«Секретна» трудова книжка генерала Сала

Відповідно до Закону України «Про державну службу» посада голови обласної державної адміністрації належить до першої категорії посад державних службовців. Керівник ОДА є найвищою посадовою особою цього органу виконавчої влади, а посадові особи місцевих державних адміністрацій є державними службовцями. А всі державні службовці зобов’язані приймати присягу. Державний службовець підписує текст Присяги, який зберігається за місцем роботи, а про саме прийняття робиться запис у трудовій книжці.

Події останніх місяців, коли немало урядовців різних рангів, у тому числі й на Львівщині, нагло й по-хамськи порушують закони та Конституцію України, змусили мене засумніватись у їхній порядності й вірності Українському Народові. Немало претензій звучить і на адресу голови Львівської облдержадміністрації О. Сала, який особистим підписом мав би скріпити Присягу державного службовця такого змісту: «Повністю усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю, що буду вірно  служити  народові України, суворо дотримувати Конституції та законів України, сприяти втіленню їх у життя, зміцнювати їх авторитет, охороняти права, свободи і законні інтереси громадян, з гідністю нести високе звання державного службовця, сумлінно виконувати свої обов'язки».

Хоча з вірним служінням народові України у гр. Сала О.М. явні проблеми. Як і з відданістю Віктору Януковичу, на ім’я якого заяву про власну відставку генерал-майор писав на плечах протестувальників.

22 січня цього року я скерував в облдержадміністрацію інформаційний запит такого змісту: «Прошу надати копію Присяги державного службовця, підписаної головою Львівської обласної державної адміністрації О.Сало, та копію сторінки його трудової книжки, де здійснено запис про прийняття ним Присяги державного службовця». І ось нещодавно отримав відповідь за підписом заступника голови - керівника апарату Львівської облдержадміністрації А.І. Мадзяновського.

У листі серед іншого йдеться, що «голова обласної державної адміністрації Присяги не приймав, оскільки не є державним службовцем, а є працівником органів внутрішніх справ». Отакої! У ст. 30 закону «Про державну службу» чітко вказано, що відмова від прийняття присяги або її порушення є підставою для припинення державної служби. І що з того, що Сало О.М є працівником міліції?! Як же він може обіймати посаду голови обласної адміністрації, коли він не виконав норму прямої дії Закону? Зрозуміло, що копії відповідних сторінок трудової книжки О. Сала до відповіді не були долучені. Мабуть, вона стала документом із грифом «Секретно».

Хоча тут генерал міг би продемонструвати відданість засадам гласності й законності, якими згідно зі ст. 3 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» повинні керуватись органи влади, а значить і їх посадові особи. Оприлюднивши офіційні записи у своїй трудовій, він міг би заперечити багато спекуляцій навколо фактів свого навчання та біографії. Але чомусь не захотів.

Облдержадміністрація як філія МВС?

Як випливає з листа заступника голови Львівської облдержадміністрації А.І. Мадзяновського від 29.01.2014 (вих. № 37/0/11-14), Сало О.М. й надалі працює в органах внутрішніх справ! Шкода, що у відповіді не вказано, в яких органах і якої країни! А як же тоді Сало керує обласною адміністрацією? Де отримує зарплату? Чи перебування на Винниченка, 18 - це якесь додаткове навантаження для генерал-майора чи може його хобі?

У тій же відповіді Мадзяновський пише: «Повідомляємо, що відповідно до п. 1 Указу Президента України від 31.10.2013 № 600/2013 «Про заміщення посади голови Львівської обласної державної адміністрації» посада голови Львівської обласної державної адміністрації заміщується особою вищого начальницького складу органів внутрішніх справ з граничним спеціальним званням генерал-майора міліції (на час перебування на цій посаді особи, яка займає її на даний час)».

Але цікаво, що власне сам Указ про призначення О. Сала головою Львівської обласної державної адміністрації вийшов 31 жовтня за № 597/13. А у пункті 2 Указу № 600 «Про заміщення…» вказано, що цей Указ набирає чинності з дня його опублікування. До речі, опублікований він був лише 18 листопада 2013 року в «Офіційному віснику Президента України» (2013 р., № 27, стор. 6, стаття 897).

За логікою, спочатку Президент України мав би підписати Указ про заміщення посади, а вже потім призначати головою ОДА міліцейського генерала. Натомість, аналізуючи зазначені документи, виходить, що О. Сало 19 днів взагалі був у «підвішеному стані», оскільки працював в органах внутрішніх справ і не мав жодного права очолювати Львівську ОДА! Складається враження, що Львівська облдержадміністрація є не органом української виконавчої влади, а філією якоїсь невідомої структури внутрішніх справ, котру очолює «парашутист»-міліціонер.

Нелегітимний голова ОДА

Згідно зі статтею 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. Окрім цього, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Відповідно до п. 10 статті 106 Основного Закону Президент України призначає за поданням Прем'єр-міністра України голів місцевих державних адміністрацій. Однак до компетенції Глави держави не належить питання заміщення вищого начальницького складу органів внутрішніх справ. Рішення щодо заміщення генералів міліції приймає виключно Міністр внутрішніх справ України та й то відповідно до положень Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ» від 29 липня 1991р. № 114. Більше того, перелік посад, що підлягають заміщенню особами вищого начальницького складу, затверджується відповідно до законодавства! Якщо особа вищого начальницького складу переходить на роботу в інші міністерства і відомства (організації), то згідно п. 64 згаданого Положення вона повинна бути звільненою зі служби в запас.

До речі, Президент України як Верховний Головнокомандувач видав лише один Указ (№ 439/2013 від 22 серпня 2013) «Про переліки посад військовослужбовців і працівників правоохоронних органів, що підлягають заміщенню особами вищого офіцерського (начальницького) складу, та граничних військових і спеціальних звань за цими посадами». Про жодні заміщення посад в органах виконавчої влади у цьому документі не йдеться.

Отже, підсумовуючи сказане, можна дійти висновку, що під час призначення О. Сала головою Львівської обласної державної адміністрації порушено цілу низку законів і нормативно-правових актів. Звичайно, що якби генерал-майор Сало перед призначенням керівником області звільнився з органів внутрішніх справ, а після призначення головою ОДА прийняв Присягу державного службовця, то жодних проблем би не було. Однак зараз легітимність його перебування на займаній посаді викликає сумнів. Чи повинні  підлеглі виконувати доручення та розпорядження незаконно призначеного керівника? Якою є юридична сила та дієвість підписаних ним нормативно-правових актів? Які наслідки матиме їх можливе оскарження зацікавленими особами через «непевну легітимність» посадової особи, що поставила свій підпис на документі? Чи захочуть мати справу з такою особою інвестори, керівники численних іноземних делегацій, які відвідують Львівщину? І взагалі, чого варті слова й обіцянки особи, яка демонструє відверту зневагу до закону та відмовилась прийняти Присягу державного службовця? Тут вже навіть не йдеться про особистий імідж цього горе-керівника, бо від такого правового нігілізму страждає уся область, а чиновницький апарат перебуває у стані розгубленості та повної прострації. Тут йдеться про репутацію усієї державної служби та самого Глави держави, якого явно підставили із призначенням О.Сала головою Львівської облдержадміністрації.

Але сподіваюсь, що Президент України, як гарант додержання Конституції України, знайде можливість виправити власну помилку.

Андрій Болкун,
заступник голови Львівської обласної організації
Національної спілки журналістів України

ІА "Вголос": НОВИНИ