На східних кордонах України – війна, на Півночі – посібник агресора – Білорусь, із півдня доступ до морських портів перекритий Росією. Єдиним містком між нашою державою та вільним світом – західні кордони, які, втім, блокуються праворадикальними силами європейських країн. Але мотиви і ціль протестів усе одно пов’язані з Росією. Саме це нам вдалося довести у розслідуванні. Усі наведені факти яскраво демонструють, що участь країни агресорки в блокуванні значно глибша, ніж ми думали.

Тисячі вантажівок та багатокілометрові черги. Затримки гуманітарних та військових вантажів. Сутички з польськими радикалами. Та дві смерті українських водіїв. А блокада далі триває…

Причина блокади українсько-польського кордону буцімто очевидна – сусідські перевізники скаржаться на збитки через «транспортний безвіз» України з ЄС. Його влітку минулого року запровадила Єврокомісія, аби врятувати українську економіку в умовах блокади Росією морських торгових шляхів. Поляки, своєю чергою, через значні збитки, вимагають повернути обмеження для України. Ініціатором протестів, офіційно, виступив «Комітет захисту перевізників і роботодавців у сфері транспорту». 

Організація створена всього за два місяці до початку блокади. До її складу входять кілька власників польських компаній, які брали участь і в попередніх блокуваннях на кордоні. 

«Ці перевізники, які виступили основними дійовими особами у блокуванні україно-польського кордону раніше мали і будували свій основний бізнес на організації перевезень з Європи до Росії й Білорусі. Зараз ці шляхи блоковані. Відповідно вони не можуть витримати конкуренцію не тільки з українськими, але й з польськими перевізниками, які давно мають свої маршрути», -  економіст Віктор Гальчинський.

Серед організаторів та найактивніших учасників блокади є Рафал Меклер.

Це власник логістичної фірми Rafał Mekler TRANSPORT, а також голова люблінського осередку партії «Конфедерація Свободи та Незалежності». 

«Ці люди, ця партія в цьому році вже вдруге влаштовують страйк – цього разу підтримали автомобілістів, вони також допомагали влаштовувати страйки аграріям і в тому числі, що сьогодні заблокована Медика-Шегинів – там її заблокували саме аграрії. І на всіх цих страйках постійно присутня Конфедерація вона приїжджає», - віце-президент асоціації міжнародних автоперевізників Володимир Балін.

«Конфедерація має дуже багато зв’язків з Росією і особливо один з представників та організаторів цієї блокади – він має пряму бізнесову співпрацю з Росією», - віцепрезидентка суспільно-культурної асоціації «польща - україна» Марія Андрухів.

Рафал Меклер займається міжнародними перевезеннями понад 10 років. Чи не основним ринком польського перевізника донедавна були саме Росія та Білорусь.

Світлинами з поїздок на Росію Рафал активно хизується у соцмеражах.

А після повномасштабного вторгнення став нарікати, мовляв, польські перевізники цілковито втратили ринок Росії та частково Казахстану із Білоруссю.

«Ринок зник не тому що Україна чинить спротив,  а тому що якби Україна не чинила спротив, то вони б уже воювали і ринку всеодно не було. Ринок зник тому, що зникла Росія – як цивілізована країна з мапи світу», - полковник запасу СБУ Михайло Притула.

За даними перевізників, насправді економічний зв’язок Меклера з Росією залишається досі.

Те, що Рафал Меклер перевізник, більше того він здійснював перевезення на Білорусь і Росію саме його компанія і вже цього року після повної блокади кордону, там є підтвердження певних людей, які доведуть ці твердження до правоохоронних органів, що він контрабандою щось там возив – це реальна історія, він реально мав і має зараз економічні зв’язки з Росією»  - віце-президент асоціації міжнародних автоперевізників Володимир Балін.

Після налагодження бізнесу з Росією Меклер починає вести політичну діяльність в партії Національний рух, що виступає за вихід Польщі з Євросоюзу, а до 22 року агітувала за покращення відносин з Росією. Ба більше, політична сила історично пов'язана з угорськими націоналістами Йоббік, яка відверто пропагує російські наративи. Раніше вона робила спільні заяви із засудження українського “етнічного шовінізму проти нацменшин в Україні”, підігруючи кремлю.

«Спецслужби Росії – у них там є цілі інститути, які вишукують больові точки і по ним ретельно б’ють по больовим точкам. От підігріваючи їх у соцмережах. Використовуючи демократичні інструменти Заходу вказуючи Заходу на ці больові точки», - полковник запасу СБУ Михайло Притула.

Згодом партія Національний рух увійшла до федеративної праворадикальної партії «Конфедерація». Меклер неодноразово брав участь в акціях пам'яті жертв Волинської трагедії і вважає бійців УПА злочинцями. Більше за те, на третій день повномасштабного вторгнення Рафал Меклер, описуючи ставлення до російського нападу, розпочав виступ із питань історичної пам'яті.

«Ми не сприймаємо бандерівську політику установчих органів влади різних рівнів цієї країни. Тернопіль чи Львів з їхнім культом вбивць – це ганебна ситуація, з якою треба розбиратися», - лідер люблінського відділення «Конфедерації» Рафал Меклер.

Не дивно, що Рафал знайшов своє місце саме в «Конфедерації», відомої своїм негативним ставленням до України та відкрито демонструє проросійські погляди. Тож, видається, питання організації чергової акції проти України було питанням часу.  

«Треба пам’ятати, що це країни Варшавського договору, це пострадянський простір, це велика агентурна мережа, яка залишилась дотепер, це великі впливи москалів за рахунок фінансових ресурсів, політичних впливів», - правозахисник Юрій Танасійчук.

Рафал Меклер тісно пов’язаний з проросійським політиком Янушем Корвіном-Мікке колишнім лідером партії «Конфедерація свободи і незалежності», який відвідував уже анексований Крим та зустрічався з керівником окупаційної адміністрації Аксьоновим.

Також чоловік виступав проти санкцій щодо Росії, навіть після повномасштабного вторгнення і заперечував масові вбивства у Бучі. Ще одним обличчям блокади польських перевізників є Гжегож Браун, антиукраїнські погляди якого також не є секретом.

Раніше Браун заявляв, що «Україна – це фікція» і вона є небезпечною. Окрім того, політик стверджував, що у конфлікті винна не лише росія і що українцям тепер треба відповідати за глорифікацію Бандери.

«Чи всі вони праворадикали? Ні. Людей просто використовують. Багато ватажків отримують фінансування таким чином. Як саме, є цілі схеми, починаючи з сирих діамантів і так далі. Тобто схеми фінансування досить великі і 1-2 людини можуть підняти цілий політикум», - полковник запасу СБУ Михайло Притула.

Проросійській Конфедерації вдалось не лише організувати блокаду, але й заручитися її підтримкою в сеймі. Ба більше, політ сила поширила блокування на сусідні країни. Протест підтримали країни з праворадикальними силами, які вже викривали на зв’язках та фінансуванні з Росії, що більше відкриває очі на справжніх ініціаторів економічної блокади України.

Раптово польських перевізників починають підтримувати словацькі колеги та організують блокаду нашого кордону зі своєї сторони. З'ясовуємо, що відбувається на тлі візиту Меклера до південних сусідів.

 «Ми в Словаччині. Завтра ми разом з колегами-перевізниками перекриємо кордон з Україною у Вишньому Німеччині. Банер вже висить на готелі, де ми зупиняємося. Вимагаємо дозволів!», - Лідер люблінського відділення «Конфедерації» Рафал Меклер.

«Це була спланована акція, це не був ніякий страйк, як вони його назвали «страйк» - щоб це не виглядало, що це  спланована акція проти України і фактично економічна блокада України і вони між собою домовилися – це однозначно, що було домовлено», - дипломат, генеральний консул України в Любліні (2015-2022 рр.) Василь Павлюк.

Офіційно ж за організацію акції протесту в Словаччині відповідають представники громадської організації «Союз автоперевізників Словаччини» (UNAS).

Також підтримала протест антиєвропейська праворадикальна партія «Наша Словаччина», що виступає за «відновлення дружніх зв'язків» з Росією

«Політично продажні сили насамперед були застосовані і про них, я впевнений, що ситуація давно відома, хто вони і з якою метою вони це роблять за чий ресурс і це вже не демократія – це вже підрив безпеки, перш за все країн про які йдеться правозахисник Юрій Танасійчук.

Ультраправа «Народна партія – наша Словаччина», у своїй країні займає передове місце за просуванням російської пропаганди.

Її лідер Маріан Котлеба, порівнював український Майдан з діями «терористів» і став ініціатором петиції про вихід Словаччини з ЄС та НАТО.

« Я не маю прямих фактів, але однозначно з Москви це все підпитується і допомагається тим крайнім радикалам, щоб все це організувати і вони тішуться і радіють тому, що от ми ставимо Україну на місце. Ви допомагаєте їм військово, а ми поставимо вас економічно і це дійсно так відбувається», - дипломат, генеральний консул України в Любліні (2015-2022 рр.) Василь Павлюк.

Партію Котлеби свого часу викрили на російському фінансуванні. За гроші російського олігарха Костянтина Малофєєва праворадикали Словаччини, Польщі і Чехії підтримали демонстрації проти Північноатлантичного альянсу, а також проводили низку антиукраїнських провокацій та акцій на тлі анексії Криму і вторгненню Росії на Донбас. Саме ці політичні сили у підсумку організували блокаду українського кордону.

«У підручниках КДБ СРСР було написано про те,  що треба використовувати право радикальні сили де б вони не були у будь-якій країні. Чому ви дивуєтесь? Москва завжди використовувала, використовує  і буде використовувати праворадикальні сили у будь-яких країнах світу», - полковник запасу СБУ Михайло Притула.

Зміна на лояльне до Кремля керівництво Словаччини, де на виборах прем’єр-міністра переміг Роберт Фіцо, який обіцяв припинити військову допомогу Україні, навряд чи слід очікувати швидкого припинення блокади перевізників. Більше за те, нещодавно під час зустрічі з російським послом. Фіцо заявив, що стратегія ЄС і США у війні в Україні «явно провалюється», а Словаччині потрібно налагодити стосунки з Росією.

«Словаччина також зобов'язана підготуватися до періоду після закінчення війни в Україні та нормалізувати словацько-російські відносини", - прем’єр-міністр Словаччини Роберт Фіцо.

Щоправда, плани кремля розвалилися після обрання прем’єром Польщі Дональда Туска.

«Я дивлюся на вас і не можу зрозуміти, як ви могли повністю відмовитися від своїх дій як держава під час протесту на польсько-українському кордоні. Ви повністю самоусунулись. Але це ж ваша робота контролювати кордон і дбати про інтереси власних підприємців. А ви не змогли подбати про інтереси польських водіїв і відмовилися від охорони кордону з Україною, під час війни», - прем’єр-міністр Польщі Дональд Туск.

«З одного боку Дональд Туск має більшість, але з іншого боку опозиція дуже велика та потужна і президент є так само з тої опозиції по великому рахунку – це будь-яке їхнє рішення буде блокуватись і ветуватись. Тому тут треба тонко грати, що вони змушені і будуть робити, адже немає іншого виходу», - дипломат, генеральний консул України в Любліні (2015-2022 рр.) Василь Павлюк.

«Це питання вирішується на рівні двох урядів і політичної волі. Якби була політична воля – ця блокада розблоковується впродовж півгодини. Застосовуються правоохоронні органи, не порушуючи прав і свобод демократичних, які визначені в кожній країні своєю конституцією, але розблоковується» , - правозахисник Юрій Танасійчук.

За понад місяць блокади кордону, економіка України суттєво постраждала.

 «В середньому оцінка, що збитки від 1одного дня блокади - 1млн грн на території України. Простий приклад один завод оцінює свої збитки від кожного дня блокади – 200 тисяч євро і заявив, що вже позбувся замовлень мінімум на 1млн євро. І плануючи свою діяльність вони заявили, якщо блокада тривала б до кінця цього року, то у січні довелося зупинити завод і звільнити 50% працівників», -  економіст Віктор Гальчинський.

«Це економічна війна і вигідна вона перш за все Росії, чому? Економіка України втрачає, за даними наших колег, економіка Польщі ще більше втрачає ніж економіка України. Кому це вигідно? Польським перевізникам?», - віце-президент асоціації міжнародних автоперевізників  Володимир Балін.

Крім значних збитків українських перевізників і експортерів, значно зріс ризик зриву поставок військових і гуманітарних вантажів.

«Страйкарі здійснювали перевірку перевірку документів і огляд вантажу гуманітарного, волонтерського призначення. Тобто ті вантажі так чи інакше йшли на потребу Збройних Сил України, але вони були куплені за наші з вами гроші, за наші донати. Тобто ми це купили, а вони дивились і не виключено, що вони цю інформацію кудись передавали», - економіст Віктор Гальчинський.

Під тиском польські перевізники таки розблокували перший великий пункт пропуску на українському кордоні. Втім цілковито проблему вирішити наразі не вдається. Враховуючи російські зв’язки праворадикальних сил демократичної Європи, розпалювання нового конфлікту – питання часу.

 

ІА "Вголос": НОВИНИ