Гібридна окупація Львова

Багато громадян не здогадувалися, але, як заявили чиновники Львівської міської ради, виявляється, весь цей час Львів був де-факто окупований міжміськими маршрутками з Городка, Самбора, Стрия чи Нового Роздолу. Більше того, міжміські маршрутки були основною причиною заторів у місті. Як мудро зазначив керівник управління транспорту Львівської міської ради Віктор Щир: міжміські маршрутки їздять як хочуть, і облаштовують «стихійні автостанції». Результатом цього є те, що ми не можемо спланувати свій громадський транспорт. Навала приміських маршрутів не дає нам змогу скоректувати міські маршрути по окремих напрямках». Для розрубування гордієвого вузла, яким для львів’ян, виявляється, було зовсім не сміття чи стихійні парковки, а саме городоцькі та самбірські маршрутки, чиновники міськради вирішили хоч і з деяким запізненням, але нарешті діяти «по закону».  У запилених архівах викопали, що «У постанові Кабміну №176 від 18 лютого 1997 року (!!!) сказано, що місцями зупинки автобусів на приміських та міжміських маршрутах визначаються автостанції». Отож і вирішили законослухняні бюрократи слідувати букві закону і перенести міжміські маршрутки з всім зручної Привокзальної на околиці: АС «Західна», АС-5, АС-3, Стрийський автовокзал, АС-2. Очевидно, якби бюрократам львівської мерії було вигідно, вони б не погребували використати статті і з «Руської правди», аби якось виправдати та аргументувати справедливість своїх «реформ».

Відтак Віктор Щир охарактеризував «дореформенну» ситуацію, як транспортне свавілля та наголосив на якихось «численних скаргах» мешканців через автостанцію приміських маршруток на площі Святого Теодора. «Взимку вони можуть прогрівати годину-півтори двигуни під вікнами мешканців, а це екологія, соціальна напруга. Тому приміські маршрути мають бути врегульовані і погоджені з містом». Виявляється, на тихій і малолюдній площі Св.Теодора весь цей час існував справжній шабаш міжміських маршруток, які просто так годинами палили дорогий бензин, аби допекти мешканцям Львова. Більше того, міжміськими маршрутками, часто не дуже переповненими, львів’яни могли за таку ж ціну доїхати до міських околиць не трамбуючись у вщент забиті львівські автобуси. Але найсумлінніший піклувальник про екологію міста та борець проти соціальної напруги, викликаної насамперед міжміськими маршрутками, Віктор Шир, не міг далі терпіти, як вони це роблять «не маючи на це відповідного дозволу, відповідних квитків». Інша справа - львівські маршрутки, які завжди видають квитки пасажирам, не створюють заторів, завжди вчасно курсують і до них Шир не висловлює претензій.

«Реформа» проти «засилля доїжджиючих»

Ще взимку мерія Львова просила Львівську облраду переглянути прийняте рішення, яким обласні депутати дозволяли міжміським і приміським маршруткам заїжджати на автостанцію біля залізничного вокзалу на площі Двірцевій. Відповідні листи до облради та облдержадміністрації підписав мер Львова Андрій Садовий. Львівська ОДА погодила рішення Львівської міськради про перенесення приміських та міжміських маршрутів на кінець вул. Городоцької на так звану АС "Західна", повідомив начальник управління розвитку інфраструктури і дорожнього господарства Львівської ОДА Роман Кокотайло. Маршрути Сколівського і Стрийського напрямків тепер  доїджатимуть до АС на вул. Стрийській. На вул. Городоцькій навпроти «Метро» облаштували автостанцію «Західна», з якої мали би курсувати автобуси Городоцького, Мостиського, Самбірського, Старосамбірського та Турківського напрямків. Аналогічна ситуація із приміськими маршрутами Жовківського напрямку. Маршрутки Яворівського напрямку зупинятимуться на АС №4 на вул. Шевченка, 105 навпроти Янівського цвинтаря допоки не збудують автостанцію у мікрорайоні Рясне-1. Чиновник розповів, що Львівська міська рада запевнила, ніби то громадського транспорту у місті достатньо, щоб прийняти велику кількість пасажирів. Але міська рада не проводила комплексних обстежень пасажиропотоку. «Ми пішли назустріч нашим пасажирам-мешканцям області, щоб вони відчували якийсь ефект від перенесень» - зазначив Кокотайло.

Тепер жителям районів доводиться додатково платити за проїзд містом до місця роботи чи навчання і витрачати на це ще більше часу. Раніше, мешканець Самбора чи Городка міг доїхати до Привокзальної, яка є однією з ключових інфраструктурних точок, і потрапити до ринку чи до роботи, а студентам було близько до Львівської політехніки, або можна було пересісти на інший маршрут, які сполучали Привокзальну практично з усіма частинами міста. Тепер же мешканців Городоцького напрямку висаджують на непристосованій, розбитій зупинці на закапелках Любінської, з якої людям з торбами треба плентатися на вщент забиту львівську маршрутку, щоб потрапити, скажімо, до центру. А якщо людині треба на Стрийський автовокзал - то доведеться пересідати ще й на третю маршрутку.

Мешканцям Жовкви раніше можна було добратися на роботу чи навчання маршруткою №151. Раніше вона їхала до готелю «Львів», але тепер доїжджає лише до АС-2. І далі, щоб добратися до центру, треба пересідати на ще один автобус.  Людям  тепер доведеться викладати з кишені ще додаткові  4 грн. за проїзд міським транспортом. До того ж, усі маршрутки, які їдуть від автостанції до центру, жахливо заповнені, що створює багатьом жителям районів, які часто везуть важкі сумки, нестерпні умови. Багато нових станцій потребують капітального ремонту і взагалі не готові до експлуатації, як наприклад станція на С.Петлюри 3, на яку перенесли весь приміський транспорт Пустомитівського району з Приміського вокзалу (який саме і призначений для приміського транспорту). Львівські ж маршрутки не готові прийняти і доставити на роботу  тисячі нових пасажирів, що створює дискомфорт також і для  львів’ян.

Маршрутки у Стрийському напрямку Львів-Сколе, Львів-Дашава раніше їздили до Приміського вокзалу, тепер їхня кінцева – на Стрийському автовокзалі. Кількість міських маршруток, які йдуть в центр, не збільшили, а автобуси, які їдуть з «Ашану», приїжджають на автостанцію вже заповнені щасливими покупцями і до них додаються ще й пасажири з автовокзалу, які заповнюють салон сумками та валізами. Місто нібито хотіло розвантажитися від приміських маршруток, натомість навантаження лягло на міський громадський транспорт.  Крім того, якщо мешканці районів раніше могли з Привокзальної потрапити на останню маршрутку додому бодай до 20 години, то відтепер їм доведеться йти з роботи, курсів чи скасовувати справи раніше, щоб потрапити на ті окраїни, на які міська влада перенесла кінцеві зупинки маршруток.

Хто заробить на антинародній «реформі»?

Існує давнє прислів’я англійських консерваторів «Якщо немає необхідності щось змінювати - значить необхідно не змінювати». В Україні та у Львові зокрема, влада любить вигадувати безглузді реформи та щось постійно змінювати, аргументуючи таку необхідність сумнівними доказами «оптимізацією, вдосконаленням чи навіть рівнянням на європейські стандарти».

Всі пам’ятають, як 1 січня 2012 року у Львові запрацювала нова маршрутна мережа, розроблена фахівцями компанії «Луїс Бергер» і обійшлася бюджету «всього» у 540 тис. євро. Тоді влада, впровадила сумнівну реформу з сумнівним спрямуванням міських коштів, яка нічого особливого в місті не змінила, хіба що помінялися номери маршруток. Натомість львів’яни 1 січня були розгублені і ніхто не знав, як і чим доїхати, адже за один день у місті змінили абсолютно всі маршрути. Так над народом рідко хто знущався, але львів’яни проковтнули.

Тепер міські чиновники вирішили здійснити ще одну безглузду і навіть шкідливу реформу, бо так комусь захотілося у мерії. При цьому ніхто з посадовців навіть не питав людей, які звикли до існуючої схеми маршрутів і яка усіх задовольняла. За роки вона стала зручною для жителів районів, які становлять величезну частину студентів, робітників львівських підприємств та міської інфраструктури. Міжміські маршрутки, які поодиноко курсували  центральними вулицями, не створювали ніяких заторів, основною причиною яких були львівські автівки  і львівські трамваї та тролейбуси. І ніколи не було жодних скарг від львів’ян на міжміські маршрутки.

Однак захланність чиновників не має меж, як і не мають вони поваги до жителів Львівської області, яких вочевидь вважають худобою, котра все стерпить. На їх думку, основне призначення пасажирів - приносити побільше грошей, трамбуючись у їхні переповнені львівські маршрутки, за які в європейських державах власники давно були б оштрафовані на мільйони і позбавленні ліцензії.  А відтепер вони отримають тисячі нових пасажирів, кожен з яких заплатить по 4 гривні, що ще більше збільшить їхні ніким не контрольовані надприбутки, адже реально діючих квитків у маршрутках як не було так і нема. Це знущання над галичанами,  назване реформою», не принесе жодної користі львів’янам, які тепер тіснитимуться в ранкових маршрутках з додатковими пасажирами, зокрема зі старенькими бабусями з сумками.

Таким чином львів’янам і жителям Львівської області чиновники в черговий раз плюнули в обличчя, блюзнірськи мотивуючи лобіювання своїх антинародних рішень «турботою про екологію міста»,  «зменшенням заторів» та «порятунку львів’ян від засилля міжміських маршруток». Хоча всі чудово усвідомлюють, що не хвилює міських чиновників екологія міста, інакше вони б не множили щурів на невивезених купах сміття, в яких потопає туристична перлина України. Як і нікому не заважали 2-3 міжміські маршрутки, які раз на півгодини одиноко курсували по Городоцькій чи Чорновола. Свою банальну жадібність львівські чинуші видають за турботу про комфорт львів’ян, і відверто брешуть про «окупацію Львова», подаючи це ніби якесь засилля селюків, рагулів чи нелегальних мігрантів.

Між іншим, саме зіткнення інтересів львів’ян та жителів районів якраз найімовірніші, коли в ранковій маршрутці почнуть штовхатися студенти, робітники, одягненні у бренди львівські панянки та бабці з сіл і райцентрів з торбами городини. А скільки почнеться нарікань на засилля «селюків, через яких неможливо пропхатися у маршрутці»? Конфлікт між містом і селом в Галичині практично гарантований, але кого у мерії це хвилює?

Допоки українці не усвідомлять, що міські чиновники - це слуги народу, яких ми найняли і платимо їм зарплату, і не видресируємо їх працювати в інтересах, а  не на шкоду громадянам, - невдовзі знахабнілі чиновники та їхні лобісти вигадають ще якісь антинародні реформи. Завтра нам заявлять, що для «оптимізації та екології», львів’яни їхатимуть наприклад від Сихова до Варшавської трьома маршрутками, і в  кожній платитимуть 4 гривні. Така перспектива є цілком реальною, допоки люди мовчатимуть і терпітимуть, а чиновники замість вирішення нагальних проблем свавільно «реформовуватимуть» те, що без їхнього втручання працювало цілком нормально.

 

Валерій Майданюк,  політолог,  спеціально для «Вголос»

 

 

ІА "Вголос": НОВИНИ