«Вибори-2006 сприяли відчутному зростанню ролі партійного керівництва та посиленню партійної централізації», – заявив у своїй вступній доповіді у суботу 20 травня у Львові під час проведення міжрегіональної науково-практичної конференції «Дотримання демократичних стандартів виборчого процесу-2006 в Україні» у Львові керівник Центру політичних досліджень ЛНУ ім. Івана Франка Анатолій Романюк.
«Пропорційна система детермінувала централізоване формування партійних списків при слабкому впливі на цей процес обласних осередків. Внаслідок цього до 80% кандидатів у депутати Верховної Ради працюють і проживають у Києві. Спроби обласних організацій вплинути на це були невдалими. Більш того, партійні центри закріпили за собою право остаточного затвердження партійних списків до обласних та міських рад», – наголосив А.Романюк.
Він виокремив декілька політичних наслідків парламентських виборів 2006 року в Україні:
— партії змушені будуть з формальних партійних структур поступово перетворюватися у парламентські партії, які будуть здійснювати класичні партійні функції (партії де-факто стануть партіями);
— дрібні політичні партії будуть змушені зійти з політичної арени, або влитися у більші, потужні партії;
— має продовжитися ідеологічна структуризація діючих політичних партій в право-лівому спектрі, яка буде стимулювати не лише ідеологічну визначеність, але й переважну взаємодію, блокування ідеологічно близьких партій;
— потреба у підтримці виборців, формування опозиції будуть стимулювати формування інституту політичної відповідальності.
Інший доповідач, політолог Ігор Танчин виступив з аналізом проблеми партій влади в Україні у 2002 та 2006 роках. "Партія влади в Україні ніколи не буде такою сильною, як, скажімо, в Росії», – заявив він у своєму виступі. «Україна – надто неоднорідна держава. Влада в Україні ніколи не зможе стати хорошою для всієї держави. Президент ніколи не зможе стати батьком нації. Він завше буде виражати інтереси певної частини України. Влада може співіснувати з «не своїм» електоратом лише за формулою: «Ми вам блага – ви нам голоси». Ющенко (як і Кучма у 2002 році, коли створив блок «За єдину Україну!») теж не зміг зробити єдину сильну партію влади. При чому у 2002 році сума рейтингів партій, що ввійшли у «За єдину Україну!», була більшою, ніж сумарний рейтинг блоку. А у 2006 році сумарний рейтинг блоку «Наша Україна» став набагато більшим, ніж рейтинги партій-членів блоку. Головно через те, що «Наша Україна» приватизувала образ Ющенка і Майдан», – підкреслив І.Танчин.
Керівник Центру прикладних проблем територій НАН України Петро Жук вважає, що «ми перебуваємо на порозі глобальної кризи: зміни кланово-олігархічної системи».
«Без кланово-олігархічної моделі не було б незалежної України. Але вона себе вже вичерпала, віджила, її потрібно демонтувати. Ці процеси уже почалися у радах нижчих рівнів. Саме з цього почнеться крах кланово-олігархічної системи влади. Хоча, звичайно, це супроводжуватиметься системною кризою влади в Україні», – наголосив П.Жук. Він підкреслив, що не вважає вибори 2006 року в країні чесними та демократичними. «В інформації, яку доносили до виборців, не було чіткої позиції. Більш того, виборці були і є впевненими, що вибори не є чесними і законними. Щонайгірше: суспільство готове до несправедливості і чекає її. На жаль, стан суспільства саме такий», – підкреслив П.Жук.
На думку експерта Проекту сприяння організації виборів в Україні Володимира Ковтун ця, «виборчий закон не дозволяє виборцям реалізувати своє право на вибір».
«Новий виборчий закон, який застосовувався на виборах 26 березня 2006 року, абсолютно не дозволяє нашим громадянам реалізувати своє право на вибір. Це – два кроки назад в українському виборчому процесі. Ми знаємо приклади виключення партійними босами кандидатів зі списків не лише під час кампанії, а й навіть після виборів. Усі також говорили про вільний доступ до ЗМІ. Але медіа поставили в такі жорсткі рамки і застосували до них такі санкції, що працювати можна було виключно на комерційній основі», – наголосив В.Ковтунець. За його словами, пропорційна система виборів є абсолютно неприйнятною для місцевих виборів. «Можна було б її застосувати лише за умови, що списки будуть відкритими», – підкреслив В.Ковтунець.
Довідка. Конференція „Дотримання демократичних стандартів виборчого процесу в Україні у 2006 році” проводилася Центром політичних досліджень (м.Львів) у партнерстві з Інститутом соціальних досліджень і політичного аналізу (Донецьк), Центром політичного моніторингу (Івано-Франківськ), Буковинським політологічним центром (Чернівці), Агенцією соціальних досліджень „Соціум Карпат” (Ужгород) та Центром досліджень регіональної політики (м.Суми).
Під час конференції презентувалися узагальнені результати моніторингу дотримання демократичних стандартів виборів у виборчих кампаніях на регіональному рівні (Львівська, Івано-Франківська, Чернівецька, Закарпатська, Сумська та Донецька область), який здійснювався в рамках проекту "Дотримання демократичних стандарів на регіональному рівні під час виборів в Україні у 2006 році" за сприяння Канадсько-Української фундації "Демократичні інституції та практики".
Участь у конференції, крім представників перелічених регіонів взяли також учасники з Харкова, Запоріжжя та Києва, науковці, аналітики, представники політичних сил та органів влади Львова.
ІА "Вголос": НОВИНИ