Минуло пів року з часу, коли Андрій Садовий в четверте склав присягу міського голови Львова. Як минули перші 6 місяців чергової каденції міського голови - "Вголос звернувся до депутатів міської ради та громадських активістів з проханням оцінити успіхи та невдачі.

Коли йому щось дуже треба, то він активно комунікує з депутатами

 

Петро Адамик
Петро Адамик

 

Голова фракції «Європейська Солідарність» у ЛМР Петро Адамик коментуючи перші пів року спільної роботи новообраної Ради та міського голови зауважив, що комунікація між депутатським корпусом та Андрієм Садовим є доволі складна. Проте за його словами, попри це їм вдається знайти спільну мову з глобальних питань. Перш за все з огляду на вкрай важку ситуацію з бюджетом Львова, який обтяжний борговими та кредитними зобов'язаннями.

«Якщо говорити глобально, то вдається порозумітись, але по деяких локальних випадках не має розуміння. Виконавчі органи влади самі деколи не розуміють, на що вони отримують реальне фінансування. Проєктів багато, коштів мало. Позичати нам ніхто вже не буде, бо ми перевищили всі норми. На наступний рік місто Львів має  зарезервувати 1,3 мільярда на тіло та відсотки по кредитах. Дехто з керівників виконавчих органів влади не витримує того тиску. За пів року скільки народу пішло. Вони відчувають труднощі. На папері гроші є, а по факту немає», - говорить Адамик.

За словами Адамика, ключова проблема цієї каденції міського голови - бюджетна. Адже з огляду на велику кількість кредитів та запозичень, які львівська влада взяла за минулої каденції, зараз бюджет міста має сильне боргове навантаження.

"В нас була дуже важка бюджетна дискусія. Якщо бюджет ми не виконаємо так, як нам пообіцяли виконавчі органи влади - якщо його не зроблять, то ми будемо писати альтернативний бюджет. Зараз маємо досі ситуації, коли з людьми не розраховуються за роботи, виконані 1,5-2 роки тому. Буде зараз стояти дуже серйозне питання щодо виконання бюджету", - зауважив він.

Серед головних невдач Андрія Садового, як голови виконавчої влади міста, Петро Адамик назвав критичну ситуацію з новоприєднаними до Львова громадами.

"Ми знаємо що є борги, але нам чомусь приходять акти де боргів немає. Ми бачимо що робиться в прилеглих громадах. В нас є цілими департамент агломерації, який досі не може розв'язувати ті питання і завдання, що виникли після приєднання до міста нових громад. Спортивні майданчики, культура, народні доми - немає навіть концепції того, що там має бути. Все на паузі. На спортивних майданчиках стоїть трава по пояс. На це чомусь не передбачено фінансування. Крім того, кожен день ми відмовляємо заявникам, бо пів року ми не можемо ніяк запустити єдине вікно для цих громад", - повідомив він.

Також за словами Адамика, є тенденція імітації активної діяльності виконавчої влади Львова. Зокрема шляхом витрат коштів на розробку проєктно-кошторисної документації по різних проєктах, які надалі не реалізуються.

"В нас є дуже багато ПКД (проєктно-кошторисна документація). Коли треба чиновникам показати якусь роботу, то вони роблять ПКД і на тому воно й закінчується. Потім вона застаріває, з'являється нові норми,  і все. Тобто ми тратимо гроші на ПКД, які ніколи не будуть застосовані. Ми зараз навіть на комісії по культурі молоді й спорту попросили принести всі ПКД які є, і подивитись на якій стадії реалізації перебувають ті чи інші проєкти. Просто аби скласти для себе розуміння, що відбувається в місті”, - повідомив Петро Адамик. 

Катастрофа для приєднаних громад

 

Богдан Шустер

 

Саме так оцінив перші пів року роботи міського голови Богдан Шустер, пердставник громади Винник у Виконкомі ЛМР. За його словами, ті зобов'язання, які брала на себе львівська влада перед приєднаними громадами, є абсолютно не виконані.

"Перші пів року роботи я оцінюю катастрофічно. Робота заблокована робота на доєднаних громадах.  Люди не можуть оформити свої ділянки, будівельні паспорти та поштові адреси. Це створює перешкоди й для бізнесу і для пересічних людей. Жодні роботи не проводяться ні по ремонту доріг, ні по комунікаціях. 285 млн грн був бюджет Винник минулого року. Станом на 5 липня жодна гривня з бюджету Львов на розвиток Винник не виділена. За цей період понад 120 млн грн пішло від Винник на бюджет ОТГ. По суті маємо обкрадені громади. Вони не доотримують нічого", - заявив Богдан Шустер.

Серед причин такої ситуації Богдан Шустер назвав зокрема бюджетну проблему. Через потребу у поверненні боргів та фінансуванні хронічно збиткових комунальних підприємств грошей для фінансування робіт у новоприєднаних громадах не залишається.

"Кошти йдуть на погашення кредитів, а громади потерпають. Це відчутно в справах благоустрою.  Наприклад, раніше виконувало роботи по покосу трави чи обрізці дерев винниківське комунальне підприємство. Зараз же  на тендерах це виграють фірми, які не виконують своєї роботи. Занедбані дитячі майданчики та зрослі дороги - це те, що впадає в око у Винниках, а то лише пів року пройшло після створення МТГ (міської територіальної громади - ред.)«, - говорить Шустер.

Окремо представник громади Винник наголосив на проваленій комунікації між міським головою та апаратом виконавчої влади з одного боку, й мешканцями приєднаних громад з нішого.

»До прикладу ні міський голова, ні заступники не були у Винниках. Були керівники департаментів та керівник Личаківської адміністрації, але мера не було. А на 20 тисячне місто напевне увагу потрібно звертати. Зважаючи на те. які кошти потрапляють з території Винників до львівського бюджету", - зауважив Богдан Шустер.

За його словами, якщо ситуація фактичного паралічу виконавчої влади Львова на приєднаних територіях буде тривати далі, це може мати наслідком більш радикальні дії з боку мешканців.

"Наприклад, є  кілька вулиць в Винниках, де були роботи по каналізуванню, але не встигли зробити дорожнє полотно до моменту приєднання до Львова. І досі його не зробили. Люди не мають як нормально пересуватись чи дістатися дому", -  розповів Богдан Шустер.

На сам кінець він додав, що страхи й побоювання навколишніх громад щодо наслідків приєднання до Львова стали реальністю. І відповідальність за це несе міський голова Львова, як очільник виконавчої гілки влади міста.

"Нас приєднали примусово, і наразі жодних зрушень я не бачу. У порівнянні з обсягом робіт, які ми виконували, зараз інвестиції з бюджету у Винники це ніщо. В плані доєднаних громад та грамотної фінансової політики роботу міського голови Львова я оцінюю незадовільно”, - підсумував Шустер.

 

Послідовний популізм та маніпуляція

 

Юрій Ситник

 

Політолог та блогер Юрій Ситник у коментарі для «Вголос» заявив, що перші 6 місяців чергової каденції міського голови не надто відрізняються від його попередньої діяльності на цій посаді. Він назвав політику міського голови Львова майстерним популізмом та маніпуляцією. Серед нових тенденцій він назвав спробу Андрія Садового зайняти роль борця з масовою забудовою.

Йдеться про продовження системної та нещадної забудови міста, яка здійснюється всупереч генплану. Він намагається цю тему осідлати. Це коли Садовий говорить - ми не дамо тут забудовувати.

Останній приклад - територія ЛАЗу, яку “Укрексімбанк” за борги заводу продав приватній фірмі.  Садовий заявив - ми не дамо тут будувати. Виникає питання - а як ви тут забороните будувати житло, якщо на межі з цією територією вже будують житло з дозволу Виконкому. А хто очолює Виконком? Тобто він наразі намагається спекулювати на тематиці будівництві« - говорить Ситник.

Окремо політолог зауважив проблему новоприєднаних громад. За його словами, перші 6 місяців нової каденції Андрія Садового демонструють тенденцію щодо »експансії« - наступу його команди на місцеві еліти задля встановлення власного впливу.

»Львів змінив свої межі та конфігурацію, і це суттєвий фактор. Тепер це зовсім інші територія та адміністративно-територіальна одиниця. Садовому потрібно буде коригувати свою політику з огляду на доєднані громади та збільшення площі. Ці території не охоплені його адміністративним впливом і він буде намагатись брати під контроль їх. Це ми побачили за підсумками його перших 6 місяців, це він вже починає втілювати в життя", - підсумував Юрій Ситник.

Готується до високої посади в Києві

 

Ігор Телішевський

 

За словами Ігоря Телішевського, голови ГО "Центр дослідження взаємодії громад”, поточна каденція Андрія Садового не суттєво відрізняється від попередніх. Зокрема він відзначив, що чимало довгострокових проєктів, які вже мали б бути реалізовані, не є закінчені. Серед них - електронний квиток та сміттєпереробний завод.

"Він далі буде приписувати собі все хороше, а депутатам - все погане. При тому, що якби депутати не голосували і не ініціювали ті чи інші рішення, нічого б не відбувалось. Щодо глобального - завод не будується, з водою ситуація не покращується, корки далі є. Парковок та розв'язок немає. Він просто добиває цей термін, аби спокійно відійти на кращу посаду до міста Києва. Ми чекаємо багато років е-квитка а його немає. Дуже багато з того, що мав би зробити, він так і не зробив«, - заявив Телішевський.

Як і інші співрозмовники »Вглосу«, Ігор Телішевський звернув увагу на складну ситуацію з громадами, які приєднали до Львова в рамках децентралізації.

»Сільські ради поруч були як правило цілком успішні, в них були немаленькі кошти і вони заробляли. Зараз як би ці кошти вертались назад на громади, то було б супер. Та на сьогодні громади,  які приєднались, не відчувають себе частиною міста Львова. В нас напевне єдина ОТГ в Україні, де немає старост. Таким чином, міський голова показав, що не хоче чути мешканців тих громад, які приєднались«, - наголосив Телішевський.

Коментуючи перспективи чергової каденції міського голови, Ігор Телішевський припустив, що Андрій Садовий не закінчить її до кінця. За його словами, вкрай ймовірним є працевлаштування Садового на високій посаді в центральних органах влади у Києві.

»Я вважаю, що він не добуде каденцію до кінця. В нього є плани на Київ. Через рік чи півтора він перейде на посаду туди", - підсумував Телішевський.

ІА "Вголос": НОВИНИ