Найбільш шановані автовиробники відносяться до гіроскутерів та інших електрифікованих візків із повагою, називаючи їх «транспортом останньої милі». А пересічних українських водіїв при їхній появі на дорозі кидає в холодний піт. Про це розповідає Auto24.

Транспорт останньої милі — це означає, що в умовах великого міста водій, не доїхавши до мети близько кілометра через відсутність місця для паркування, дістає з багажника якийсь електросамокат і проїжджає на ньому решту шляху до місця призначення.

Поки футурологи і містобудівники планують доріжки для цих компактних пристроїв, а автовиробники споруджують для них відсіки в багажнику, гіроборди та гіроскутери набули поширення як засіб для прогулянок.

Статус гіроскутерів

Але найгірше, що їхній статус досі залишається не з'ясованим. Насамперед мова про те, де можна їздити на цих транспортних засобах. Проблема в офіційній класифікації (до прикладу, в ПДД), під яку не потрапляють більшість екзотичних електровізків. Вони не пішоходи, оскільки мають колеса, вони не велосипеди, оскільки мають немускульний привід (п. 1.1 ПДР України). Більше того, більшість із них навіть не можна віднести до механічних транспортних засобів, оскільки їхній моторчик не має 3 кВт потужності (п. 1.1 ПДР).

Можливо, деякі з таких транспортних засобів можна вважати мопедами (скутерами) — але лише ті, що мають два колеса й електродвигун потужністю від 3 кВт до 4 кВт. Зауважимо, однак, що таких відносно потужних апаратів небагато, та й потужність двигуна виробник вказує далеко не завжди.

Але і характеристика потужності недостатня для класифікації гіроскутерів, гіробордів, електросамокатів і мінісегвеїв. Варто було б звернути увагу на діаметр коліс, їхню кількість і розташування. По-перше, в більшості випадків колеса настільки малі (15...25 см), що не залишають водієві шансів при потраплянні не те, що в вибоїну, а й на жменю гальки, що випала на дорогу з попутного самоскида.

Не варто всерйоз говорити про безпеку на дорозі такого транспорту як моноколесо. Великі сумніви в цьому плані й у сегвея всіх типів: вони хоч і мають пару коліс, але ті розташовані на поперечній осі, що робить небезпечним різке уповільнення, не кажучи вже про аварійну зупинку.

Мікроінженерія

Окремо варто згадати і про технічний бік справи. Гіроскутери, гіроборди, моноколеса, електросамокати, сегвеї та мінісегвеї за багатьох переваг мають величезний недолік — характеристики керованості занадто нестабільні, оскільки залежать від фізичних здібностей водія.

Вочевидь, усі ці транспортні засоби — передусім спортивні снаряди, придатні для масового використання лише на відокремлених від інших видів транспорту територіях. Сусідство з пішоходами для них також небажане, позаяк навіть найбільш тихохідні гірозасоби розвивають швидкість у 15 км/год. А на такій швидкості зіткнення будь-якого фізичного тіла масою 50...100 кг з пішоходом майже напевно призведе до травм. Між тим, багато бордів мають значно більші динамічні можливості, розганяючись і до 30...50 км/год.

За і проти

Отже, поки законодавець не визначився з юридичним статусом електросамокатів, гіроскутерів, моноколіс, мінісегвеїв дорогами загального користування ними краще не їздити. Поки не будуть вирішені такі питання:
  • активна і пасивна безпека;
  • керованість;
  • юридичний статус;
  • страхування цивільної відповідальності.
«Питання участі гіроскутерів, електросамокатів, моноколіс у дорожньому русі в Україні практично жодним чином не врегульовано Правилами дорожнього руху, — зазначає адвокат Богдан Глядик. — ПДД регулюють лише поведінку пішоходів, пасажирів транспортних засобів, водіїв механічних транспортних засобів, велосипедистів і погоничів тварин».

За визначенням ПДР, механічний ТЗ — це транспортний засіб, який приводиться в рух з допомогою двигуна (у т. ч. з електродвигуном потужністю понад 3 кВт). Окремо міститься визначення поняття «мопед» — двоколісний ТЗ, який має двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см, або електродвигун потужністю до 4кВт. До речі, для того, щоб керувати мопедом, потрібно отримати посвідчення водія.

Визначення таких понять як моноколесо, електросамокат, гіроскутер ПДР не містять. Тому для вирішення питання, як саме регулюють ПДР їхнє використання, потрібно розбиратися з потужністю цих електрозасобів. Якщо потужність електродвигуна таких транспортних засобів перевищує 3 кВт, можемо їх віднести до механічних транспортних засобів — з відповідними правами й обов’язками. А електросамокат із потужністю електродвигуна від 3 до 4 кВт уже прирівнюється до мопедів, вимоги до яких на дорозі також визначені належним чином.

Однак, використання більшості дрібних електротранспортних засобів ПДР взагалі ніяк не врегульовано: як притягати керманичів такого транспорту до відповідальності за порушення ПДР і за які порушення?

Враховуючи, що кількість електросамокатів, моноколіс тощо збільшується, питання участі в дорожньому русі таких дрібних електротранспортних засобів потрібно терміново врегульовувати на законодавчому рівні. В Європі взялися за врегулювання цього питання.

Поради автомобілістам

Побачивши на проїжджій частині громадянина на якомусь новомодному транспорті, подвоюйте пильність. Яким би не був його юридичний статус, це майже напевно відчайдух, якщо вже зважився виїхати на дорогу. Отже, він здатний і на інші не зовсім логічні з точки зору автомобіліста вчинки.

Рухаючись позад нього, майте на увазі, що через особливості наших доріг і специфіку управління багатьох таких самокатів він може несподівано впасти просто перед вашим капотом — тому тримайте дистанцію зі запасом. Випереджаючи такий електросамокат, також залишайте більший простір — на випадок того ж несподіваного падіння. І найголовніше — ставтеся до ентузіастів із повагою: якихось 130 років тому й автомобіль вважали дивацтвом.

Як повідомляв «Вголос», дружина нардепа від “Радикальної партії” потрапила у ДТП: постраждав скутерист.

ІА "Вголос": НОВИНИ