Ця угода передбачає виділення містам України кредиту в 200 мільйонів євро на розвиток екологічного транспорту. Учасником проєкту «Міський громадський транспорт в Україні ІІ» буде і Львів. ІА «Вголос» розповідає своїм читачам про те, що планують зробити в рамках проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ».
Що мало б з'явитись у Львові
Європейський інвестиційний банк є партнером України у фінансуванні проєктів в галузі транспорту та інфраструктури із 2007 року. 11 листопада 2016 року міністр інфраструктури України Володимир Омелян та віцепрезидент Європейського інвестиційного банку Вазід Гудак у присутності прем’єр-міністра України та членів уряду України підписали фінансову угоду про надання банком 200 мільйонів євро кредиту для проєкту «Міський громадський транспорт в Україні». В рамках цього проєкту 13 комунальних підприємств із 10 міст України мали отримати кредитні кошти на закупівлю нового громадського транспорту, а також реалізацію підпроєктів у галузі міської транспортної інфраструктури.
У Львові бенефіціарами проєкту мали стати ЛКП «Львівелектротранс», Львівське комунальне АТП № 1 та ЛКП «Львівавтодор». Ці підприємства мали, відповідно, придбати 10 нових низькопідлогових трамваїв та 100 нових низькопідлогових автобусів, а також реалізувати інфраструктурні проєкти – реконструкцію вулиць Д. Вітовського та Т. Шевченка із трамвайним рухом.
Наразі ЛКП «Львівелектротранс» вже успішно завершило тендерні процедури із закупівлі 10 нових трамвайних вагонів. Підприємства, що входять до складу ПрАТ «Концерн «Електрон», які перемогли у тендері, уже розпочали постачання нових трамваїв – постачано вже три із десяти придбаних трамваїв, вони вже вийшли на лінію. В рамках проєкту «Міський громадський транспорт в Україні» ЛКП «Львівелектротрнас» також планує реалізувати підпроєкт «Капітальний ремонт трамвайних вагонів з модернізацією (переобладнанням) для забезпечення перевезення пасажирів з обмеженою мобільністю» вартістю в 3 мільйони євро.
25 лютого 2021 року депутати Львівської міськради своєю ухвалою № 89 надали місцеву гарантію для отримання кредиту для цього підпроєкту. Щодо надання місцевої гарантії за кредитом для ЛКП «Львівелектротранс» на модернізацію трамвайних вагонів, є погодження Антимонопольного комітету від 18 лютого 2021 року, проте тендерні процедури із реалізації цього підпроєкту наразі не почалися.
Ситуація із закупівлею автобусів гірша – зараз Львівське комунальне АТП № 1 перебуває на етапі повторного тендера із закупівлі 100 нових дизельних автобусів завдовжки 12 метрів. Попередній тендер, який затягнувся майже на рік, було скасовано – на ньому ледь не переміг дилер білоруського МАЗу, адже в тендерній документації не було прописано допустимих преференцій для вітчизняного виробника.
Найгірша ситуація – з інфраструктурними підпроєктами, які мало реалізувати ЛКП «Львівавтодор». У лютому 2020 року Львівська міська рада прийняла ухвалу, відповідно до якої замість реконструкції вул. Вітовського та Шевченка ЛКП «Львівавтодор» за кредитні кошти ЄІБ реалізовуватиме підпроєкти із будівництва нового автопарку для ЛК АТП № 1 на вул. Вернадського та реконструкції інфраструктури міського електротранспорту. Наразі ЛКП «Львівавтодор» не оголошувало міжнародних тендерів на реалізацію цих підпроєктів, хоча іще 3 червня 2021 року отримало від Антимонопольного комітету України погодження державної допомоги у формі місцевої гарантії за кредитом Європейського інвестиційного банку.
Оскільки кінцевий термін реалізації проєкту «Міський громадський транспорт в Україні» – 14 травня 2023 року, то у ЛКП «Львівавтодор» залишається трохи більше як рік на проведення тендерних процедур. Якщо підприємство не вкладеться у ці терміни, то Львів втратить можливість скористатися дешевими і довгими кредитами від ЄІБ, адже термін погашення кредитів – до 22 років із пільговим періодом до 5 років.
Після старту проєкту «Міський громадський транспорт в Україні» виявилося, що іще низка міст виявили бажання оновити свій громадський транспорт чи його інфраструктуру за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку. Отож, Міністерство інфраструктури і банк домовилися про нову кредитну лінію – запуск проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ». Його особливістю стало те, що кошти банк виділяє лише на закупівлю екологічного транспорту та розвиток його інфраструктури. Заявки на участь у проєкті «Міський громадський транспорт України ІІ» Міністерство інфраструктури приймало до 1 листопада 2019 року. Надійшли заявки від 18 міст України.
9 грудня 2020 року Україна і Європейський інвестиційний банк уклали три кредитні угоди на загальну суму 640 млн євро. Ці кредитні кошти мали бути спрямовані на закупівлю громадського транспорту та інфраструктурні проєкти. Крім фінансової угоди щодо проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ» на суму 200 млн євро, були підписані угоди про надання кредитів на суму 340 і 100 млн євро. Ці кошти мали бути спрямовані на відновлення і покращення ключової соціальної та транспортної інфраструктури у східному регіоні України (школи, дитячі садочки, лікарні, муніціпальний транспорт та ін.) та на відновлення дорожньої інфраструктури Луганщини. Окрім кредитних коштів, заплановано також отримання грантів від Європейського Союзу на суму близьько 4,5 млн євро, які мають надати у вигляді технічної допомоги.
В рамках проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ» Європейський інвестиційний банк надає 200 млн євро кредиту. Ці кошти мають бути використані на закупівлю винятково екологічного громадського транспорту (трамваї, тролейбуси, електробуси та вагони метрополітену), а також на будівництво чи реконструкцію інфраструктури електротранспорту (трамвайні і тролейбусні лінії, реконструкція тягових підстанцій та ін.). Станом на грудень 2020 року в проєкті «Міський громадський транспорт України ІІ» зголосилося брати участь 18 міст: Сєверодонецьк, Вінниця, Ужгород, Черкаси, Кременчук, Біла Церква, Мелітополь, Кам’янське, Хмельницький, Тернопіль, Кривий Ріг, Дніпро, Луцьк, Запоріжжя, Львів, Полтава, Одеса та Чернівці.
В рамках реалізації проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ» 10 українських міст планують закупити 264 тролейбуси, в тому числі – 36 машин із автономним ходом. Це Сєверодонецьк (4 тролейбуси), Вінниця (40 тролейбусів), Черкаси (45 тролейбусів), Кременчук (10 тролейбусів), Біла Церква (25 тролейбусів), Хмельницький (60 тролейбусів, із них 10 – із автономним ходом), Тернопіль (30 тролейбусів), Луцьк (30 тролейбусів, в тому числі 6 – із автономним ходом), Полтава (20 тролейбусів із автономним ходом) та Чернівці (20 тролейбусів із автономним ходом).
Три міста – Кам’янське, Кривий Ріг та Дніпро – планують придбати за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку трамвайні вагони. Кривий Ріг та Кам’янське мають намір закупити по 10 трамвайних вагонів.
П’ять міст – Сєверодонецьк, Вінниця, Мелітополь, Ужгород та Одеса – планують за кредитні кошти придбати 65 електробусів та зарядні станції для них. Сєверодонецьк планує купити 10 електробусів, Вінниця та Мелітополь – по 10 електробусів і 5 зарядних станцій, Ужгород планує закупити 5 електробусів із зарядними станціями, а Одеса – 30 електробусів.
Інфраструктурні проєкти в галузі міського електротранспорту за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку планує реалізувати шість міст, серед них і Львів. У Кременчуку за кредитні кошти мають намір збудувати нову тролейбусну лінію; у Білій Церкві – провести ремонт і модернізацію тролейбусної лінії та тягових підстанцій; у Дніпрі планують реконструювати трамвайні колії та трамвайне депо; у Запоріжжі кредитні кошти планують скерувати на реконструкцію контактних мереж і трамвайних колій. Львів планує витратити кредитні кошти на реконструкцію трамвайних колій.
У Львові, крім реконструкції трамвайних колій, кредитні кошти в рамках проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ» планують скерувати на капітальний ремонт трамвайних вагонів.
Загальна вартість проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ» удвічі перевищує розмір кредиту Європейського інвестиційного банку і становить 404,5 млн євро. Відповідно, очікують співфінансування підпроєктів за кошти місцевих бюджетів, власні кошти підприємств та кредитні кошти Європейського банку реконструкції і розвитку. ЄБРР заявив про підтримку проєкту своїм листом від 29 липня 2020 року. Відповідальним виконавцем щодо проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ» визначено Міністерство інфраструктури України.
Як і у рамках проєкту «Міський громадський транспорт в Україні», Європейський інвестиційний банк надає довгі кредити із терміном погашення до 22 років і пільговим періодом 5 років під достатньо низькі відсотки.
Коментуючи ратифікацію Фінансової угоди між Україною і Європейським інвестиційним банком (проєкт «Міський громадський транспорт України ІІ»), заступник міністра фінансів України, експерт в галузі транспорту Олександр Кава зазначив, що підписання перших контрактів на постачання нового електротранспорту в рамках проєкту можна очікувати вже цього року.
Жодних деталей про заплановані проєкти наразі немає
Якщо на момент старту проєкту «Міський громадський транспорт в Україні» у листопаді 2016 року Міністерство інфраструктури України оприлюднило повний перелік бенефіціарів проєкту, а також орієнтовну вартість підпроєктів, які планували реалізувати за кошти кредитів Європейського інвестиційного банку і Європейського банку реконструкції і розвитку, то зараз переліку бенефіціарів і вартості підпроєктів не оприлюднюють.
Наразі на офіційному рівні Львівської міськради не опубліковано жодної інформації про ті підпроєкти, які місто планує реалізувати в рамках проєкту «Міський громадський транспорт України ІІ», в тому числі – про їхню вартість. Хоча навіть із повідомлення прес-служби Міністерства фінансів України зрозуміло, що отримувачами кредитів будуть ЛКП «Львівелектротрнас» та ЛКП «Львівавтодор».
Відповідно до рішення виконкому ЛМР № 815 від 22 вересня 2021 року «Про затвердження Плану дій з реалізації Плану сталої міської мобільності Львова до 2024 року», йдеться про капітальний ремонт і модернізацію із встановленням низькопідлогової вставки 40 старих трамвайних вагонів «Tatra KT4SU». Міська рада вже погодила місцеву гарантію щодо надання ЛКП «Львівелектротранс» 3 млн євро кредиту на модернізацію старих трамвайних вагонів. Цієї суми має вистачити на модернізацію як мінімум 6 старих трамвайних вагонів, адже у червні 2020 року ексдиректор ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свищо заявляв, що вартість модернізації одного трамвайного вагона «Tatra KT4» становитиме близько 450 тисяч євро.
У згаданому рішенні виконкому ЛМР, щоправда, йдеться, про те, що проєкт реалізовуватиметься за фінансової підтримки ЄБРР, хоча ухвала ЛМР про надання гарантії та погодження місцевої гарантії від Антомонопольного комітету України говорять про те, що проєкт втілюватимуть саме за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку. У рішенні виконкому йдеться, що у другій черзі проєкту заплановано модернізацію 18-20 трамвайних вагонів. Відповідно, розмір потенційного кредиту від ЄІБ для ЛКП «Львівелектротрнас» становить 9-10 млн євро.
Щодо інфраструктурних підпроєктів із реконструкції трамвайних колій, які ЛКП «Львівавтодор» планує реалізувати за кошти кредиту Європейського інвестиційного банку в рамках проєкту «Міський громадський транспорт в Україні», то тут можна робити тільки здогадки.
Наразі рішеннями виконкому ЛМР ЛКП «Львівавтодор» визначено замовником реконструкції вулиці Вітовського, а також трамвайних колій на вул. Сахарова та Княгині Ольги. Щодо реконструкції вулиці Д. Вітовського, то наразі іще тривають проєктні роботи. Відповідно до додаткової угоди із проєктантом, як з'ясувало ІА «Вголос», ЛКП «Львівавтодор» отримає проєктно-кошторисну документацію для реконструкції вул. Вітовського не раніше як наприкінці 2022 року.
В той же час, проєктно-кошторисна документація на реконструкцію трамвайних колій на вул. Сахарова та вул. Княгині Ольги має бути уже готова. 16 березня 2020 року ЛКП «Львівавтодор» опублікував у системі «Прозорро» оголошення про закупівлю № UA-2020-03-16-001862-a «Виконання проєктно-вишукувальних робіт щодо об'єкту «Реконструкція трамвайної лінії на вул. Княгині Ольги», проведену без використання електронної системи. Договір із кінцевим терміном постачання робіт 31 серпня 2020 року було укладено із приватним підприємством «Інжинірингова компанія «Дорпроєктстандарт». Вартість договору – 495 144 грн.
Того ж дня було опубліковано оголошення про закупівлю № UA-2020-03-16-001635-a «Виконання проєктно-вишукувальних робіт щодо об'єкта «Реконструкція трамвайної лінії на вул. Академіка Сахарова», яка теж була виконана без використання електронної системи. Договір вартістю 451 170 грн було укладено із тим же ПП «Інжиніригова компанія «Дорпроектстандарт». Проєктні роботи мали бути виконані до 31 серпня 2020 року.
Із реконструкцією вулиці Д. Вітовського та реконструкцією трамвайних колій на вул. Сахарова та Княгині Ольги безпоспередньо пов’язаний також проєкт відновлення трамвайної колії на вул. Коперника, який обговорюють вже кілька років. Відповідно до рішення виконкому ЛМР № 815 від 22.09.2021 р., проєкт відновлення трамвайних колій на вул. Коперника від вул. Вітовського до вул. Бандери мав бути виготовлений до 30 серпня 2022 року, а саму колію мали б відновити до 30 грудня 2024 року. Відповідальним визначено Департамент міської мобільності та вуличної інфраструктури. Проте наразі навіть не оголошено тендера на розробку проєктно-кошторисної документації із відновлення цієї трамвайної лінії.
Наприкінці треба зазначити, що Міністерство інфраструктури України під керівництвом Владислава Криклія та Олександра Кубракова повідомило дуже мало інформації про проєкт «Міський громадський транспорт України ІІ», в той час як за часів Володимира Омеляна публікувалася розгорнута інформація про підпроєкти, які планували реалізувати в містах України в рамках проєкту «Міський громадський транспорт в Україні». Що ж до влади Львова, то видається, що нові кредити на транспорт та інфраструктуру беруть без будь-якого обговорення із громадою та навіть депутатським корпусом. Депутатів, як уже не раз було, поставлять перед фактом – ми домовилися, а ви голосуйте.
Антон Лягушкін
для ІА «Вголос».
ІА "Вголос": НОВИНИ