому під вулканічним попелом у Геркуланумі.

Доктор Петроне припустив, що він загинув миттєво.

Аналіз обвугленої деревини, виявленої біля тіла, показав, що температура у приміщенні на час його загибелі сягнула 520С.

Це означає, що «джерело екстремального тепла змогло запалити тілесний жир і випарувати м'які тканини» перед тим, як сталося «швидке падіння температури», йдеться у дослідженні.

Склоподібний матеріал досі не знаходили в інших місцях цієї археологічної пам'ятки.

Під час виверження Везувія Геркуланум поховали пірокластичні потоки - швидкоплинні течії уламків гірських порід, попелу та гарячих газів.

Вулканічна речовина зберегла частину міста, зокрема, скелети жителів, які не змогли втекти.

Археологи століттями досліджують руїни Геркуланума та Помпеї – іншого відомого давньоримського поселення, знищеного Везувієм.

Раніше повідомлялося, що на березі Середземного моря на півночі Ізраїлю вчені знайшли руїни стародавнього поселення віком приблизно в 7000 років, чиї жителі побудували дамбу довжиною 100 метрів.