Широка посмішка, щирий погляд та спокійний голос. Від цієї жінки віє спокоєм і теплотою. Її можна з легкістю назвати різнобічною особистістю, адже за спиною: диплом молодшої спеціалістки з економіки,  бакалаврині з маркетингу, магістрині релігійних наук, а попереду пошук себе у психотерапії. 

Коли запитуєш про її гобі, вона посміхається. Каже, що спочатку основні обов’язки, а тоді можна фотоапарат до рук взяти і за стареньке фортепіано сісти, а під настрій – навіть порифмувати.

Під час розмови з цією людиною усвідомлюєш, що дуже цікаво слухати начитаних та грамотних осіб. А ще - стежити за їхніми рухами, поведінкою та стриманістю.

Із сестрою Антонією, монахинею-редемптористкою УГКЦ,  ми говорили про віру, шлях до самоусвідомлення та закулісся монашого життя. А зараз готові поділитися цим із вами.

Сестра Антонія посміхається. Пригадує, що у 17-18 років вперше поставила собі запитання, чи справді вона готова ступити на такий шлях. Зізнається, що без вагань не обійшлося. Дівчина взяла рік на роздуми, який тільки додав їй упевненості, що вона на правильному шляху.

Страшно, до слова, зовсім не було. Зрештою, у такою юному віці Зоряна (хресне ім’я сестри Антонії) не до кінця усвідомлювала, яким насправді буде цей шлях до свого нового Я.

Монаше життя для сестри Антонії було захопливою пригодою, на яку її підштовхнув внутрішній голос, і яке згодом переросло у спосіб життя.

Тепер вона живе з чітким розпорядком: години для праці, години для молитов, час для спільного відпочинку та особистих потреб. Усе чітко та структуровано. Про армійський режим, ясна річ, не йдеться, втім організованості та своєчасності тут точно вчать. Саме це нашій героїні і подобається найбільше. Вона щиро зізнається, що є людиною хаотичною, тож чіткий розпорядок вчить її зібраності. Напевне, саме тому сестра Антонія і встигла осягнути не одну професію, знайшла власне покликання, допомагає молоді та всіх охочим і навіть не планує зупинятися на здобутому.

До слова, навіть з чітким розкладом у монахинь вистачає часу майже на все. Зрештою, якщо заплющити очі на самі пункти, то такий спосіб життя не відрізняється від рутини кожного із нас. Ми й самі нерідко структуруємо добу для більш продуктивних результатів.

Сестра Антонія запевняє, такий спосіб життя не обмежує ані тіло, ані свідомість, бо йдеться не про впорядкованість заради впорядкованості, а про мотивацію та раціональність. Це навпаки стає своєрідним стимулом, який заряджає енергією на весь день.

Поруч з обов’язками стоять і заборони. Їх в монастирі не так багато та й більшість із них нам відома.

Мовимо про обіти чистоти, убожества та послуху.

У монахинь немає нічого власного. Усе й завжди стає спільним. Стосується це навіть грошей. За витрати сестри здають звітність.

Себто поняття “не можна” в монастирях не існує, однак ти повинен заздалегідь вказати, що саме і в якій кількості тобі потрібно. Діапазон потреб широкий: від засобів особистої гігієни і до техніки. А під кінець місяця всі здають звіт особистих затрат. Усе має бути в дусі поміркованості.

Втім, одне із найосновніших обмежень – заборона виходити заміж.

Наша героїня знизує плечима. Визнає, що сімейне життя – прекрасне. Часом вона розуміє, що могла би бути доброю дружиною та матір’ю, але обрала той спосіб життя, який допомагає жити по-максимуму і для інших. Найкращий спосіб реалізувати те, що Бог у неї заклав.

Душа Антонії прагне іншого. 15 років тому вона зробила свій вибір і зовсім не жаліє про нього зараз.

-  Нам можна спілкуватися з чоловіками, підтримувати з ними дружні чи ділові відносини. Зрештою, це як і в шлюбі, коли ти маєш право колегувати з іншими, не переходячи межу. Такі межі існують і в нас. Ми ж маємо друзів серед різних людей - і це чудово.

У розпал бесіди раптом запитуємо, що чекає людину, яка після довгого часу в монастирі усвідомила, що прагне зовсім іншого. Чи матиме така особа змогу покинути святиню? Якщо так, то до якої миті потрібно встигнути?

Ми очікували почути, що піти зі спільноти буде вкрай важко, а дізналися, що й потрапити туди не так легко.

Як дізнаємося, перший рік людина живе у монастирі, звикаючи до тамтешньої праці та молитов. Це етап, коли доводиться опиратися на перше враження і вирішувати, чи справді тобі імпонує таке життя.

Відсутність монаших обітів – обіцянок жити в убожестві, чистоті і послусі, що дається на кілька років або ціле життя, дозволяє кандидатам покинути монастир у будь-яку мить.

Далі відбувається постриг, але й він не є ключовим моментом у переінакшенні власного життя. Це тільки період занурення в глибшу формацію – навчання духовного життя та монаших практик.

Навіть обіти монахи та монахині складають всього два роки. Тож про повну віддачу як церкві, так і спільноті до кінця свого життя навіть не йдеться, аж до певного періоду.

Загалом, у більшості монаших спільнот період  приготування до вічних обітів – рішення посвятити себе Богові у монастирі на все життя може тривати від 5 до 8 років. Це час, відведений особі для того, щоб дати чітку відповідь і в прямому сенсі вирішити власну долю.

Головне, як зазначає сестра Антонія, не шукати вигоди. Ні в служінні Господу, ні в монастирі, ні в будь-яких інших ситуаціях. У подібних місцях ти служиш Богові та людям, а не вони тобі. Користувацьке споживання – це не про монаший спосіб життя.

Мимоволі запитуємо, чи за 15 років життя при монастирі у нашої героїні не виникало бажання покинути святиню.

Жінка зізнається, що кризи були. Але у кого їх немає. Та й стосувалося це скоріш особистого і жодного разу не призводило до подібних думок.

Монахиня зізнається, що їй дуже імпонують милі подружжя, які живуть душа в душу, але вона вже зробила свій вибір. Подібні радощі – не її шлях. У душі відгукується зовсім інше. Жінці імпонує монаше середовище, де вона, як стверджує, стає собою. 

Однак не всім щастить із таким натхненням та самоусвідомленням. Деяких подібні вагання таки змушують покидати стіни святині назавжди.

Уточнюємо, з якою метою у спільноту приходять майбутні монахи та монахині. І розвінчуємо одне із найпоширеніших кліше про те, що в такі місця люди приходять, аби відмолити гріхи.

Сестра Антонія сміється і заперечно киває головою. Мовляв, таких у монастир навіть не пропустять. Вигоди у такій місцині шукати не слід.  І йдемо сюди не з розпачу, втікаючи від свого минулого, а з любові до Бога і служіння Церкві.

Усе це неабияк нагадує дуже тривалий, проте ґрунтовний самоаналіз, у якому ти занурюєшся в минуле, знаходиш відповіді і навіть приймаєш те, що колись здавалося тобі страшенною життєвою похибкою.

Це такі собі нетипові рефлексії, де центром всього стає віра. Ти намагаєшся віднайти порадника, друга і психотерапевта за допомогою молитви та духовного проводу. І, як стверджує сестра Антонія, це працює і навіть дає чудові результати.

Одразу ж запитуємо, що під поняттям віри розуміє вона.

Думаєте, будемо мовити про молитви і церкву? Ну що ж…

Наступне питання змушує сестру Антонію замислитися.

То ви задоволені всім, що маєте зараз?

Допивши свою каву, сестра Антонія відносить пусту чашку, тоді старанно кутається в теплий шарф, бо осінь біжить навздогін, і виходить з кафе.

Тепер усе знову пливе звичною течією.

Життя триває.

На жаль чи на щастя, нам не дано знати, що буде далі, але просто зараз монахиня біжить на вечірню службу, планує завтрашній день і мислить про особисте.

З планів на найближче майбутнє: творити та показувати людям їхню справжню красу через випадкові світлини, аби ті нарешті припинили боятися себе, продовжувати свою справу, розвиватися та дбати про розмір серця, аби там могло поміститися якнайбільше Божого тепла…

ІА "Вголос": НОВИНИ