Є в Україні така собі блогерка Анна Алхім, з сумарним охопленням аудиторії через її дві інстаграм-сторінки у понад шістсот тисяч осіб. Ми би ніколи про неї тут не розповідали, якби не її відверта антиукраїнська риторика. За час повномасштабної війни вона стільки неприємного наговорила про українців та українську мову, що аж у Верховній раді почали дивуватись, куди дивиться СБУ та чому досі нею не зацікавилися правоохоронні органи? Інтернетом навіть поширили чутки, наче у жінки серйозні зв’язки, через що продовжує поливати брудом патріотів та залишатися безкарною. Тож ми вирішили розібратися – хто стоїть за Алхім?
Це відео українська блогерка Анна Буряченко, більш відома під псевдонімом Алхім, записала ще до повномасштабного вторгнення. Хоча війна з росією на той момент йшла вже понад 7 років. А після початку «освобаждєнія рускогаворящіх» у 2022, жінка продовжила підігрувати пропаганді ворога, називаючи Західні регіони «заводом дурнів». Вона відверто виступає проти української мови, стаючи на захист російської.
«Вона завжди була такою «точкозорою». Тобто, навіть повномасштабна війна її не виправила. Це послідовна позиція проти України. Проти мови та культури і загалом все, що українське, їй відразливе, їй це остогидле. Я не розумію, для чого себе силувати і жити в країні, яка тобі нелюба аж настільки, і оточувати себе людьми», - журналістка Мар’яна Гірняк.
Ба більше, аналізуючи публікації Алхім, ми з’ясували, що з початком повномасштабного вторгнення її скандальних висловлювань про українську мову раптово стало більше, наче на замовлення. Черговий інцидент трапився під час її перебування у Львові. За словами блогерки, чоловіки у військовій формі зробили їй зауваження щодо російської, через що вона звинуватила львів’ян у розпалюванні ворожнечі.
«Є свідома проросійська агентурна робота, а є корисні ідіоти. Вона більше про корисну ідіотку, для дій ворога, яка, в принципі, не змогла прийти до того, щоб вивчити українську абетку, яка, в принципі, не змогла прийти до того, чому не можна слухати російську музику, і юзає великі маніпуляції: «Я вишиванку набила – все, я хороша», - військовослужбовець Збройних сил України Олег Симороз.
Останній із мовних скандалів за участі Алхім, трапився понад місяць тому на вечірці в іншої відомої блогерки Стасі Макеєвої.
Промовисто та показово закочені очі Алхім у підсумку «підпалили» мережу. Блогерку розкритикували у соцмережах, на що вона знову зухвало відреагувала.
«Вона образила велику кількість українців. І це не протистояння двох блогерів – це російські наративи, рускій мір, відверта зневага, відверте хамство. Ну хто собі міг дозволити сказати: «Нічого, потерпите» до всіх українців?», - керівник Львівської міської організації ВО «Свобода» Любомир Мельничук.
Все це відбувається на тлі публічної і перманентної дружби Алхім з росіянами. Так нещодавно вона засвітилася у Парижі в компанії б'юті-блогера з боліт Ігоря Синяка. Чоловік хоч родом з Краматорська, має російське громадянство та за понад три роки великої війни ніяк не коментував криваву політику Кремля. І таких друзів росіян інфлюенсерка має чимало.
«Ти просто маєш бути трошки впливовішим і маєш мати гроші, і можна займатись колабораціонізмом в Україні. Вона публічна людина, у неї там мільйонна аудиторія, прости, Господи, не помічати її неможливо було», - військовослужбовець Збройних сил України Олег Симороз.
Це військовий Олег Симороз дивується, чому попри публічну дружбу з росіянами та антиукраїнську позицію, блогерку так довго ігнорували правоохоронні органи. У мережі подейкують, буцімто через її впливові зв’язки. А саме коханця Алхім – харківського підприємця Костянтина Валеуліна. Фото із ним Анна навіть публікувала у своєму інстаграмі.
«Вона ж в інтерв’ю любить заявляти, як вона спить, займається сексом за гроші, за дуже великі суми, за Range Rover, за 200 тисяч доларів. Відповідно, люди, які готові платити їй ці гроші чи платять їй, вочевидь, вони мають якісь знайомства, мають якісь зв’язки», - блогер, інформаційний продюсер видання «The guardian» Костянтин Андріюк.
За даними аналітичної системи Ю-Контрол Валеулін – співзасновник інвестиційно-промислової групи «AES Group». Разом із ним до переліку бенефіціарів входить його рідний брат Роман та Мілиця Волкова. Водночас нам вдається з'ясувати, що це лише номінальні власники. Справжнім вигодоодержувачем є Олександр Євгенович Скакун. А абревіатура фірми АЕС, що офіційно розшифровується як «Alternative Energy Sources», насправді символізує його ініціали російською мовою.
«Ну слухайте, чи буде коханець якось впливати на її долю, маючи можливості? Я підозрюю, що так. І я підозрюю, що це відповідь, чому вона у 21 році могла говорити, що путін красавчик», - військовослужбовець Збройних сил України Олег Симороз.
Олександр Скакун – це колишній перший заступник голови СБУ у Харківській області та ексзаступник керівника Харківської облдержадміністрації. У 2021 харківський бізнесмен Олександр Ярославський прямо називав Скакуна одним із власників футбольного клубу «Металіст 1925». І тоді ФК володів 52% акцій AES Group. Крім того, у судовому реєстрі знаходимо справу, за фактом пограбування будинку, Скакуна та Міли Волкової, яка, нагадаємо, є серед офіційних засновників AES Group.
Це означає, що вона перебувала у близьких стосунках з колишнім правоохоронцем та жила з ним в одному будинку. Імовірно, це є ті зв’язки Алхім, які допомагали їй уникати відповідальності за антиукраїнську позицію.
«Ми прекрасно розуміємо все-таки, що є люди бізнесу, які мають певні статки, певний бізнес, і в силу цього, зрозуміло, що вони спілкуються з різноманітними структурами», - блогер, інформаційний продюсер видання «The guardian» Костянтин Андріюк.
Та й це ще не все. На офіційному сайті «АЕС Груп» вказано, що до її складу входить «Артемівський» та «Караванський» спиртові заводи. До цього підприємства також має стосунок корпоративна група «Інвестор», яка належить ексміністру внутрішніх справ України Арсену Авакову.
«Наскільки треба не поважати себе, я зараз апелюю до СБУ, щоб планувати одні із найкращих спецоперацій у світі, мати велику повагу і руйнувати свою репутацію якоюсь, вибачте, профурсєткою? Ми не будемо вигадувати велосипед, хай перестають займатись корупцією. Бо зловживання впливом – це теж корупція, хочу нагадати», - військовослужбовець Збройних сил України Олег Симороз.
Справу проти Алхім порушили лише після максимального розголосу та звернення до правоохоронців депутатів Верховної ради і ветеранів війни. Поліція відкрила кримінальне провадження за фактом розпалювання національної ворожнечі. Ми надіслали інформаційний запит до головного управління Національної поліції України, де нам повідомили, що розслідування ще не завершили.
«На сьогодні досудове розслідування в кримінальних провадженнях триває, та перебуває на контролі ГСУ. Нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування в указаних кримінальних провадженнях у формі процесуального керівництва здійснюють відповідні прокурори Броварської окружної прокуратури та Центральної окружної прокуратури міста Дніпра», - заступник начальника головного слідчого управління НПУ Євгеній Колесник.
«Я можу, на жаль, припустити, що через місяць хтось там скаже: «Так що там кримінальні провадження?» А їм скажуть: «Та нема, ніхто нічого… Немає ніяких проваджень. Вони не рухаються, просто заявили, що відкрили». Все це просто пил в очі може бути», - блогер, інформаційний продюсер видання «The guardian» Костянтин Андріюк.
Аби цього не сталося, ми звернулися також до центрального управління СБУ із запитанням щодо результатів перевірки висловлювань Алхім.
«Щодо зазначеної у вашому запиті особи повідомляємо, що з метою об’єктивного встановлення можливих протиправних дій або закликів з боку останньої, які б порушували чинне законодавство України, співробітники СБУ скерували відповідні матеріали для проведення експертних досліджень. За підсумками цих досліджень прийматимуть обґрунтоване рішення щодо подальших дій», - речник СБУ Артем Дехтяренко.
«Якщо, грубо кажучи, було доведено, що людина фінансована для проведення певних інформаційно-психологічних операцій в Україні з боку держави-агресора, то це є ознаки державної зради – це одна розмова. У наш час, з позиції досвіду, я не вірю в те, що люди це роблять самостійно. Ну, можливо, це є ідейні міркування таких людей, можливо, вони ідейно таке пропагують. Але, як свідчить практика – це все підкріплено матеріальними аргументами в розмірі дуже суттєвих сум», - юрист Юлій Рудницький.
Чи є Анна Алхім агентом ФСБ – стверджувати не беремося. Однак те, що вона отримує гроші з росії – факт. Ми вирішили дослідити рекламодавців блогерки, аби насамперед для себе з'ясувати, хто і навіщо продовжує рекламуватися у такої токсичної особи ще й з антиукраїнською риторикою. Не можу сказати, що результат нас здивував. Але і стверджувати, що на початку розслідування ми планували вийти на росіян – теж не буду. Певною мірою для нас це теж стало сюрпризом.
Реклама в Інстаграмі – одне із джерел заробітку Анни Алхім. За публікацію блогерка отримує від кількох десятків і до сотень тисяч гривень.
«Зараз у блогерів дуже висока реклама. Плюс-мінус такі відомі, скажемо так, від 30 тисяч гривень і стелі нема. У таких, як вона – там і по 100 тисяч, в них цінності нема, і по 100 тисяч, і по 500», - смм – спеціаліст, маркетолог Марта Пастернак.
На іншому відео вона рекламує косметичні засоби бренду Hadat. З офіційного сайту фірми дізнаємось, що це ізраїльський продукт, а компанія зареєстрована у 2016 році. Втім жодного сайту на івриті або з ізраїльським доменом .il нам відшукати не вдалось.
Натомість торгову марку Hadat знаходимо у російських реєстрах. Належить вона мешканцю Москви і громадянину рф Даніелю Юнаєву.
Ба більше, продукцію цього бренду можна спокійно замовити на російських сайтах за дерев’яні – тобто, рублі.
Під відео Алхім позначає Instagram сторінку під назвою «hadat_ukraine». В описі зазначено, що це офіційний представник бренду, але в інформації про обліковий запис країна походження прихована.
«Не поширюється – це означає, що ми можемо приховати, якщо ми не хочемо бачити, з якої країни. І це може бути теж росія, просто створена і не показана. Це говорить тільки про те, що в неї немає в Україні таких великих заробітків і тому вона йде на ринки, які комбінують такі схеми: давай, може ми з Ізраїлю, а тут просто сторінку створимо, що це Україна», - смм – спеціаліст, маркетолог Марта Пастернак.
Ще одне підтвердження того, що бренд не має жодного стосунку до України чи Ізраїлю – вакансія на сайті із пошуку роботи. Знаходимо там оголошення про пошук менеджера з роботи з клієнтами для компанії Hadat Cosmetics. Офіс, розташований, увага, у Москві, на вулиці Профсоюзній.
«У неї, скоріш за все, немає кордонів з ким працювати, як працювати і якихось моральних чи етичних цінностей», - смм – спеціаліст, маркетолог Марта Пастернак.
А тут Алхім рекламує магазин оригінальної парфумерії liza_parfums_boutique та бренд «Sea Breeze».
За інформацією з російських реєстрів власником цієї торгової марки є Халіл Мохамад.
У злитих базах даних знаходимо, що у чоловіка є паспорт громадянина росії та індивідуальний податковий номер. Окрім того, ще у 2020 році він зареєстрував на росії ТОВ «Бозо», яке займається продажем парфумів.
«Чому вона себе так добре тут почуває? Тому, що в нас немає культури скасування. Тому, що ніхто їй не сказав, що російською мовою ти тут бізнес вести не будеш. Але вона побачила, що російською мовою на неї підписуються люди, в неї є лайки, в неї беруть рекламу, тобто гроші є. Нічого не змінюється», - журналістка Мар’яна Гірняк.
Зокрема йдеться про українських рекламодавців Алхім, які не зважають на репутацію блогерки і продовжують співпрацю з нею.
Це Алхім рекламує жіночий одяг українського бренду kmily. Його власниця – Катерина Мілько. В описі Instagram сторінки Kmily brand вказано, що компанія здійснює доставку у цілому світі віту, окрім росії та Білорусі.
Однак сама власниця в інтерв’ю журналу Royal Design, вже після початку повномасштабної війни, у жовтні 22 року, зізналась, що активно співпрацює з країнами агресорами.
«Головна мета на сьогодні – це масштабування та вихід на європейський ринок. Ми вже дуже активно працюємо з росією, Казахстаном, Білоруссю, настав час підкорювати нові горизонти. Можливо, здивую вас, але натхненням для мене став не Ів Сен Лоран та Коко Шанель, а російський бренд YULIAWAVE та дизайнерка Юлія Василевська», - власниця бренду Kmily Катерина Мілько.
«Кожен бренд, який вибирає таку особу до реклами, має, скоріш за все, підтримку, бачення її. Свідомий український бренд, який формує традиції України, здорову аудиторію і українську культуру, не дозволить собі піти до такої, яка не має ніяких цінностей. Якщо подивитись на її канал і на її фото, відео, контент і так далі – там немає цінностей», - смм – спеціаліст, маркетолог Марта Пастернак.
До переліку таких рекламодавців можна віднести atelier_size, pur.kyiv, sanahunt store, milli_boutique, та peach beach.brand. Усі вони продовжують співпрацю з Анною Алхім, попри українофобію блогерки та пов’язану з цим скандальність. Водночас в інформаційному просторі почали з’являтися інтерв’ю інфлюенсерки, які мали би відбілити її в очах суспільства.
«Це інтерв’ю – це чергове намагання її відбілити. Ну, вочевидь, журналісти отримали собі хайп, кліки, перегляди. І все це воно якесь зациклене, її тягнуть, її цитують. Сісти просто і просто усвідомити, яка цінність цієї Алхім в українському інфопросторі? Хто ця Алхім взагалі?», - блогер, інформаційний продюсер видання «The guardian» Костянтин Андріюк.
Ми звернулися по коментар до блогерки Алхім, аби дотриматись балансу сторін і дати можливість їй висловитися з приводу знайденої нами інформації. Однак піарменеджер інфлюенсерки, дізнавшись тему розмови, перестала відповідати на наші повідомлення.
«Якщо б суспільство не давало реакцій, вони б собі далі пропагували свої наративи і це було б значено небезпечніше. Оскільки суспільство реагує, тоді вже мусить і влада реагувати. Якщо суспільство не буде реагувати, то і влада не буде», - керівник Львівської міської організації ВО «Свобода» Любомир Мельничук.
Попри кримінальне провадження є сумніви, що Анна Алхім відповість перед законом. У такому випадку найдієвішим способом, щоб провчити блогерку, буде максимальне поширення цього відео, аби якомога більше людей його побачили і відписалися від неї. Якщо Алхім не матиме підписників, то й не буде реклами. Окремо закликаю бойкотувати бренди, які незважаючи на українофобні висловлювання блогерки, продовжують з нею співпрацю. А от компаніями, які пов’язані з росією, хотілося б, аби ними зайнялася Служба безпеки України. Це були Змови. Настав час для нового викриття.
ІА "Вголос": НОВИНИ