Апологети електротранспорту отримали новий стимул до творчості: в Інтернеті з'явилися комплекти приводу для самостійної побудови електромобіля або переобладнання в нього класичних транспортних засобів. Як зробити своїми руками електромобіль, радить Auto24.

Як відомо, принципових відмінностей електромобіля від машини з двигуном внутрішнього згоряння — два: наявність тягової батареї й інший силовий агрегат. Для самодіяльного конструктора питання батареї зазвичай більш-менш зрозуміле: скільки грошей є, таку батарею й купуєш. Маленьку або велику, свинцево-кислотну або літій-залізну, або літій-іонну. А ось з приводом питань більше: де взяти двигун і якого типу, де розмістити його, як сполучати з ведучими колесами, залишати чи ні коробку передач.

У комплекті для побудови електромобіля крім трансмісії і двигуна — контролер, акселератор, важіль двоступеневої механічної коробки передач, проводка та заготовки для кріплення моста до рами.

Окрема наука — система управління електродвигуном, для якої потрібен спеціальний контролер, і якийсь аналог акселератора. А ще майже завжди потрібен перетворювач струму — модуль, який перетворює постійний струм акумулятора в змінний струм, на якому працюють більшість доступних зараз тягових електродвигунів.

На все готове

На кількох китайських сайтах бачимо в продажу набір, який вирішує проблему приводу комплексно. Така собі тамтешня компанія випускає ведучий задній міст із припасованим до нього електродвигуном. У трансмісію вбудований двоступеневий редуктор для підвищення крутного моменту на підйомах або важких дорогах.

Додається й контролер — блок управління двигуном, необхідні кабелі, з'єднувачі і навіть педаль газу. Міст укомплектований маточинами для кріплення коліс, причому з гальмівними механізмами. Ціна комплекту — близько 480 USD без доставки.

Інструкція, що додається на сайті, замовчує про подробиці, але судячи з усього, це асинхронний двигун змінного струму з управлінням по частоті струму.

Пропонують два варіанти приводу, обидва — потужністю 1,5 кВт, але базовий розрахований на живлення від батареї напругою 60 Вольтів, а сильніший — на 72 Вольти. Передавальне відношення першої передачі — 1:20, другої — 1:10. Виробник подає дані, згідно з якими оснащений цими вузлами транспортний засіб буде на вищій передачі розганятися до 30-41 км/год. Правда, жодних відсилань щодо допустимого навантаження на вісь знайти не вдалося.

Цікаво, що пропонують на вибір сім варіантів ширини мосту, колія становить від 890 мм до 1 210 мм. Тобто геометрично такий привід можна встановити навіть на легковик (наприклад, колія «таврії» — 1 280 мм).

Кілька «але»

Варто сказати, що китайці питання електрифікації транспорту розуміють по-своєму. По-перше, в там налагодили серійне виробництво доступних електромобілів, по-друге, існує вагома субсидія від держави кожному покупцеві електромобіля. Тому пасажирські електромобілі в гаражах там навряд чи хтось майструє.

Такі комплекти призначені насамперед для самостійного переобладнання на електропривід вантажних трициклів. А от безліч електрифікованих велорикш і вантажні моторолери можна зустріти в Китаї бачити не раз. У тому числі на вулицях великих багатих міст у процвітаючих південних провінціях. Для них і призначені такі комплекти.

Вони мають такий істотний недолік, як відсутність гідравлічних гальм на ведучих колесах. Таким чином, якщо комусь спаде на гадку поставити цей ведучий міст на автомобіль, механічний привід гальм доведеться переробляти на гідравлічний самотужки.

Передача крутного моменту від електродвигуна до коліс організована через невелику двоступеневу коробку передач. Важіль перемикання — в комплекті.

Те ж саме і з підвіскою моста до несучої системи транспортного засобу — майданчики для кріплення амортизаторів, ресор або пружин йдуть в комплекті, але приварювати їх доведеться самостійно.

І ще одне зауваження. У доступних через Інтернет інструкціях не знайти нічого про наявність або відсутність у приводі режиму рекуперації — тобто неясно, чи зможе майбутній електромобіль поповнювати тягову батарею енергією при русі накатом — на спусках, при наближенні до перехрестя. Насправді це важлива можливість продовжити пробіг між заряджаннями, яка є на будь-якому серійному електромобілі.

Заради справедливості необхідно зауважити, що комплекти для побудови електромобіля існували й раніше. Наприклад, деякі українські електромайстри ще десять років тому виписували з-за океану американські комплекти. Складалися вони зі спеціального електродвигуна, блоку управління та бортового зарядного пристрою, проте коштували набагато більше, ніж китайські — близько 3,5 тис. USD.

Які вибрати акумулятори для електромобіля

Напруга живлення електродвигунів — 60 Вольтів і 72 Вольти — наштовхують на думку використовувати послідовно з'єднані стандартні автомобільні акумулятори на 12 Вольтів. Категорично не рекомендується це робити, оскільки ці стартерні батареї не прослужать нормально навіть один сезон — вони не призначені для роботи як тягові джерела струму.

Рекомендується використовувати оптимальний варіант для недорогого електромобіля — літій-залізо-фосфатні. Вони відносно дешеві, мають досить високу щільність енергії, до того ж майже не бояться морозів. Саме такі використовують цілком успішні виробники серійного електротранспорту, наприклад, відома китайська компанія BYD.

Швидше за все, і експлуатаційні параметри вузлів зі сходу не будуть ідеальними. Але якщо ви марилися «поставити на електрохід» не суперкар, а якийсь суто утилітарний транспорт, це не має вас особливо бентежити.

ІА "Вголос": НОВИНИ