На початку 21 століття Львів постав перед необхідністю заміни міського електротранспорту — трамвайний парк у місті зношений на 100%, а тролейбусний — на 67%. Подібна ситуація спостерігається не лише у Львові, а й у більшості українських міст, де з 1991 року нові трамваї та тролейбуси фактично не закуповувалися. На цей момент також припала криза і підприємств, які спеціалізувалися на виробленні та ремонті електротранспорту.
З огляду на це, Кабінет Міністрів прийняв концепцію розвитку міського електротранспорту, яка має за мету покращити ситуацію як у самій міській господарці, так і становище виробників цієї галузі. Інша ж урядова постанова визначає, що при закупівлі транспорту органи місцевого самоврядування мають надавати перевагу вітчизняному виробнику.
В Україні три підприємства освоїли випуск тролейбусів — „Південний машинобудівний завод імені О. М. Макарова”, Київський державний авіаційний завод „Авіант” та «ЛАЗ”, а трамвайних вагонів — холдингова компанія „Луганськтепловоз” та спільне українсько-чеське підприємство „Татра-Юг”.
Ще на початку 90-х років минулого століття ЛАЗ, відомий перш за все як виробник автобусів, освоїв випуск електротранспорту, що й досі обслуговує львівські маршрути. На початку ХХІ століття підприємство з огляду на статистику зношеності електротранспорту в Україні вирішило зробити основну ставку саме на випуск комунального транспорту — тролейбусів та трамваїв.
Виробництво тролейбусів передбачено інвестиційною програмою ЗАТ „Львівський автомобільний завод”, яку 2004 року затвердив Кабмін. Згідно з нею, до 2007 р. ЛАЗ береться робити до 80 тролейбусів в рік. Завод також приступив до розробки власної моделі трамваю, і вже з 2008 року має намір налагодити їх випуск.
Сьогодні ЛАЗ немає проблем зі збутом своїх тролейбусів, їх активно закуповує Київ, Львів, Чернівці, Івано-Франківськ та інші міста України. Так, Львів вже закупив у львівського виробника 15 тролейбусів, них 7 — нові тролейбуси з низьким рівнем посадки, 8 — тролейбуси старішої моделі.
Можна припустити, що не останню роль у зростанні попиту на львівську продукцію зіграла вже згадана постанова Кабміну. Безумовно, виробникам така постанова тільки на руку, адже вони мають гарантійний ринок збуту. Проте чи такий же позитивний ефект вона дасть і для міст?
Деякі експерти вважають, що Кабмін мав би розробити цілу програму розвитку підприємств, які випускають комунальний транспорт. „Я підтримую цю постанову, але, якщо Кабмін запропонує цілу технологічну програму”, — заявив голова депутатської комісії інженерного господарства транспорту і зв’язку Львівської міськради Василь Попович. На його думку, уряд повинен не тільки підтримувати вітчизняного виробника, але й формувати умови, щоб їхні технології відповідали найсучаснішим світовим стандартам. „Якщо цього не буде , то ці тролейбуси нестимуть велику небезпеку. Тому вважаю, що, з одної сторони, Кабмін зробив правильно, зацікавивши українського виробника, а міста — підтримувати українську продукцію. Але він не написав іншу постанову — чим він підсилить цей процес”, — сказав голова комісії.
Василь Попович схвально оцінює процес дії постанови у Львові. Він задоволений технічними та іншими параметрами транспорту, який ЛАЗ вже постачає місту. „Я вважаю, що всі нові тролейбуси відповідають європейським стандартам, яких потребує наше місто. А те, що такі тролейбуси випускає ЛАЗ, говорить про те, що за технологічним рівнем він досягає стандартів європейських виробників і тому він має перспективу випускати продукцію, яка б користувалася попитом не тільки в Україні, а й у Європі”, — додав Попович. За його словами, свідченням високих стандартів тролейбусів львівського виробника є те, що їх закуповує столиця.
Директор „Львівелектротрансу” Олег Білокурий також схвально поставився до перемоги ЛАЗу у тендері на поставку тролейбусів Львову.
„Нам подобаються ці тролейбуси, вони гарні ззовні. Немає в нас також серйозних зауважень до них у частині експлуатації, та й в загальному продукція хороша. І добре те, що саме ЛАЗ переміг, бо виробник є поряд і якщо є якісь зауваження, то ми одразу пишемо їм заявку і вони виправляють свою помилку. А, якби то було десь у Дніпропетровську, то їм доводилося б присилати свого спеціаліста і проблема вирішувалася б значно довше”, — сказав він.
На тому, що Львів має свого виробника тролейбусів, наголошує також начальник міського управління транспорту і зв’язку Микола Шкурган. „Те, що ЛАЗ переміг у тендері — це дуже добре, тому що так чи інакше нам доведеться купувати ці тролейбуси, а якщо ми їх будемо купувати в наших виробників, які знаходяться у Львові — це в квадраті добре, бо кошти будуть на місці і піде їх оборот. Продукція у них дуже хороша, ми навіть не сподівалися, що ЛАЗ може випускати таку якісну продукцію. На сьогоднішній день їх якість за п’ятибальною шкалою — „4,99”, бо на „5” балів робить лише Німеччина”, — сказав він.
Водночас, саму постанову Кабміну Білокурий оцінює не настільки схвально, якщо у випадку з тролейбусами маємо потужного виробника, так ще й місцевого, то з трамваями виникає проблема. Вже згадані „Луганськтепловоз” та дніпропетровський „Татра-ЮГ” спеціалізуються на виготовленні вагонів для широких колій, натомість Львову потрібні „вузькоколійки”.
Львів сьогодні розробляє проект бюджету на 2007 рік і не відомо скільки коштів буде передбачено на оновлення електротранспорту. Проте чиновники наголошують, що процес оновлення комунального транспорту обов’язково триватиме.
ІА "Вголос": НОВИНИ