Втім, нам ніколи не розповідали про те, що за ідеальними, часом нудними рядками біографії, за його, без сумніву, геніальними поемами та малюнками ховається ще й звичайна, жива колись людина, з маленькими недоліками та веселими життєвими історіями, яка, як і всі інші, любила гуляти, жартувати та залицятися до гарненьких дівчат.

Чи маємо ми цього соромитися? Або ж, навпаки, любити його і таким? Як, переосмислюючи постать Шевченка, не перетнути межу? Бо насправді ж межа між десакралізацією його образу та власне ребрендингом – дуже тонка.

Інший, але справжній Шевченко. Ребрендинг

Після Революції Гідності ми побачили Шевченка іншим. Події 2014 року переконали нас, що він – не лише вічний, як народ. Він і є народ.

Саме тому новий Кобзар постав перед нами з «коктейлем Молотова» біля барикад. Він, як і тисячі інших майданівців, вийшов боротися проти режиму Януковича.

Facebook/Юрій Шаповал

З початком війни новий Шевченко одягнув бронежилет та взяв у руки автомат, тому сьогодні він, разом з іншими захисниками, обороняє українські землі від російських завойовників.

Facebook/Юрій Шаповал

Творчість Тараса Шевченка зацікавила й багатьох українських музикантів. Саме тому сьогодні його тексти можна почути не лише під супровід бандури на шкільних святах, а й на рок-концертах відомих українських гуртів.

Шевченко, якого ми раніше звикли бачити поряд з іконою у вигляді скромного портрета в українській хаті, сьогодні перетворився у трендовий принт для футболок та світшотів.

Також образ Шевченка закликали переосмислити українські письменники та журналісти. Зокрема, Іван Драч писав: «Скиньте з Шевченка шапку. Та отого дурного кожуха. Відкрийте в нім академіка. Ще одчайдуха-зуха…» . 

А відомий український видавець Іван Малкович якось сказав: «З нього постійно ліпили лише селянського романтика і таврувальника панів, понижуючи образ національного генія до постаті бідного Кобзаря. Скиньте з Шевченка шапку та отого дурного кожуха, як закликав це зробити Драч. Але наша українська література продовжує і далі зациклюватися на образі мученика, затінюючи образ поета».

Усе це – ребрендинг. Але є й інший бік медалі. 

Шевченко, образ якого паплюжать навмисно та не дуже. Десакралізація

Все ж сучасного Шевченка далеко не завжди ми бачимо у позитивному ключі. Варто лише згадати книгу українського публіциста Олеся Бузини «Вурдалак Тарас Шевченко», яка спричинила в суспільстві величезний скандал і хвилю обурень.

 

У ній автор свідомо зробив акцент на негативних моментах біографії Кобзаря, при цьому використавши вирвані із контексту факти та недостовірну інформацію. 

За цю книгу, до слова, Іван Драч назвав Бузину «шевченкофобом» і підкреслив, що «воюючи з Шевченком, воюють з Україною». 

Утім, якщо книга Бузини – справді війна з Україною та очевидна шевченкофобія (адже навіть з її назви зрозуміло, що кінцевою метою автора було спаплюжити образ Кобзаря), то деякі скандали з сучасною інтерпретацією Кобзаря могли виникнути ненавмисно. 

Власне, маємо два приклади, коли межу між ребрендингом та десакралізацією Шевченка перетнули, можливо, й випадково. І у першому, й у другому Кобзаря хотіли зобразити сучасним, стильним та молодіжним. Але, як-то кажуть, перестарались.  

Перший – виставка ілюстратора Олександра Грехова “Квантовий стрибок Шевченка” на станції метро у Києві, яку назвали провокативною і такою, що паплюжить образ Кобзаря. 

Українського національного поета показали в образах героїв масової культури, але це сподобалось далеко не всім. 

Фото: Tymchenko Mykola, газета День

Фото: УНІАН

Черговий скандал, пов'язаний з сучасною інтерпретацією Тараса Шевченка, виник вже у Львові. Зокрема, днями у відомій львівській арт-кав'ярні «Дзиґа» холдингу «Фест» з'явились неординарні репродукції з Кобзарем.

Мабуть, невідомий автор цих картин намагався показати, що не варто постійно інтерпретувати Шевченка сумним та сповненим журби. Але, вочевидь, спосіб він обрав не найкращий, використавши для цього написи з матюками. 

Вони й обурили деяких львів'ян. Так обурили, що вони про це без матюків написати не змогли. 

Фото: Валерій Потюк/Facebook

Фото: Валерій Потюк/Facebook

Фото: Валерій Потюк/Facebook

Так, цю «виставку» розкритикував колишній чиновник Львівської обласної адміністрації та ексдиректор комунального підприємства облради «Реставрація та управління замками та палацами Львівщини" Валерій Потюк.

(До слова, того ж Валерія Потюка вважають автором доносу на відомого пам'яткоохоронця Василя Петрика, який боровся за збереження унікальної Миколаївської фортеці –  комплексу оборонних укріплень австрійської доби, збудованих напередодні Першої світової війни).

На своїй сторінці у фейсбуку Валерій Потюк написав, що картини з Шевченком, які висять та продаються у львівській «Дзизі», є «знущанням над українською культурою та історією».

А ще, зазначив, що «культурне середовище та національна свідомість запхані в «д*пу». В цю ж «д*пу», на думку Потюка, залізла наша інтелігенція. Тож він порадив інтелігенції «обтертись від л*йна» і завершив свій допис словами «*об вашу мать». 

Висновок напрошується тут лише один: лайка на картинах з Шевченком, можливо, й справді була зайвою, а межа між ребрендингом та десакралізацією – перетнута. Але чи не лицемірно це – писати про знущання з української культури, навмисне паплюжачи при цьому українську мову? 

ІА "Вголос": НОВИНИ