Про це повідомляє Новое Время.

Українська галузь інформаційних технологій (IT) приваблює все більше число співвітчизників високими зарплатами та стабільністю. За підрахунками експертів, приблизно 100-тисячна армія програмістів і інших IT-спеціалістів – це далеко не межа. Бо Україні в найближчі роки потрібно буде ще декілька десятків тисяч нових фахівців у сфері високих технологій. Однак для того, щоби новоспечені айтішники добилися успіху, необхідно постійно вдосконалюватися. А також опанувати навики, як безпосередньо пов’язаних з фахом (hard skills) так і ті, які можуть знадобитися в будь-якій галузі (soft skills).

«Спеціалістам з розвиненими soft skills легше влитися в колектив, а також знайти спільну мову з клієнтами, що, безумовно, впливає на ефективність роботи», - розповіла НВ керівний директор Luxoft Ukraine Олександра Альхімович.

У відповідь на запит НВ Міжнародний кадровий портал HeadHunter Україна підготував перелік soft skills. Тобто тих професійних якостей , без яких утриматися на плаву в бурхливому морі новітніх технологій буде важко. А тим більше розраховувати на гідну оплату праці в іноземній валюті.

1Англійська мова

Оскільки левова частка замовників української IT-індустрії – це закордонні клієнти, то володіння найпоширенішою у діловому світі мовою – обов’язкове. Причому – потрібно оволодіти нею на високому рівні. Це – необхідний мінімум. Хоча в High-Tech галузі не завадить знати й більше мов, розповсюджених в тих країнах, де мешкають замовники.

Аналіз бази резюме Міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна показав наступну ситуацію: у 95% резюме IT-спеціалісти вказали знання англійської мови; 10% відзначили, що володіють німецькою; французьку, польську, іспанську – вказали у своїх резюме 4%, 3%, 2% пошукачів відповідно.

З іноземними клієнтами потрібно спілкуватися англійською, і ця ж мова використовується для взаємодії всередині компанії, зазначила Олександра Альхімович (Luxoft). «Доступ до сучасних знань мають перш за все ті, хто володіє іноземною мовою або кількома», - підкреслила вона.

Офіси найбільшої в Україні IT-компанії EPAM розташовані більше, ніж у 25 країнах світу. І більшість проектів ведуть розподілені команди, зазначив голова EPAM Україна Юрій Антонюк. Скажімо, розробники знаходяться в Україні, тестувальники – в Індії, а бізнес-аналітики – у Сполучених Штатах. Тому, підкреслив він, для успіху таких проектів знання англійської на високому рівні – критичне.

В Ciklum поширена практика роботи в розподіленій команді, розповіла керівник відділу People Partners цієї компанії Катерина Сучова. Це коли частина розробників працюють в Україні, а інші – в Німеччині, Великій Британії, Ізраїлі чи США. «Безумовно, високий рівень володіння англійською є необхідним для ефективного спілкування з замовником, колегами за кордоном. Це передумова професійного та кар'єрного зростання», - підкреслила вона.

«Англійська – універсальна мова для роботи над IT-проектами у всіх без винятку країнах», - погодився Михайло Завилов, заступник віце-президента та директор відділу HR GlobalLogic. Однак, зазначив він, важливо також враховувати, що представники різних країн можуть вкладати в одні й ті ж слова та вирази англійською різне значення. Розуміння цих культурних відмінностей також є дуже важливим для IT-спеціалістів.

2 Вміння працювати в команді

Один у полі не воїн – цією приказкою можна описати й бізнес-процеси в сфері інформаційних технологій. Її представники мають бути готовими до прямого діалогу не тільки зі своїми колегами, але й із клієнтами.

В EPAM високо цінується готовність до прямого діалогу не тільки з колегами, а й з клієнтами. Юрій Антонюк навів такий приклад. В компанії є спеціалісти, яких називають Delivery Manager – вони спілкуються із замовником, підбирають для нього найкраще IT-рішення. А також взаємодіють із командою – пояснюють, чому IT-рішення має бути саме таким. Час від часу кожен учасник команди опиняється на місці Delivery Manager – чи звітуючи про успіхи, чи пропонуючи ідею, чи шукаючи відповіді на запитання про продукт.

В Ciklum досить часто вся команда чи її більша частина приймає участь у кожному з етапів розробки. При цьому, кожен може запропонувати власні підходи для вирішення поставлених завдань. «Залученість всієї команди до розробки є перевагою як для клієнта, так і для наших співробітників. Адже кожен з учасників відчуває свою відповідальність за весь продукт», - підкреслила Катерина Сучова.

За її словами, клієнти очікують, що українські команди будуть партнерами, а не просто виконавцями. Такий рівень взаємодії, вимагає пошуку спільних рішень, участі в брейн-стормах і нелегких дискусіях. Іноді для висококваліфікованого фахівця це може стати важким випробуванням, визнала представниця Ciklum.

Саме тому близько п'яти років тому Ciklum започаткував програму PM Education, направлену на розвиток керівників проектів. Зокрема тих компетенцій, які підвищують ефективність їх спілкування з клієнтом, управління командою, надають більше можливостей для розуміння основних принципів розвитку бізнесу. За словами Сучової, впродовж останніх двох років саме ця програма стала одним із найпопулярніших сервісів департаменту People Partners.

На думку Михайло Завилов (GlobalLogic), з настанням четвертої індустріальної революції розробники програмного забезпечення все більше виконують роль бізнес-консультантів. Адже цифрові технології здатні докорінно змінювати бізнес-моделі компаній. Тому вміння будувати довгострокові взаємини з клієнтами є дуже важливим.

3 Включене активне слухання

Щоби спілкуватися – тобто, виконати пункт №2 – необхідно вміти слухати та чути. Клієнтів завжди варто спочатку вислухати, а не пропонувати відразу ж готове рішення. Навіть якщо, на думку айтішників, це рішення найоптимальніше. Можливо, під час спілкування з замовниками з’ясується додаткова інформація, яка зможе суттєво вплинути на результат роботи.

«Ми в EPAM розуміємо, що кожен клієнт – унікальний: він має індивідуальні потреби, особливі вимоги та власне бачення кінцевого продукту. Вгадати ці всі речі неможливо», - підкреслив Юрій Антонюк. Щоби замовник залишився задоволеним, а команді сподобався навіть сам процес роботи, клієнта треба чути, а не просто слухати.

Вміння ставити правильні питання допомагає виявити потреби замовника та знайти оптимальне рішення для нього, підкреслила Альхімович (Luxoft Ukraine).

Включене активне слухання в компанії Intellias є лише частиною великої компетенції під назвою «Комунікативні навички». "Поряд з цим важлива емпатія, вміння правильно задавати питання, лаконічно висловлюватись та підкреслювати переваги свого рішення, працювати з запереченнями", - зазначив менеджер з професійного розвитку Intellias Дмитро Юрченко.

4 Навик письмового спілкування

Працюючи віддалено, українським IT-спеціалістам доводиться багато листуватися з клієнтами. Отже, виникає потреба складні технічні речі та процеси, зрозумілі айтішникам, пояснити простою та зрозумілою мовою людям, далеким від IT. З цим погоджуються і представники великих вітчизняних компаній.

Письмове спілкування стає домінуючим у сучасному світі, визнала Олександра Альхімович з Luxoft. З появою великої кількості месенджерів цей тренд набуває ще більшої популярності. Тому вміння лаконічно і змістовно викладати свої думки надзвичайно важливе в бізнес-середовищі. Потрібно також враховувати крос-культурні відмінності, які також можуть впливати на якість комунікації. «Пояснення складних речей простими та зрозумілими засобами – це мистецтво», - зазначила вона.

Через різницю в часі працівники українського підрозділу EPAM мають змогу поспілкуватися усно не з усіма замовниками. Тоді на допомогу приходить електронна пошта, розповів Юрій Антонюк. У навики письмового мовлення він зарахував не тільки грамотність і ввічливість, але й здатність пояснити складні технічні деталі простою та зрозумілою замовнику мовою.

Більша частина спілкування в Ciklum – саме у письмовому вигляді, зазначила Катерина Сучова. Особливо це важливо для PM-ів, яким потрібно стисло та структуровано пояснити свої потреби чи пропозиції. Або сформулювати питання таким чином, щоби їх зрозуміли колегами, які не є технічними спеціалістами, але від рішення яких залежить успіх проекту.

За вмінням правильно вести ділову кореспонденцію багато з замовників роблять висновок щодо компетентності працівника, відзначив Дмитро Юрченко (Intellias).

Тетяна Хряпіна, керівник відділу навчання та розвитку GlobalLogic зазначила, що не менш важливими тепер є навички публічних виступів. Наприклад, уміння зробити яскраву презентацію проекту. А також вміння вести переговори й аргументовано доносити свою думку.

5 Послідовність

Це той навик, якого іноді бракує всім, не тільки IT-спеціалістам. Якщо вже процес розпочато, то потрібно його довести до логічного завершення.

Послідовність Олександра Альхімович назвала "аксіомою та невід’ємною частиною бізнес-процесів" для сервісних компаній, які мають надавати замовникам винятковий сервіс і виконувати свої домовленості. З нею погодився і Дмитро Юрченко з Intellias, зазначивши що «послідовність – це той навик, якого іноді бракує усім, а не тільки IT-спеціалістам».

Український EPAM останні кілька років працює за моделлю Product Development Services 2.0. «Це означає, що ми починаємо спілкування з замовником із прояснення потреб його бізнесу та закінчуємо тільки тоді, коли замовник отримує готовий якісний продукт, здатний задовольнити ці потреби», - зазначив Юрій Антонюк. Ці два моменти розділені величезною кількістю проміжних дій: консультування, складання технічних вимог, проектування продукту, його розробка, тестування та багато інших. І послідовність кожного учасника команди – це те, що не дозволяє перетворити чіткий процес на хаос, переконаний голова EPAM Україна.

«Я би говорила не тільки про послідовність», – зазначила Катерина Сучова з Ciklum і навела кілька важливих питань, які IT-компанії мають вирішувати передовсім. Наприклад, дуже важливо знати, хто кінцевий споживач продукту, над яким працюють розробники? Як продукт розвиватиметься в майбутньому? Від кого, крім вас і вашої команди, залежить хід розробки та кінцевий результат? «Саме вміння сформувати для себе цілісну картину надає мотивації для доведення проекту до бажаного результату», – підкреслила керівник відділу People Partners Ciklum.

Українські компанії доповнили перелік навиків, безпосередньо не пов’язаних із фахом, своїм набором soft skills. Зокрема HR Business Partner Director у SoftServe Леся Бобик на перше місце поставила «фокус на клієнта». За її словами, в IT-бізнесі близько 70-80% нових клієнтів з’являються внаслідок отриманих позитивних рекомендацій. Багато контрактів з новими компаніями починається з того, що хтось з колишніх клієнтів, отримавши якісний досвід взаємодії в минулому та працевлаштувавшись в іншу компанію, хоче знову мати справу з надійними партнерами.

Щоби приносити додану цінність клієнту, IT -інженеру потрібно «виходити за рамки» виконання поставленого завдання, підкреслила Леся Бобик. Треба бачити можливості до вдосконалення, доносити клієнту важливість інновацій. А також те, як саме вони вплинуть в подальшому на якість бізнесу. Тому, зазначила вона, в SoftServe дуже високо цінують проактивність та інновації.

Практично кожного дня з’являються нові потреби та гаджети, зазначила HR Business Partner Director у SoftServe. Технології вже інтегруються в такі сфері, до яких ніколи не мали дотичності: агробізнес, охорона здоров’я, торгівля тощо. Щоби розробляти найактуальніші рішення, ІТ-фахівці повинні слідкувати за останніми трендами потреб користувачів і технологій. А також бути відкритими до постійного навчання нових мов програмування, розвитку нових навиків та нарощування знань.

 

ІА "Вголос": НОВИНИ