«І скільки тобі ще, собако, треба, щоб ти народ перестав грабувати?!» — запитав у 2004 році тоді новопризначений міністр внутрішніх справ Юрій Луценко постового на полтавській трасі. Шукаючи відповіді на це запитання міністр Луценко не зумів уникнути крайнощів: спершу взагалі розігнав Державтоінспекцію, а потім — не тільки відродив цю структуру, але й запропонував надати її представникам максимум повноважень. Само про це йдеться у законопроекті під назвою «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо відповідальності за порушення Правил дорожнього руху)", який народився в надрах МВД в останні дні правління Луценка.

Цей законопроект №2341-1, підтриманий урядом і профільним комітетом парламенту, не тільки передбачає збільшення розмірів штрафів за порушення правил дорожнього руху, але й надання права саме посадовим особам Державтоінспекції тимчасово затримувати посвідчення на право керування, здійснювати примусову евакуацію транспортних засобів, затримувати їх та доставляти на спеціальний майданчик, а також вилучати талони про проходження державного технічного огляду. Отже реально, у разі його прийняття, буде створене безмежне поле для корупційних дій як дорожніх інспекторів, але й верхівки ДАІ, щоб не казали і як би не вимагали чіткого механізму цих процедур парламентарії.

І що цікаво відомчий законопроект з’явився як альтернативний варіант законопроекту, який був поданий на розгляд парламенту, і який, хоч і носить таку ж саму назву, але є зовсім протилежний за суттю як раз у частині прав і повноважень представників ДАІ.

Цей законопроект, зареєстрований парламентом під №2607, пропонує внести зміни до ст.15 Закону «Про дорожній рух», КпАП та ст.286 КК. Передбачається введення положень про так звані штрафні бали, які нараховуватимуться працівниками ДАІ порушникам за незначні правопорушення (які не тягнуть за собою адміністративного стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом). Інформація про штрафні бали міститься в базі даних, ведеться облік осіб, що вчинили порушення. До водіїв, що набрали більше ніж 20 штрафних балів протягом року, застосовується адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом та штрафу. Перелік порушень Правил дорожнього руху, за які нараховуються штрафні бали, порядок обліку водіїв, що вчинили порушення, правила надання відомостей про цих осіб визначаються МВС.

Проект також передбачає внесення змін до КпАП, які передбачатимуть скасування адміністративної відповідальності за порівняно незначні порушення ПДР, які не передбачають стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом (така відповідальність відтепер замінятиметься нарахуванням балів). Натомість буде запроваджена відповідальність у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом і великого штрафу за перебір штрафних балів. Особливо сувора відповідальність буде введена за керування транспортним засобом особою, що була позбавлена такого права. Такі дії також є кваліфікуючою ознакою складу злочину, передбаченого ст.286 КК («Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами»).

Отож, як то кажуть, відчуйте різницю і зробіть для себе вибір: чи ви бажаєте і надалі лишатися максимально залежними від примх ДАІшників і будете сплачувати їм у кожному випадку данину на кормління, чи все ж таки оберете варіант, за яким у вас буде шанс на виправлення помилок і на цивілізований захист від свавілля постових та посадових осіб ДАІ. Безперечно, вибір рядових учасників дорожнього руху буде на користь неурядового законопроекту.

Проте міліцейське лобі, зрозуміло, іншої думки, а тому накинулось всією своєю потугою на систему «штрафних балів».

«У законопроекті не визначені підстави, порядок нарахування "штрафних балів", посадові особи Державтоінспекції, які мають здійснювати таке нарахування, а також порядок оскарження їх дій. Члени Комітету також зазначили, що впровадження положень законопроекту потребуватиме створення системи обліку правопорушень та відповідних витрат коштів з Державного бюджету України», — значиться у висновках профільної комісії.

А газета «Закон&Бізнес» закинула як докір законопроектові наступне: «Запропонований механізм відповідальності за порушення ПДР потребує значних фінансових вкладень, організаційних заходів як з боку уряду, так і з боку МВС. Створення окремої бази даних порушників ПДР призведе до організації цілої бюрократичної системи, яка автором жодним чином не обґрунтована».

А от на наш погляд, взаємини між учасниками дорожнього руху і ДАІ — це якраз той випадок, коли держава не повинна шкодувати грошей, щоб створити систему, яка би покінчила зі свавіллям і корупцією на дорогах. Адже ця проблема стосується майже кожного з нас. Ми також не розуміємо, що поганого в тому, що бюрократи встануть на захист інтересів громадян? Гірше, ніж маємо зараз, точно не буде. У зазначених вище зауваженнях гостро відчувається одне — ну не хочуть мєнти нічого міняти, не хочуть докладати зусиль для того, щоб жити чесно і працювати за правилами.


Народний депутат Ярослав Мендусь, автор законопроекту №2607 «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо відповідальності за порушення Правил дорожнього руху).

«Сьогодні інспектор дорожнього руху користується виключним правом карати порушників дорожнього руху і це створює живильне середовище для корупції. Я ж пропонує інший підхід, який базується на європейському досвіді і відповідає стандартам Європейського Союзу. В його сонові — ідея утримати людину від скоєння правопорушення на дорозі за умов жорсткого контролю за тим, що відбувається на дорогах і жорсткого покаранні за вже скоєні порушення правил.

Система штрафних балів за скоєння адміністративних правопорушень дозволяє створити механізм, який реально стримуватиме учасників дорожнього руху від порушень. Важливо те, що ця система штрафів діє в сукупності з посиленням відповідальності через зростання суми штрафів. Право накладати штрафи зберігається за судами, що зменшує можливість корупції.

Тестовий обмін думками, який відбувся наприкінці минулого року у стінах парламенту, показав, що всі фракції, окрім комуністів, виступають в підтримку саме європейської моделі адміністративного покарання за порушення правил ДТР, яка закладена у основу запропонованого мною законопроекту. Цю ідею підтримує і новий міністр МВС України Василь Цушко. Нещодавно було створено спільну робочу групу, у яку увійшли як мої помічники, так і представники МВД. Вони працюють над узгодженим варіантом законопроекту. Проте для того, щоб він був представлений на розгляд парламенту, необхідно, щоб уряд відкликати свій попередній законопроект».


Світлана Пасічник, Львівське обласне ДАІ:

«Не питайте в нас, бо ми прості виконавці, краще запитайте в людей, що вони думають про ситуацію на дорогах і чи треба збільшувати штрафи. У січні цього року на дорогах Львівщини в ДТП загинуло 48 осіб проти 13 у цьому ж місяці минулого року. Отож чи варто запитувати: чи потрібні зміни і чи необхідно збільшувати штрафи?»


Олег Сорочкін, юрист, голова „Львівського центру прав людини”:

«До зменшення порушень правил ДТР реально веде не розмір покарання, а невідзворотність покарання. І саме не це повинні бути націлені зміни у законодавстві, якою б не була система покарань. Але якщо не буде створено доказової бази, якщо не буде створено інформаційної бази порушень і номерів машин, якщо не буде впроваджено нові технології, які дозволяють відслідковувати і фіксувати ці порушення і осіб, які їх вчиняють, навряд чи вдасться виправити ситуацію. Бо корупція починається раніше, до моменту, як ці порушення фіксуються і визначається розмір штрафів.

Разом з тим, і я переконався на власному досвіді, система стягнення адміністративних штрафів через суди є значно більше ефективна і демократична, адже дає можливість водію відстояти і захистити свою позицію. У випадку ж, коли карні функції залишити за ДАІ, ситуація не зміниться кардинально, а призведе тільки до збільшення розмірів сум, які водії дають «на лапу» працівникам ДАІ».




ІА "Вголос": НОВИНИ