Існують дві точки зору на вирішення проблеми відсутності реального народовладдя. 

 

З однієї сторони підхід - дайте народу самому реалізовувати своє право на владу, з іншого - ми краще знаємо як народу буде краще. Обидва підходи, як самодостатні моделі, ХИБНІ, оскільки не враховують ризиків домінування будь-якого варіанту. Повинна бути динаміка у співпраці, але природня, а не штучна. 

 

Однозначно, пріоритетом є створення територіальних громад. Підхід Гройсмана/Ганущака, які, пропонуючи реформу місцевого самоврядування, "забувають" про територіальні громади, нічого не вирішить по суті. БУДЕ ЩЕ ГІРШЕ. 

Потрібно міняти СИСТЕМУ влади, а не переставляти місцями кубики (адміністративно-територіальні утворення). У діючій системі це шлях до подальшої корупції та хаосу. Як РЕКОМЕНДАЦІЇ громадам, котрі першочергово потрібно створити - таке реформування цілком можливе, але ТІЛЬКИ ПІСЛЯ ЇХ УТВОРЕННЯ, ЗА ЇХНЬОЇ ДОБРОЇ ВОЛІ та перезавантаження влади в цілому. 

 

Переважна більшість людей не розуміє різниці між територіальними громадами та органами місцевого самоврядування. Насправді вона наскільки принципова - настільки й проста. Перші мають УТВОРИТИ другі. Відповідно повинні бути самі СТВОРЕНІ, а не підрозуміватись як існуючі, по замовчуванню. У нас ПРИЗНАЧИЛИ органи місцевого самоврядування "зверху", без участі самих громад.

 

Повертаючись до заголовку - курки немає, а яєчко звідкілясь взялося і на куряче зовсім не подібне. Мабуть і вилупиться з нього щось інше. Так і наша влада - підкинула "готові" органи місцевого самоврядування, замість дати їм можливість утворитись у природній спосіб. 

 

Що робити сьогодні?

 

На даному етапі найважливішим є пробудження людей і спонукання їх до реального народовладдя, з одночасним роз'ясненням принципів та наданням рекомендацій по оптимальній моделі його функціонування. Вироблення балансу між тер-громадами та центральною владою можливе лише шляхом їхньої співпраці. Для цього, за допомогою перших, необхідно терміново, мирним шляхом, міняти другу. АЛЕ НАЙПЕРШЕ - МАТЕРІАЛІЗУВАТИ ТЕРИТОРІАЛЬНІ ГРОМАДИ, перетворити їх з абстракцій у цілком конкретні та повноцінні юридичні особи. 

 

Неправда, що немає часу - важливо розпочати процес. 

 

У нашій Конституції та Європейській хартії місцевого самоврядування все написано. Потрібно НЕГАЙНО зініціювати та розпочати реалізацію положень Конституції щодо народовладдя, шляхом деталізації відповідних Статей Конституції ЗАКОНАМИ УКРАЇНИ. 

 

До прикладу. 

 

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

 

На виконання цієї Статті потрібен Закон про реєстрацію територіальних громад - юридичних осіб, Закон про власність територіальних громад, зміни до Закону про місцеве самоврядування, Податкового Кодексу та бюджетного процесу, тощо...

 

Навіть задекларувавши цей шлях, як головний ПРИНЦИП зміни системи влади - можна уникнути подальшої ескалації напруги та переорієнтувати людей на конструктивну діяльність... 

 

Інакше - Третій Майдан і/або громадянська війна.

ІА "Вголос": НОВИНИ