Від офіційного запуску системи електронної оплати проїзду минув уже тиждень. Втім, попри обіцянки львівських чиновників, е-квиток діє не для всіх. Чому так сталось, як оплатити за проїзд та коли повноцінно запрацює система, читайте в матеріалі “Вголосу”.

У 2014 році розпорядженням львівського міського голови від 12.06.2014 №163 було створено робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд у міському пасажирському транспорті. 16 жовтня того ж року був оголошений конкурс на впровадження е-квитка. Однак далі процес перейшов у дуже неспішну фазу.


2016 року Львів отримав кредит від ЄБРР на суму 10 мільйонів євро для впровадження електронного квитка. Термін виплати запозичення становить 10 років, з них перші три роки був пільговий період –  до 2019-го. Власне, пункт про е-квиток був частиною стратегії “Львів 2020”, з якою міський голова Львова
Андрій Садовий втретє переобрався на посаду у 2015 році. Ще у 2018-му, коментуючи ситуацію з е-квитком виданню “VG Львів”, міський голова запевнив, що система запрацює “вже через рік”. Тодішній керівник “Львівелектротрансу” Олег Береза теж вказував на 2019-й.

У травні 2021 року пресслужба ЛМР повідомила, що здача в експлуатацію е-квитка відбудеться 13 січня 2022 року. У попередніх матеріалах ми вже неодноразово писали, що система електронного квитка може не запрацювати на початку 2022-го. Згодом, 20 грудня 2021 року, керівник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів заявив, що з 13 січня повноцінного старту е-квитка не буде, та озвучив нову дату запуску системи 1 червня 2022 року. Натомість із 13 січня стартує перший етап тестування.

Коли мешканцям очікувати повноцінного запуску системи?

Перехід на електронну систему оплати проїзду не є надто складним, коли він відбувається за логічним принципом. На жаль, в певний час у Львові щось пішло не так.

Адже замість повноцінного старту, з 13 січня розпочався тільки перший етап тестування системи. Весь рік львів’ян готували до переходу на нову систему оплати, а незадовго до цієї дати міська влада змінила принцип впровадження е-квитка. Під час першого періоду е-квиток працюватиме винятково для пільговиків, які отримали персоналізовані карти “Леокарт”. 

Зауважимо, що на момент офіційного «запуску» е-квитка, 13-го січня 2022-го року, з понад 200 тисяч пільговиків, що проживають на території Львівської МТГ (міської територіальної громади), пільгові картки отримало трохи більш як 10 тисяч користувачів. 

Як зазначив директор департаменту мобільності та інфраструктури Олег Забарило, із 13 січня пільговики мають можливість користуватися транспортними картками нарівні з посвідченнями, які дають право безоплатного проїзду. Втім уже з наступного етапу, перехід на який планують у березні, будь-які пільгові посвідчення в громадському транспорті вже не діятимуть.

Скільки таких етапів тестування системи планують провести, наразі невідомо. Зараз можемо говорити тільки про те, що приблизно за два місяці можливий перехід на другий етап тестування. Втім, якщо під час другого етапу планують тільки повноцінний перехід із пільгових посвідчень на транспортні картки, то навряд чи щось зміниться для пересічних мешканців міста.

Щодо повноцінного старту е-квитка, то точної дати наразі немає. Та можемо опиратись на слова міського голови, який попросив виконком відтермінувати впровадження на два квартали. Виконавчий комітет, під головуванням Андрія Садового, підтримав це рішення.

«Пропоную підтримати рішення, з тією правкою, що ми в тестовому режимі працюємо два квартали. Дай Бог, щоб це було два квартали», – зазначив Садовий.

Яка ситуація з видачею карток?

Однією з перепон для повноцінного впровадження системи е-квитка є видача транспортних карток. Це також могло стати одним із факторів відтермінування впровадження системи. Бо, як відомо, подавати документи на отримання картки пільговики розпочали ще півтора року тому. Однак львів'яни почали скаржитись на те, що електронна система запрацювала в тестовому режимі, але вони не мають можливості нею користуватись, адже ще не отримали своїх транспортних карток.

Фото: ЛМР

Втім, на думку директора ЛКП «Львівавтодор» Миколи Власюка, це не є проблемою. Протягом першого, тестового, етапу в підприємстві планують видати всі картки і аж після цього переходити на другий етап. За його словами, зараз працівники «Львівавтодору» мають можливість видавати до 5 тис. карток на день. Загалом у Львівській МТГ є близько 200 тис. пільговиків. Станом на 11 січня близько 50 тис. карток вже видрукувано, а 10 тис. мешканців вже отримали свої картки.

З цього випливає, що цілком ймовірно, «Львівавтодор» може не встигнути видати транспортні картки всім пільговикам, які подавали документи. У такому разі у підприємстві будуть змушені або відтермінувати перехід на другий етап, або переходити без пільговиків, які не отримали свою картку. Однак ті, хто не отримає картки, на другому етапі вже не зможуть користуватись пільговими посвідченнями. Наразі точної дати про перехід на наступний етап тестування ще ніхто не оголошував, тож як він відбудеться, залишається тільки здогадуватись.

«Це залежатиме від того, скільки пільговиків отримають свої картки. Якщо отримає тільки половина, то цей термін буде продовжено. Я не думаю, що міська влада залишить половину пільговиків без права на безоплатний проїзд. Терміни будуть пересувати, як це було неодноразово», – каже Володимир Лесик, член транспортної комісії.

Також чимало львів'ян похилого віку, які належать до пільгових категорій, скаржились, що по картки їм треба їхати через усе місто з кількома пересадками. Причиною такої проблеми стала видача транспортних карток не за принципом географічного розташування пільговиків, а за алфавітним. Однак пізніше директор ЛКП «Львівавтодор» Микола Власюк заявив, що через значну кількість скарг міська влада буде змінювати принцип видачі транспортних карток пільговикам. Тож тепер видачу карток здійснюють не тільки за алфавітом, а й за місцем проживання.

 

Що робити львів’янам, які бажають отримати картку, але не є пільговиками?

Наразі отримати транспортну картку може тільки людина, яка належить до пільгових категорій, та студенти. Однак після видачі карток для пільговиків «Львівавтодор» обіцяє розпочати видачу для всіх мешканців. Для тих, хто виявить бажання отримати персоналізовану картку, яка міститиме всі дані та фото, необхідно буде подати відповідні документи та зачекати на її виготовлення. Для тих, хто бажатиме отримати звичайну картку, планують встановити близько 400 терміналів продажу карток. 

«На сьогодні вже фіналізуються переговори з потенційними операторами, які нам допоможуть розмістити відповідне обладнання. Ми плануємо, що це буде близько 400 точок продажу транспортних карток. Це будуть переважно такі локації, як: аеропорт, вокзал, автостанції, ТРЦ, зупинки тощо. Це потрібно для того, щоб комфортно пасажирам було придбати картки»,  – каже Олег Забарило.

За його словами, для платних категорій населення транспортні картки коштуватимуть 60 гривень. Це є вартість електронної картки як самого носія. Вже надалі, використовуючи термінали для поповнення цих карток, можна буде їх запрограмувати чи на здійснення разових поїздок, чи на місячні, піврічні або річні абонементи.

Термінал для купівлі транспортної картки

Як повідомляє член транспортної комісії Володимир Лесик, е-квиток не запрацював, як очікували, а відтак в нього враження негативні. Планували, що система почне працювати для пільговиків із 13 січня, проте час від часу вона не витримує перенавантаження. Депутат наголошує: до нього вже надходять скарги, що пільговики не можуть завалідувати свої картки через несправності в системі.

"В мене зараз більш песимістичні, ніж оптимістичні очікування від запуску е-квитка. Я не впевнений, що в першій половині року, як нам обіцяють, система запрацює повноцінно. Окрім того, темпи видачі карток могли б бути швидшими, адже видано тільки більш ніж 10 тис. карток із 200 000", – каже Лесик.

Як оплачувати проїзд після впровадження е-квитка?

Після повноцінного впровадження електронного квитка у громадському транспорті буде кілька варіантів оплати проїзду:

  • Транспортна картка “Леокарт”
  • Мобільний додаток «Леокарт»
  • Додаток «Приват24»
  • Банківська картка будь-якого банку світу
  • Паперовий квиток

Наразі мобільний додаток, за допомогою якого можна буде здійснити безготівкову оплату проїзду у громадському транспорті, перебуває на тестовому етапі. Очікують, що вже з березня він буде доступним для всіх пасажирів. Також, як повідомив “Вголосу” директор департаменту мобільності та інфраструктури Олег Забарило, кінцевою метою е-квитка є перехід на безготівкову оплату проїзду. Відтак паперовий квиток буде тимчасовим.

Фото: ЛМР

 

Якою буде вартість проїзду?

Нещодавно виконавчий комітет встановив нові ціни на проїзд. Отож, вартість разового електронного квитка на одну поїздку з можливістю пересадки впродовж 40 хвилин має залишитись на рівні 10 грн. Відповідно, вартість перевезення одного місця багажу – теж 10 грн. Втім разовий квиток, придбаний у водія, без можливості пересадки, коштуватиме 15 грн.

Штраф за незареєстрований проїзд становитиме 200 грн.

Вартість проїзного абонемента на 30 днів сягне 420 грн, на 90 днів – 1200 грн, на 180 днів – 2200 грн та річного – 3650 грн.

Абонемент для студентів на 30 днів за наявності персоналізованої транспортної картки «Леокарт»  коштуватиме 210 грн, на 180 днів – 1100 грн. Водночас учні користуватимуться громадським транспортом без обмежень.

Пільговики матимуть 60 безоплатних поїздок щомісяця.

 

Коли очікувати нову транспортну мережу?

Із введенням електронного квитка в міському транспорті Львова на пасажирів чекають і зміни в маршрутній мережі. Адже, як відомо, наявна мережа не є підлаштованою під систему електронного квитка та не буде якісно використовуватись з можливістю пересадки. Раніше ми повідомляли, що нова, оптимізована схема транспортної мережі Львова має запрацювати у другій половині 2022 року.

За словами голови транспортної комісії Ігоря Зінкевича, якщо створення транспортної мережі затягнеться на пів року, а воно вже затягується, то чекати повноцінного запуску е-квитка в середині цього року не варто. 

«Наявна транспортна мережа не є ефективною, всі мешканці з цим погодяться. Вона не задовольняє споживача, і ми про це вже не один рік говоримо. Я неодноразово пропонував використати ту мережу, яку нам в 2011 році за грантові кошти розробили французи. Нам потрібно зменшити навантаження на центр. Потрібно в пріоритет брати радіальні маршрути електротранспорту, які не мають можливості зміни, бо вони прив'язані до електропостачання чи трамвайної колії, а автобусами закривати потреби мікрорайонів», каже Ігор Зінкевич.

ІА "Вголос": НОВИНИ