Тарас Федак — заступник голови Львівської обласної ради

Пане Тарасе, чи відбудеться, на Вашу думку, сесія Львівської обласної ради до президентських виборів?

Я би хотів в двох напрямках розвинути цю думку. По-перше, на мою думку, буде дуже велика складність у проведенні цієї сесії. Я це відкрито говорю. Є гра різних інтересів. Те, що обласна рада і керівництво обласної ради буде все робити, щоб сесія відбулася 15 липня, я можу гарантувати. Зараз ми розсилаємо запрошення і порядок денний депутатам, погоджений зі всіма фракціями і групами.

Ми пропонуємо повністю йти на компроміс у вирішення тільки господарських питань на цій сесії. Керівництво обласної ради готове йти на будь-який розумний компроміс для проведення сесії.

Відбудеться сесія чи не відбудеться зараз важко сказати. Моя особиста думка — її важко буде провести в найближчий період.

Чи проводяться зараз переговори з депутатськими групами і фракціями?

Переговори проводяться постійно. Була ініціатива і старійшин-депутатів, була ініціатива заступників голови облради, була ініціатива жіночого корпусу депутатів. Вони в цьому ракурсі далі проходять. Однак кінцеве рішення не прийнято. Все перебуває в стадії переговорів.

Чому все ж гальмується сесія обласної ради? Причина лише в персоні Михайла Сендака чи, можливо, є якісь інші фактори?

Є декілька причин непроведення сесії. Перша — це політична причина. Я не буду її розкривати, оскільки ми розуміємо протистояння яких політичних сил в регіоні за вплив на ситуацію проводиться. Якраз це є його відображення.
Є також особистісний характер в причині непроведення сесії. Частина депутатів ставить питання по заміні керівництва обласної ради. Але є закон і регламент, які регламентують ці питання. Я з чисто законної точки зору не бачу причини в даному питанні непроведення сесії, бо лише сесія може вирішити питання по керівництву обласної ради. Вона ніби є причина (персона Михайла Сендака — „К.-м.”), а з іншої сторони вона позбавлена здорового глузду.

Якщо Михайло Сендак все ж пішов би з посади голови Львівської обласної ради, чи вдалось би вирішити кризу облради і зібрати нарешті сесію?

Зрозумійте, Сендак є голова обласної ради, обраний більшістю депутатів. Є процедура зняття чи заміни голови обласної ради. Вона може бути вирішена тільки сесійно. Є обумовлене питання добровільної відставки, але на даний час — це є виключна прерогатива голови обласної ради. Питання не можна так ставити: „якщо піде Сендак, то буде проведена сесія”. Навіть якщо буде поставлене питання його необхідно проголосувати на сесії.

Тоді виглядає незрозуміло, чому депутати з групи „Соціальна справедливість”, які добиваються відставки голови облради, не хочуть прийти на сесію і внести це питання?

Були у переговорах різного роду депутатів такі пропозиції — „ давайте ми проведемо робочу сесію, вирішимо гострі моменти соціально-економічного розвитку, а в кінці, якщо є така пропозиція частини депутатів, внести в порядок денний і вирішити це питання”. У свій час таку пропозицію дала група „Ділова Львівщина”. Вона вирішує ряд питань. Чому по такому сценарію не хочуть працювати мені важко відповісти.

Якщо все ж вдалося б зібрати сесію і усунути Сендака з посади голови облради, чи бачите Ви якусь компромісну фігуру, яка б задовольнила більшість депутатів?

По-перше, мені неетично це питання обговорювати. З другої сторони є чинний голова обласної ради. Щоб говорити про це питання, в першу чергу необхідно зібрати сесію, а лише після цього вести дискусію на цю тему.

А взагалі як Ви розцінюєте можливість розпуску обласної ради, наскільки це реально з точки зору законодавства?

Ми давали декілька запитів в різні інстанції, у тому числі у Верховну Раду, відносно процедури розпуску. Згідно з законодавством обумовлено, якщо сесія не скликається протягом кварталу, то можуть бути призначені дострокові вибори.

З юридичної точки зору сесія скликається. Це, що вона не проходить питання інше, але голова обласної ради раз в квартал виконує цю норму закону про скликання сесії обласної ради.

Ви знаєте, що працювала комісія Верховної Ради, яка вивчала тут це питання. Вона не дала кінцевого свого висновку.На даний час це питання не врегульовано навіть чинним законодавством.

Наскільки ми вивчили це питання не було прецеденту такого, щоб протягом півроку не проводилась сесія. Я не говорю про скликання сесії, я говорю про проведення сесії.
Взагалі в Україні такого ще не було. Львівська область може претендувати на рекорд Гіннеса, якщо ще декілька місяців так піде.

Керівництво обласної ради зараз не ставить питання про розпуск облради. Просто ставиться питання — якщо сесія не скликається і не працює депутатський корпус, то потрібно прийняти рішення в кінці-кінців з цього питання. Ми налаштовані на те, щоб всіма методами і системою компромісів вирішити це питання. Така наша позиція.

Що може відбутися в області від бездіяльності обласної ради?

Найбільший вплив це має на виконання інвестиційної програми, яку ми прийняли на початку року при прийнятті бюджету. Це і будівництво шкіл, і соціальних закладів. Без проведення сесії ми не можемо навіть вирішити питання реалізації комунального майна для того, щоб виконати цю інвестиційну програму.

Друге питання дуже важливе — це корекція бюджету. В державі прийнято збільшення дохідної частини, а без рішення сесії ми не можемо відкоригувати бюджет області. Це фактично всі видатки, які фінансуються з обласного бюджету.

Це питання дуже серйозні, які можуть вплинути на соціально-економічний розвиток регіону і впливають на даний час.
У проведенні сесії мало б бути зацікавлене все керівництво і виконавчої і представницької влади.

Я прихильник того, щоб на даний час забути за будь-які політичні протистояння. Є просто питання нормального функціонування соціально-економічних питань в області.

Чи можна якось згладити цей вплив адміністративними рішеннями самого апарату облради чи розпорядженнями голови облради?

Обласна рада є колегіальним органом і будь-які рішення, які підписує голова, мають пройти навіть не через президію, а тільки через сесію облради. Тобто виключно більшість депутатів, а в деяких питаннях і дві третини депутатів, мають право приймати рішення.

Ні голова, ні його заступники, ні будь-який керівний орган, у тому числі президія, не мають право це робити.

Чим зараз займається апарат обласної ради? Як впливає на нього непроведення сесії облради?

Роботи не поменшало, бо навіть скликання сесій додає ще більше роботи. У зв‘язку із непроведенням сесії частіше проводяться засідання депутатських комісій. А там відбувається підготовка матеріалів, різного роду документів. Ми зараз фактично закінчили роботу депутатських комісій в районах і містах області. Ці матеріали зводяться разом і буде готуватися слухання на сесію обласної ради за результатами роботи. Ми хочемо при формуванні бюджету 2005 року детально проаналізувати кожен район, кожне місто. Ми вже вийшли з пропозиціями від обласної ради з формування бюджету області.
Є ряд інших питань, якими займається апарат обласної ради згідно з регламентом.

Пане Тарасе, а як Ви розцінюєте бажання створити фракцію аграріїв в обласній раді?

Я б хотів пояснити це питання дещо глибше.
У свій час, коли утворювалась група „Ділова Львівщина”, була спроба створення фракції „центр”, яка називалась „Ділова Львівщина”, яка б дала нормально функціонувати обласній раді. Тобто є завжди крайні погляди і потрібно знаходити золоту середину, яка б могла дати можливість функціонування депутатського органу. Це вдавалося зробити, оскільки ця депутатська група не була під повним впливом ні фракції „Наша Україна”, ні групи „Соціальна справедливість”.

Було балансування сил, були певні домовленості то з тією, то з тією фракцією. На даний час порушився трішки баланс в цьому питанні. Депутатська група „Ділова Львівщина” стала меншою в чисельності.

В цей період якраз було прийнято рішення з‘їздом Народної аграрної партії про створення депутатських фракцій в радах різних рівнів. Це рішення було задекларовано депутатами-аграрниками на засіданні „Ділової Львівщини”. Зараз депутати приступили до формування такої фракції.
Однак сформувати фракцію можна лише тоді, коли зібрані підписи, подані керівництву і проголошені на сесії обласної ради.
Тобто структура обласної ради зараз така як і була.

Видається незрозумілим чому аграрії, після обіцянок голові обласної ради прийти на сесію, так і не прийшли 29 червня, щоб створити фракцію. Можливо Ви знаєте причину?

Це напевно більше питання до депутатів-аграріїв. Вони є мої колеги, бо ми разом в депутатській групі. В дійсності декларувалось так, що вони мали на сесії заявити про створення депутатської фракції. Можливо причина в тому, що вони не мали для того необхідної чисельності, можливо є інша причина. Я б хотів, щоб вони самі пояснили свою поведінку.

А чи може фракція аграріїв стати альтернативою „Діловій Львівщині” і відновити баланс сил в облраді?

Це лише одна депутатська фракція, яка буде створена на базі чи в складі „Ділової Львівщини”.

Прогнозується створення групи незалежних депутатів. Є й інші депутати. Є депутати Народно-демократичної партії.

Можливо буде створена якась коаліція.

В принципі прообраз „Ділової Львівщини”, який буде виконувати роль „центру” буде створений. Я прогнозує, що він мав би зростати чисельно.

Яка доля групи „Ділова Львівщина” у зв‘язку із створенням фракції НАПУ? Вона розпадеться чи, можливо, аграрії ввійдуть до цієї групи?

Це буде прийнято на зборах „Ділової Львівщини” і проголошено на сесії. Я думаю, що це коло депутатів, кістяк, який там є, він буде збережений. Чи він буде називатися коаліцією певних партійних фракцій. Ми йдемо до виборів і я думаю, що всі партії зараз будуть декларувати створення фракцій в радах різних рівнів, не тільки народні аграрії.

Якщо не набереться чисельність чи НДП, чи Партії регіонів, то може бути створена коаліція умовно Народно-демократичної партії і Народної аграрної партії.

В продовження питання. Чи може створення фракції аграріїв в обласній раді потягнути за собою поділ фракцій і груп в облраді за партійним принципом?

Я думаю, що це може цілком потягнути і це буде мати початкову реакцію.

Поясніть, хто і які депутатські комісії зараз очолює. З одної сторони є рішення суду, яким визнано неправомірність поділу депутатських комісій минулого року, а з іншої сторони, це рішення необхідно оголосити на сесії?

Рішення суду дійсно є по депутатських комісіях. Його отримала обласна рада, апарат обласної ради. Рішення по зміні комісій було прийнято на сесії обласної ради, тому обов‘язково це рішення повинно бути оголошено на сесії.
Рішення суду виконується. Просто відсутній кворум для того, щоб воно було проголошено на пленарному засіданні.
Зараз головами комісій залишаються ті депутати, які були затверджені на сесії минулого року.

ІА "Вголос": НОВИНИ