Вона зазначила, що декларувати свої доходи – це конституційний обов’язок громадян (ч.2 ст.67 Конституції України). Відповідно до норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ) громадяни, які подають податкові декларації про майновий стан і доходи, розподіляються на дві категорії:

- осіб, які зобов’язані подавати річну декларацію;

- осіб, які мають право подати декларацію добровільно у разі реалізації права на податкову знижку.

Як можна отримати відомості про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді?

Як зазначила начальниця Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області О.Парубій, у рамках кампанії декларування доходів громадян та електронного декларування доходів державних службовців для фізичних осіб у «Електронному кабінеті платника» функціонують такі електронні сервіси:

«Отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді»

Сервіс створено з метою забезпечення зручності платників, які бажають отримати відомості про доходи в електронному вигляді.

Для цього фізичній особі з використанням електронного цифрового підпису (ЕЦП) необхідно у розділі «Подання заяв, запитів для отримання інформації» особистого кабінету створити та направити відповідний запит. Запит для отримання відомостей про доходи формується виключно фізичними особами – платниками податків для отримання інформації про себе. Звертаємо увагу, що відомості про суми отриманих доходів та суми сплачених податків в електронному вигляді надаються за останні три роки (по квартально), відомості за останній звітний період (квартал) надаються через 60 днів після його закінчення.

Детально ознайомитись з Порядком отримання відомостей про доходи можна на офіційному - порталі ДФС у рубриці: Фізичним особам/Отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків у електронному вигляді за посиланням http://sfs.gov.ua./fizichnim-osobam/vidomosti-doxid.

«Декларація про майновий стан і доходи в електронному вигляді»

Фізичні особи у відкритій частині «Електронного кабінету платника» можуть заповнити, зберегти та роздрукувати податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – декларація), а у розділі «Введення звітності» особистого кабінету з використанням ЕЦП можуть подати декларацію в електронному вигляді. Безкоштовно отримати ЕЦП можна в акредитованому центрі сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС.

Нагадуємо, що з 1 січня 2017 року запроваджено нову форму декларації, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 15.09.2016 №821 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року №859».

Матеріали роз’яснювального характеру з питань декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2016 року, розміщено на головній сторінці офіційного веб - порталу ДФС у банері «Декларування доходів громадян».

Коли виникає обов’язок з подання декларації про доходи?

Так, обов’язок з подання річної декларації про майновий стан і доходи за наслідками 2016 року виникає у тих громадян, які протягом минулого року отримували доходи, що підлягають оподаткуванню, від осіб, які не є податковими агентами, у вигляді:

- вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна;

- доходів від операцій з продажу (обміну) об’єктів рухомого та/або нерухомого майна;

- доходів від надання майна в лізинг, оренду (суборенду), житловий найм (піднайм);

- інвестиційного прибутку;

- іноземних доходів.

Нагадаємо, що обов’язок платника податку щодо подання декларації вважається виконаним, якщо він отримував доходи:

- виключно від податкових агентів;

- від операцій продажу (обміну) майна, дарування при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок на доходи фізичних осіб.

Також повідомляємо, що громадяни, які бажають реалізувати своє право на податкову знижку за наслідками 2016 року, податкову декларацію можуть подати протягом 2017 року.

Декларація подається громадянами до податкових інспекцій за місцем реєстрації.

За довідковою інформацією щодо кампанії декларування доходів громадяни міста можуть звертатись до Центру обслуговування платників ГУ ДФС у Львівській області  вул.Стрийська,35.

В яких випадках фізична особа звільняється від обов’язкового подання податкової декларації про майновий стан і доходи?

Так, згідно з п.179.4 ст.179 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами і доповненнями (далі – ПКУ) платники податку звільняються від обов’язку подання податкової декларації про майновий стан і доходи (далі –Декларація) у таких випадках:

а) незалежно від виду та суми отриманих доходів платниками податку, які:

- є малолітніми/неповнолітніми або недієздатними особами і при цьому перебувають на повному утриманні інших осіб (у тому числі батьків) та/або держави станом на кінець звітного податкового року;

- перебувають під арештом або є затриманими чи засудженими до позбавлення волі, перебувають у полоні або ув’язненні на території інших держав станом на кінець граничного строку подання Декларації;

- перебувають у розшуку станом на кінець звітного податкового року;

- перебувають на строковій військовій службі станом на кінець звітного податкового року;

б) в інших випадках, визначених розділом IV «Податок на доходи фізичних осіб» ПКУ.

Відповідно до п.179.2 ст.179 ПКУ обов’язок платника податку щодо подання Декларації вважається виконаним і Декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи:

- від податкових агентів, які згідно з розділом IV ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;

- виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розд. IV ПКУ;

- від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок відповідно до розділу IV ПКУ;

- у вигляді об’єктів спадщини, які відповідно до розділу IV ПКУ оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або, з яких сплачено податок відповідно до п.174.3 ст.174 ПКУ.

За якою формою потрібно подати декларацію про майновий стан і доходи?

З 31 грудня 2016 року набрав чинності наказ Мінфіну від 15.09.2016 №821, яким внесено зміни до форми податкової декларації, яка запроваджується з 1 січня 2017 року.

Зокрема, у новій формі:

- зменшено кількість додатків з чотирьох до двох;

- змінено порядок розрахунку податкових зобов’язань із доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від впровадження господарської діяльності (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) з урахуванням змін щодо порядку сплати авансових платежів з податку на доходи фізичних осіб.

У зв’язку із впровадженням ставки податку на доходи фізичних осіб у розмірі 18% та скасуванням пп. «є» п.176.1 ПКУ у платників податку, які отримали доходи від двох та більше податкових агентів у розмірі визначеному цим пунктом, за результатами 2016 року не виникає обов’язку щодо подання декларації.

Які є способи подання декларації про майновий стан і доходи?

Відповідно до пункту 49.3 статті 49 Податкового кодексу України із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) податкова декларація про майновий стан і доходи (далі – Декларація) подається за вибором платника податків, в один із таких способів:

а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;

б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;

в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

Для подання Декларацій в електронній формі платнику податків потрібно:

- отримати електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП), який безкоштовно видається Акредитованим центром сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби України (далі – АЦСК ІДД ДФС);

- авторизуватися за допомогою особистого електронного ключа та розпочати роботу.

Детальну інформацію щодо порядку підготовки документів, необхідних для реєстрації та отримання послуг ЕЦП, можна переглянути на офіційному інформаційному ресурсі АЦСК ІДД ДФС за посиланням  http://acskidd.gov.ua/r_kor

Повідомляємо, що отримати безкоштовно ключі ЕЦП можна у пунктах реєстрації користувачів Акредитованого центру сертифікації ключів при ГУ ДФС у Львівській області (центру) сертифікації ключів ІДД ДФС: Центр обслуговування платників ГУ ДФС у Львівській області за адресою: м.Львів, вул.Стрийська, 35 кабінет 136.

Детальніше про режим роботи та контактні телефони пунктів реєстрації користувачів АЦСК ІДД ДФС можна дізнатися у розділі «Контакти» офіційного інформаційного ресурсу АЦСК ІДД ДФС за посиланням http://acskidd.gov.ua/contacts

У разі надсилання податкової декларації поштою, платник податку зобов’язаний здійснити таке відправлення на адресу відповідного контролюючого органу не пізніше ніж за п’ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації, а при поданні податкової звітності в електронній формі, – не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає такий граничний строк (п.49.5 ст.49 ПКУ).

Крім того, слід зазначити, що обов’язок щодо заповнення та подання Декларації від імені платника податку покладається на таких осіб:

- батьків (усиновителів), опікуна або піклувальника – щодо доходів, отриманих малолітньою/неповнолітньою особою або особою, визнаною судом недієздатною;

- спадкоємців (розпорядників майна, державних виконавців) – щодо доходів, отриманих протягом звітного податкового року платником податку, який помер;

- державного виконавця, уповноваженого здійснювати заходи щодо забезпечення майнових претензій кредиторів платника податку, визначеного в установленому порядку банкрутом.

Які терміни подання декларація про майновий стан та доходи у 2017 році?

За вибором платника податків декларації подаються за місцем своєї податкової адреси особисто або уповноваженою на це особою; поштою або засобами електронного зв’язку.

У разі необхідності платники зможуть отримати безкоштовні консультації і допомогу в заповненні податкової декларації про майновий стан і доходи у Центрі обслуговування платників ГУ ДФС у Львівській області зал.№3.

Граничні строки подання декларації:

для громадян та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, - до 1 травня року, що настає за звітним. Останній день подання декларації за 2016 рік – 03.05.2017.

Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року.

Податкова декларація подається за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 №859 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 15.09.2016 №821).

Хто може скористатися податковою знижкою!

Про це в інтерв’ю розповіла начальник Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області Парубій О.В. Вона нагадала, що згідно зі статтею 166 Податкового кодексу України, скористатися податковою знижкою мають право:

Резиденти України, громадяни України або особи з іноземним громадянством, які перебувають на території нашої країни більше, ніж 183 дні протягом усього року;

Особи, які понесли певні витрати, пов'язані з придбанням товарів, послуг або оплатою робіт резидента (фізичної або юридичної особи), що мають документально зафіксовані підтвердження. Якщо ви оплатили навчання своєї дитини в закордонний учбовий заклад, права на податкову знижку ви не маєте;

Особи, які отримують офіційну заробітну плату або працюють за договорами цивільно-правового характеру, які платять податок з доходів фізичних осіб. Якщо ви є фізичною особою підприємцем (ФОП), ви також не маєте права на податкову знижку, оскільки не платите податок з доходів фізичних осіб.

Які понесені витрати дозволяють отримати податкову знижку?

Згідно з пунктом 3, ст.166 Податкового кодексу України, розраховувати на податкову знижку можна у тому випадку, якщо:

- проводилась оплата за іпотечним кредитом і житло, яке придбано в результаті оформлення іпотеки, є основним місцем проживання. Якщо було придбано два об'єкти нерухомості за іпотечним кредитом, то право на податкову знижку буде мати лише на те житло, в якому прописаний платник;

- зроблені пожертвування або внесені благодійні внески організаціям неприбуткового характеру, зареєстрованим на території України, і при цьому витрачається від 2 до 5% заробітної плати за рік;

- оплачувалось своє навчання або навчання члена сім'ї першої лінії споріднення;

- понесені витрати грошових коштів на проведення штучного запліднення;

- відбулися витрати, пов'язані з усиновленням дитини;

- проводились пенсійні внески до недержавних пенсійних фондів;

- здійснювались страхові платежі за договорами накопичувального страхування життя; 

- користувалися послугами реабілітаційних центрів і протезно-ортопедичними послугами;

- понесені витрати на переобладнання автомобіля та його переходу на газ або біопаливо;

- понесені витрати на будівництво (купівлю) доступного житла.

Який термін подання податкової декларації для отримання податкової знижки за навчання у 2017 році?

Платники податку на доходи фізичних осіб, які бажають реалізувати своє право на податкову знижку за наслідками 2016 року, можуть подати податкову декларацію – по 31 грудня (включно) 2017 року.

 

Чи змінено у 2017 році порядок надання податкової знижки на оплату вартості навчання та який термін подання податкової декларації для отримання податкової знижки?

Як зазначила начальниця Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області О.Парубій, що пунктом 75 розділу І Закону України від 21.12.2016 №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», що набрав чинності з 01.01.2017, внесені зміни до підпункту 166.3.3 пункту 166.3 статті Податкового кодексу України (далі – ПКУ), яка регламентує правила включення до податкової знижки з податку на доходи фізичних осіб оплаченої вартості навчання фізичної особи.

В оновленій редакції п.п.166.3.3 ПКУ визначено, що дозволяються включати до податкової знижки витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних вищих і професійно-технічних навчальних закладів (раніше у нормі було зазначено «на користь закладів освіти»).

Крім того, з 2017 року для отримання податкової знижки у разі оплати вартості навчання членів сім’ї першого ступеня споріднення не обов’язково, щоб такий член сім’ї не одержував заробітної плати, тобто такий член сім’ї може бути працевлаштованим, отримувати зарплату, а особа, яка оплачує на його користь вартість навчання, може включити витрати до податкової знижки.

До 01.01.2017 року сума витрат, дозволена до включення до податкової знижки, не могла перевищувати суми місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн. (у 2016 році – 1930 грн.).                  З 01.01.2017 року всі обмеження щодо розміру витрат скасовані.

Платники податку на доходи фізичних осіб, які бажають реалізувати своє право на податкову знижку за наслідками 2016 року, можуть подати податкову декларацію – по 31 грудня (включно) 2017 року.

Які документи потрібні для оформлення податкової знижки на навчання?

Згідно з пп.14.1.170 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податкова знижка на навчання для фізичної особи, яка не є суб'єктом господарювання - це сума, підтверджена відповідними документами про витрати платника податку, які він поніс у минулому звітному році на оплату навчання в середньо-спеціальних та вищих навчальних закладах.

Дану суму може отримати сам студент або його родич першої лінії споріднення, який отримує офіційну заробітну плату і є платником податків.

Перелік документів для оформлення податкової знижки на навчання:

- копія паспорта (1, 2 і сторінка реєстрації); копія ІПН; копія свідоцтва про вступ у шлюб / копія свідоцтва про народження дитини в тому випадку,  якщо податкова декларація подається чоловіком або родичами; довідку від навчального закладу з відомостями, з яких слідують дані про період навчання студента; копія всіх квитанцій, які свідчать про сплату  внесків / платежів; довідку про доходи (оригінал) за звітний рік за спеціальною формою для оформлення податкової знижки. Якщо платник працював у звітному році в декількох компаніях (одночасно або в різні періоди), то довідки про доходи необхідно взяти в кожній з них; номер поточного рахунку в банку (номер картки); декларацію про доходи та майновий стан разом з розрахунком суми податкової знижки (додаток №6 до декларації).

Чи мають право батьки скористатися податковою знижкою на навчання, якщо студент отримував доходи по цивільно-правовому договору?

Згідно з п.п.14.1.170 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ із змінами та доповненнями (далі – ПКУ), податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання, – документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у випадках, визначених ПКУ.

При цьому, ПКУ установлено обмеження щодо неперевищення сум нарахованої платником податку податкової знижки понад суму загального оподатковуваного доходу платника, одержаного протягом року як заробітна плата.

Згідно з п.п.14.1.48 п.14.1 ст.14 ПКУ заробітна плата – основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

Ці відносини регулюються трудовим законодавством, зокрема Кодексом законів про працю. При укладанні трудового договору з працівником працедавець видає наказ про зарахування його на роботу, на підставі якого у трудовій книжці цього працівника робиться позначка про прийняття його на роботу на відповідну посаду.

Таким чином, якщо студент протягом звітного року одержував доходи від виконання договорів цивільно-правового характеру, які не є трудовими договорами, то члени його сім’ї першого ступеня споріднення мають право на податкову знижку щодо сум, сплачених за навчання такого студента.

Як отримати податкову знижку по іпотечному кредиту?

Платник податку – резидент має право включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом за умови документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки:

кредитного договору та нотаріально завіреного договору іпотеки;

відповідних платіжних документів, в яких чітко визначено суму сплачених відсотків за користування іпотечним кредитом та прізвище, ім’я, по-батькові платника податку як платника цих процентів (рахунок з печаткою про перерахування коштів через касу, платіжне доручення банку з відміткою про перерахування коштів);

паспорта платника податку з позначкою про реєстрацію за місцезнаходженням житлового будинку (квартири, кімнати), щодо якого оформлено іпотечний житловий кредит.

Оригінали таких документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку, достатнього для проведення контролюючим органом податкової перевірки стосовно нарахування такої податкової знижки.

Платники податку зобов’язані на вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, надавати документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з цього податку.

Граничний термін подання декларації для реалізації права на податкову знижку за 2016 рік – 29 грудня 2017 року. Декларацію про майновий стан і доходи платники податку подають до податкової інспекції за місцем податкової адреси (реєстрації). Право на отримання податкової знижки у 2017 році щодо витрат, понесених у 2016 році, на наступний рік не переноситься.

Як отримати податкову знижку у разі переобладнання автомобіля

Фізичній особі, яка здійснила переобладнання транспортного засобу та використовує біопаливо (біоетанол, біодизель, стиснутий або скраплений газ та інші види біопалива) та хоче скористатися правом на податкову знижку, слід подати документи, які підтверджують витрати, здійснені для переобладнання транспортного засобу, сертифікат відповідності для транспортного засобу, що був переобладнаний, та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт).

Така фізична особа відповідно до пп.166.3.7 п. 166.3 ст. 166 Податкового Кодексу України має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу за наслідками звітного податкового року фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку у зв’язку із переобладнанням транспортного засобу, що належить платникові податку.

При цьому, процедура переобладнання транспортних засобів, зокрема, для роботи на газовому моторному паливі та альтернативних видах рідкого і газового палива, встановлена Порядком переобладнання транспортних засобів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2010 р. N 607, із змінами та доповненнями (далі – Порядок).

Відповідно до Порядку після переобладнання транспортного засобу в індивідуальному порядку власник або його представник обирає організацію з оцінки відповідності та подає заяву про проведення оцінювання відповідності транспортного засобу, що переобладнаний, вимогам правил, нормативів і стандартів України, а також умовам (вимогам), викладеним у документі про погодження (заяві про проведення оцінювання). За результатами такого оцінювання видається сертифікат відповідності для переобладнаних автобусів та акт технічної експертизи або сертифікат відповідності для інших транспортних засобів, що переобладнані.

Граничний термін подання декларації для реалізації права на податкову знижку за 2016 рік – 29 грудня 2017 року. Декларацію про майновий стан і доходи платники податку подають до податкової інспекції за місцем податкової адреси (реєстрації). Право на отримання податкової знижки у 2017 році щодо витрат, понесених у 2016 році, на наступний рік не переноситься.

Які витрати на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла включаються до складу податкової знижки ?

Як зазначила начальниця Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області О.Парубій, що відповідно до п.п.166.3.8 п.166.3 ст.166 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення свого оподатковуваного доходу за наслідками звітного податкового року фактично здійснені ним протягом звітного року витрати, зокрема, на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла, визначеного законом, у тому числі на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним.

Пунктом 4 ст.4 Закону України від 25.12.2008 №800-VI «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» із змінами та доповненнями (далі – Закон) передбачено, що пільговий іпотечний житловий кредит – це фінансовий кредит, що надається громадянинові для будівництва або придбання доступного житла уповноваженим банком, рефінансування якого здійснює Державна іпотечна установа або Національний банк України, чи фінансовою установою – виконавцем державної цільової програми будівництва (придбання) доступного житла.

Доступне житло – збудовані і ті, що будуються за державної підтримки, житлові будинки (комплекси) та квартири (п.1 ст.4 Закону).

Згідно з п.4 постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2009 №140 «Про затвердження Порядку забезпечення громадян доступним житлом» державна підтримка надається шляхом:

- сплати за рахунок коштів державного та/або місцевого бюджету 30 відсотків вартості нормативної площі доступного житла. При цьому громадянин вносить на свій поточний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, кошти в обсязі 70 відсотків вартості нормативної площі доступного житла;

- надання уповноваженими банками або виконавцем (у разі, коли це передбачено законом) пільгового іпотечного житлового кредиту на строк до 30 років. Відсоткова ставка фінансування за такими кредитами встановлюється у розмірі не більше облікової ставки Національного банку плюс 2 відсотки.

При цьому, державна підтримка надається з розрахунку не більш як 21 квадратний метр на одну особу та додатково 10,5 квадратних метра загальної площі житла на сім’ю. Решту вартості житла сплачує громадянин, який уклав договір про будівництво (придбання) доступного житла, за власні кошти               (п.3 ст.4 Закону).

Враховуючи те, що при будівництві (придбанні) доступного житла платник податків має право скористатися державною підтримкою у вигляді сплати державою 30 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або надання пільгового іпотечного житлового кредиту в уповноваженому банку, а решта вартості житла сплачується фізичною особою за власні кошти, то до складу податкової знижки включаються витрати, які особисто понесені фізичною особою на будівництво (придбання) доступного житла та погашення пільгового іпотечного житлового кредиту і відсотків за ним.

Мінімальна зарплата є державною соціальною гарантією, дотримуватися якої повинні всі роботодавці на всій території України!

Про це в інтерв’ю повідомила начальниця Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області Парубій О.В. Вона зазначила, що стаття 43 Конституції України гарантує кожному громадянину право заробляти собі на життя працею та отримувати за це винагороду - заробітну плату, не нижчу ніж визначено законом.

Мінімальна зарплата є державною соціальною гарантією, дотримуватися якої повинні всі роботодавці на всій території України: юридичні особи незалежно від форми власності та фізичні особи – підприємці. Підвищення мінімальної заробітної плати стосується всіх без виключення працюючих в Україні громадян. Заробітна плата кваліфікованих працівників встановлюється в розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати.

З 1 січня 2017 року в Україні розмір мінімальної заробітної плати становить 3200 гривень.А це означає, що розмір зарплати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної зарплати, тобто не менше ніж 3200 гривень. Якщо працівнику за повністю відпрацьований місяць нараховано менш ніж 3200 гривень, необхідно проводити доплату до рівня мінімальної зарплати. Доплату слід виплачувати щомісячно одночасно з виплатою заробітної плати.

Мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, тобто з 1 січня 2017 року - 1600 гривень, з 1 травня - 1684 гривні, з 1 грудня - 1762 гривні.

Податкова соціальна пільга у 2017 році

Як зазначила начальниця Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області О.Парубій, що платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді зарплати, на суму податкової соціальної пільги (далі - ПСП).

У 2017 році граничний дохід для застосування ПСП становить: 1600 грн. х 1,4 = 2240 грн.

При розмірі мінімальної зарплати з 01.01.2017 3200 грн. ПСП не застосовується до зарплат переважної більшості працівників, бо розмір їх зарплати є вищим за граничний дохід для ПСП у сумі 2240 грн.

Винятком будуть лише деякі категорії працівників.

Зокрема, якщо граничний розмір доходу для одного з батьків у сумі, що не перевищує 2240 грн., х кількість дітей віком до 18 років (двоє і більше дітей), розмір ПСП для таких категорій осіб у 2017 році становить:

- для осіб, які утримують двох і більше дітей віком до 18 років, - 100% розміру ПСП (800 грн. х кількість дітей віком до 18 років);

- для одинокої матері (батька), вдови (вдівця) або опікуна, піклувальника, які мають дитину (дітей) до 18 років, - 150% розміру ПСП (1200 грн. х кількість дітей віком до 18 років);

- для осіб, які утримують дитину-інваліда (дітей-інвалідів) віком до 18 років, - 150% розміру ПСП (1200 грн. х кількість дітей віком до 18 років).

О.Парубій наголосила, пам’ятайте, що працівник, який отримує зарплату в «конверті», офіційно вважається непрацюючим. Йому не зараховується страховий стаж, а відповідно: він не буде одержувати пенсію за віком; його можуть звільнити в будь-який час, без жодних компенсаційних виплат; у нього немає права на відпустку; права на оплату лікарняних та допомогу по безробіттю; права не працювати у вихідний та святковий день; права на охорону праці; права на соціальне страхування.

Тільки офіційно оформлений найманий працівник може відчувати себе соціально захищеним.

У 2017 році посилилась відповідальність за порушення законодавства про працю!

Про це в інтерв’ю повідомила начальниця Галицької ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області Парубій О.В. Вона інформувала, що з 1 січня 2017 року юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:

- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (96 000 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;

- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (9 600 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення;

- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (32 000 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;

- недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати (32 000 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;

- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати (9600 грн.), встановленої законом на момент виявлення порушення.

У разі, якщо має місце недопущення до перевірки з питань допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків, розмір штрафу - 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (320 000 гривень).

 

«Вголос»

 

ІА "Вголос": НОВИНИ