Сьогодні завершується термін для формування територіальних виборчих комісій (ТВК). Загалом по Україні буде сформовано 225 територіальних виборчих комісій, 12 з них у Львівській області. Кількість ТВК відповідає кількості мажоритарних виборчих округів при виборах до Верховної Ради України, відповідно до законів «Про вибори народних депутатів України» в редакції 1997 та 2001 рр. Хоча при нинішній виборчій системі пропорційного представництва у Верховній Раді України такий поділ виглядає штучним і навіть викликає деякі сумніви стосовно прозорості нарізки таких виборчих округів.

Територіальні виборчі комісії є надзвичайно важливим елементом виборчого процесу. Не хотілось би накаркати, але за допомогою ТВК, навіть без фальсифікацій кількості голосів відданих за того чи того претендента, можна не допустити перемоги небажаного кандидата. Спробуємо описати як це робиться технологічно.

Згідно з Законом „Про вибори Президента України”, ст.. 26, п.1.11, ТВК своїм рішенням „встановлює підсумки голосування по територіальному виборчому округу, складає протокол про підсумки голосування та надсилає його до Центральної виборчої комісії”. Поза як сьогодні зареєстровано 26 кандидатів на пост Президента України, а кожен з них має право на двох своїх представників у виборчій комісії, то в ідеальному варіанті ми матимемо в кожній виборчій дільниці по 52 члени. Рішення комісії вважаються легітимними лише тоді, коли на її засіданні є присутніми дві третини її складу (Закон „Про вибори Президента України”, ст..28 п.4). А тепер припустімо, що 18 членів з якихось причин відмовились взяти участь у засіданні комісії (18 осіб – становить 34% від 52, тобто більше як третина членів комісії), тобто комісія не матиме кворуму, а отже не зможе ухвалювати рішень. 18 чоловік – це є представники від 9 кандидатів. В разі потреби серед 26 претендентів на пост президента можна знайти дев’ятеро, які би дали своїм представникам вказівку ігнорувати засідання і таким чином вибори можуть бути зірвані. Цей фокус можна провернути якщо не в загальноукраїнському масштабі, то по крайній мірі на окремих, невигідних для провокаторів округах.

Ще однією небезпекою, в першу чергу для опозиційних сил, є те, що після її формування, десь так під кінець виборчої кампанії, представників неугодних кандидатів можна на законних підставах вивести з комісії. І причому зробити це так, що у кандидата не буде часу на їх заміну (для затвердження нових членів потрібно тиждень). Згідно статті 30 п.4.5 Закону України „Про вибори Президента України”, „Повноваження члена територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково виборчою комісією, яка її утворила, у зв'язку з систематичним невиконанням покладених на нього обов'язків, засвідченим не менш як двома рішеннями з цього приводу виборчої комісії, до складу якої входить особа”. А невиконання обов’язків у кількості аж два рази можна доволі легко організувати. Відтак – проведення голосування і підрахунок голосів на окремих дільницях може проводитися вже без участі опозиційних сил.

Стверджувати, що подібні технології будуть задіяні масово, мабуть не варто. Швидше за все до таких кроків будуть вдаватися у якихось проблемних місцях і дуже вибірково, адже за виборами слідкуватиме значна кількість міжнародних спостерігачів, які вміють піднімати скандали навіть на пустому місці, а вже коли їм дати ще й привід!..

ІА "Вголос": НОВИНИ