Традиції Зелених свят надзвичайно популярні серед українців. Зокрема й звичай прикрашати оселі гілками дерев. Проте церква закликає вірян не робити цього. Чому духовенство не схвалює такий звичай? Вголос звернувся за коментарем до священника.
Традиції прикрашати домівку гілками дерев на Трійцю має дохристиянське походження. Проте церква не радить цього робити не стільки через цей факт, скільки через шкоду для довкілля.
Зокрема, Львівська архиєпархія УГКЦ неодноразово закликала своїх вірних відмовитись від традиції прикрашати дім зламаними гілками дерев, а натомість використовувати інші способи, наприклад живі квіти.
«Така негативна поведінка щодо вирубки дерев, вирізування, виломлювання гілок тощо призводить до гріха проти довкілля, а тому згідно з вченням Церкви «хто грішить проти довкілля, грішить проти Творця його», – заявив торік референт Бюро УГКЦ з питань екології Львівської архиєпархії отець Микола Пришляк. При цьому священик зауважив, що багаторічні заклики Церкви не використовувати зламані дерева для прикрас дають своє, і більшість львівських парафій поступово відмовляються від цього.
Отець Лука Михайлович, ієромонах студійського уставу УГКЦ та духівник Українського Католицького Університету у коментарі «Вголосу» наголосив, що обрядові звичаї та традиції не стосуються безпосередньо питань віри, проте позиція церкви у цьому питанні є чітко сформована перш за все з точки зору шкоди для довкілля та екології.
«Мова йде про важливі суспільні екологічні посили, які церква робить у цьому напрямку. І це дуже важливо. Бо екологічна складова щораз більше відлунює в умах багатьох людей, які є в церкві. І це чудово.
Наприклад, можна купити готове дерево, насадити його та потім заносити до храму, а не рубати. Тому мова йде про те, що Церква цей меседж увиразнює. Якби я мав парафію, а не служив при Університеті, то зробив би чудові насадження, які можна було б занести до храму. Прикрасити його, додати зелені, чому б ні – це чудово. Але не зрізати дерева чи ялинки», – наголосив він.
Отець Лука додав, що святкування Трійці з дотриманням древньої обрядовості давно стало частиною українських традицій, які отець визначає як «Психологічне ДНК, де зчитується зв’язок поколінь».
«Коли мова йде про Трійцю, з одного боку ми говоримо про феномен національної культури. З іншого – ідея зелених свят часом стає «зеленою» в буквальному сенсі. Хоча, власне, зелений колір підкреслює свіжість святого духа, нову перспективу та повноту життя, яку приносить Христос.
В цьому немає язичництва. Є християнські напрямки, які дуже жорстко підходять до цих речей. Я вважаю інакше. Як казав святий Августин, в другорядному мудрість, а у всьому любов. Є речі, на яких не треба так загострювати увагу. Вони не можуть ставати фактором поділу. Якщо ми акцентуємо увагу на другорядних речах, то це питання до нашого християнства», – підсумував отець.
ІА "Вголос": НОВИНИ