У вересні 2022 року у Львівській та Чернівецькій областях стартує програма всесвітньовідомої громадської організації Junior Achievement для тих молодих людей, які мріють про власний бізнес, або просто хочуть бути фінансового грамотними. Про те, як ця програма може вплинути на кар’єру та життя його учасників, ми розпитали одну з перших учасниць цього проєкту Лілію Криховець-Хом’як.
Понад 20 років тому вона, молода вчителька сільської школи на Тернопільщині, взяла участь у навчальному проєкті Junior Achievement «Прикладна економіка», а згодом започаткувала такий курс у своїй сільській школі. Сьогодні пані Лілія методист відділу методики навчальних предметів природничо-математичного циклу, технологій та фізичної культури Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, співавтор програм навчально-методичного забезпечення курсу «Фінансова грамотність» для молодшої школи та підручника «Економіка» для 11 класу, а також співзасновниця громадської організації «СОЛСТІЛА».
Пані Лілія, кажуть, що щастя - це опинитися в потрібному місці в певний час. Як Ви дізналися про проєкт Junior Achievement «Прикладна економіка»?
На олімпіаді з економіки у 1998 чи 1999 році (вже точно зараз не пригадаю) мені пощастило роздобути один примірник посібника, в якому були зібрані навчальні матеріали проєкту Junior Achievement.
Власне, маючи на руках цей посібник і один робочий зошит, я доповнювала свої уроки з основ економіки матеріалами проєкту JA. І вже через рік мої перші учні стали призерами обласного етапу олімпіади з основ економіки.
Згодом у моєму житті сталася ще одна важлива подія, яка також була пов’язана з проєктом Junior Achievement. Ще тоді методист Тернопільського інституту післядипломної педагогічної освіти Ігор Михайлович Вітенко запросив мене взяти участь у цьому проєкті вже в якості вчителя у навчанні. Я погодилась, пройшла відповідний курс навчання, де успішно підтвердила кваліфікацію вчителя з курсу «Прикладна економіка» в с. Гута Івано-Франківської області. В подальшому це мало великий вплив на зміни у моєму професійному житті і не тільки.
З огляду на Ваш професійний та життєвий досвід скажіть, наскільки важливо освітянам брати участь у навчальних програмах від Junior Achievement Ukraine та інших подібних проєктах? Та як отримані тут навички впливають на рівень освітнього середовища в Україні?
В моєму житті більшість позитивних змін була пов’язана з JA. Зокрема, завдяки навчальному курсу Junior Achievement «Прикладна економіка», який я прослухала та наданим нам методичним матеріалам, вдалося в сільській школі села Млинівці (ще тоді Зборівського району), що на Тернопільщині, де я працювала в 2000-х роках, впровадити такий курс в навчальний план 10х-11-х класів.
У подальшому моя доля так склалася, що я із сільської школи перейшла працювати у Тернопільську гімназію імені Івана Франка, де був відкритий економічний профіль. Тут комплектом посібників Junior Achievement користувалося також не одне покоління випускників нашої гімназії. Згодом я працювала за базовими програми з економіки затвердженими Міністерством освіти і науки. Але посібники від JA завжди були хорошим доповненням до підручників.
Чому вони корисні? Це були матеріали, що давали змогу використовувати компетентнісний підхід у навчанні. Вони мали прикладне значення, пов’язані із практикою. Є цінними впродовж усього періоду моєї роботи із учнями, а пізніше зі студентами коледжу та вузів. Загалом ігрові методики та методичні матеріали - я успішно апробувала, працюючи з різними категоріями населення. Тому такі проєкти є дуже цінними, оскільки вони мають прикладне значення.
Що було найцікавішим для Вас під час викладання предмету «Прикладна економіка»?
Усі навчально-методичні матеріали гармонійно і грамотно структурно побудовані: теоретична частина, прикладні завдання та діяльнісно-ігрові практики. Найцінніше - я побачила, як через гру можна навчати дітей. Це корисно, цікаво, неординарно і запам’ятовується. Ці уроки колишні мої учні та студенти згадують з радістю і по сьогодні.
Як учні сприймали навчальний проєкт від міжнародної організації і що для них, на Вашу думку, було найцікавіше у процесі опанування знань?
Діяльнісний підхід. Це, на мою думку, було для них найцікавішим. Також простота використання матеріалів. Наприклад, при підготовці учнів до олімпіади я завжди давала опрацьовувати теоретичну і прикладну частину матеріалу, використовуючи посібники від JA. Були теми, які діти не завжди могли зрозуміти з першого разу. А завдяки поданій методиці викладу навчального матеріалу, вони легко докопувалися до сутності розуміння питання. Тобто навчальний матеріал викладено у посібниках дуже доступно, цікаво, структурно, змістовно і діяльнісно. Це найбільше подобалося учням.
Звичайно ж, коли ми організовували учнівські компанії, то всі роздаткові матеріали розмножували і використовували в дії. Це була дуже гарна практика, яку випускники часто згадували при зустрічах і казали, що їм це дуже пригодилося в житті: і в особистому, і при набутті професії економічного спрямування.
Згодом започаткована практика учнівських компаній стала основою власного проєкту роботи із студентами Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола «Бізнес моєї Мрії».
Чи були труднощі в процесі викладання навчального предмету від Junior Achievement?
Труднощів в мене взагалі не було. Навпаки, було дуже легко працювати. Багато з того, чому я навчала дітей через дану методику, використовувала також і у своєму особистому житті.
Скажімо, коли я, йшла влаштовуватись на нову роботу в Тернополі, то презентувала себе, скориставшись матеріалами посібників JA. Я використала, на той час, нетрадиційний підхід самопрезентації і він був достатньо успішним. Без проблем мене всюди брали на роботу у сфері освіти як фахового спеціаліста з економіки.
У посібниках також наведені гарні конкретні приклади, які мені допомогли в особистому житті. Зокрема, завдяки фінансовій грамотності, правильним розрахункам, умінню вести бюджет та розумінню того, яким чином працює законодавча база, договори, вдалося грамотно обрати кредит під житло і комфортно здійснювати всі належні виплати.
Ваші побажання для всіх майбутніх учасників навчальних програм від JA Ukraine.
Звичайно, матеріали в якійсь частині повинні бути оновлені. Скажімо, фінансова складова – матеріали щодо криптовалют, електронних операцій, сучасних змін, які стосуються фінансово-економічних відносин.
Цінними ще є кейси. Успішно використовувала їх в роботі з учнями і студентами, також ділилася методикою проведення із колегами. І зараз ділюся досвідом з педагогами, працюючи на посаді методиста. Власне, ці матеріали є актуальним і на сьогодні. Як побажання - деякі кейси, можливо, оновити.
Хочу побажати JA щодо розроблення нового навчального контенту, натхнення, ідей, щоб навчальні матеріали складалися структурно логічно і цілісно змістовно, як увесь попередній навчально-методичний матеріал. Як співавтор підручника для 11 класу, навчальних посібників для молодшої школи, сертифікований тренер «Розвитку підприємницьких здібностей серед учнівської молоді» та з курсу «Фінансова грамотність» буду рада поділитися досвідом та співпрацювати і надалі. А ще я дякую долі, що проєкт Junior Achievement був у моєму житті.
Дякую за інтерв’ю
ІА "Вголос": НОВИНИ