Закупівлю автобусів за кредитні кошти комунальний перевізник намагається здійснити вдруге – вперше тендер було оголошено майже два роки тому – 10 лютого 2020 року, і він завершився скандалом. ІА «Вголос» спробувало розібратися, які автобуси можуть запропонувати Львову вітчизняні виробники і яких «сюрпризів» можна очікувати від цього тендера.
Про плани закупівлі за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку нових низькопідлогових автобусів для львівського комунального перевізника стало відомо іще наприкінці осені 2016 року, коли на рівні Міністерства інфраструктури України (МІУ) було укладено фінансову угоду із банком. Повідомлення про старт проєкту «Міський громадський транспорт в Україні» з’явилося 15 листопада 2016 року.
На той момент Львів планував закупити 50 автобусів за 6 мільйонів кредитних євро від Європейського інвестиційного банку. Крім того, за 7,8 мільйона кредитних євро від Європейського банку реконструкції та розвитку планували придбати іще 65 автобусів. Через рік – 16 листопада 2017 року – Львівська міська рада прийняла ухвалу № 2587 «Про підтримку участі ЛКП «Львівелектротранс», ЛК АТП № 1 та ЛКП «Львівавтодор» у проєкті «Міський громадський транспорт України». Відповідно до цього документа, Львівське комунальне АТП № 1 за 12 мільйонів кредитних євро від ЄІБ мало закупити загалом 120 автобусів: 60 автобусів великого і 60 автобусів малого класу. У Львівському АТП № 1 в кінці листопада чомусь змінили думку – вирішили, що потрібно закупити 100 автобусів великого класу, – ця зміна була закріплена ухвалою ЛМР № 2674 від 7 грудня 2017 року.
Більше ніж два роки пішло на підготовку тендерної документації та узгодження всіх необхідних моментів із отримання кредиту від ЄІБ. Цей процес містив, в тому числі, оцінку підпроєкту закупівлі автобусів у Міністерстві фінансів та погодження надання місцевої гарантії по кредиту в Антимонопольному комітеті України. 10 лютого 2020 року з’явилося повідомлення про те, що Львівське комунальне АТП № 1 оголосило міжнародний тендер на закупівлю 100 низькопідлогових автобусів великого класу. Термін подання заявок на участь у тендері був встановлений на початку до 23 березня 2020 року, а потім, у зв’язку із «ковідним» карантином, – до 15 квітня 2020 року.
Хоч чорт із рогами, аби не «Богдан»
Перший тендер із закупівлі 100 низькопідлогових автобусів постійно затягувався і завершився великим скандалом після того, як Андрій Садовий на своїй сторінці в соцмережі повідомив, що за результатами тендера Львів закупить автобуси білоруського виробництва, а не вітчизняні. В той же час провідний український виробник – АТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс» – заявляв, що найближчий до перемоги в тендері, враховуючи ціну на свої автобуси великого класу «Богдан» А701.32.
Тендер із закупівлі 100 нових автобусів великого класу для ЛК АТП № 1 на початку минулого року жваво обговорювали, відтак «вилізло» кілька дуже цікавих деталей. Зокрема, в тендерній документації не було прописано дозволену ЄІБ преференцію для вітчизняного виробника. В той же час, за правилами міжнародних тендерів ЄІБ, для вітчизняного виробника, за умови локалізації виробництва, допускається цінова преференція у 15%, тобто при рівноцінних технічних показниках переможцем тендера має бути оголошено вітчизняного виробника навіть за умови, якщо його продукція на 15% дорожча за аналогічну імпортну.
28 січня 2021 року на сайті «Аutoconsulting» з’явився коментар компанії «Торговиий дім «МАЗ-Україна», який пролив світло на те, як було складено тендерну документацію щодо закупівлі автобусів для Львова за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку. У «МАЗ-Україна» заявили, що «у тендерній документації чітко вказано, що термін експлуатації автобуса становить 7 років і саме на цей час потрібно було підтвердити гарантію від наскрізної корозії». В той же час, українські виробники пропонують автобуси із значно більшим гарантійним терміном експлуатації, зокрема у ПрАТ «Концерн «Електрон» він становить 15 років.
Цікаво, що у ТД «МАЗ-Україна» фактично визнали, що за ціновими критеріями переможцем тендера на постачання 100 автобусів для Львова було таки АТ «АК «Богдан Україна». У відповідь на закиди представників Концерну «Електрон» представники білоруського виробника заявили про таке: «Раз для когось існували інші фактори, тоді чому в ще одного учасника тендера – української корпорації «Богдан» – ціноутворення було іще дешевшим, аніж у МАЗу? Невже у двох українських виробників різні умови функціонування, різне законодавче поле, різне податкове навантаження та ін.? Ні! То чому автобус із однаковими параметрами має настільки різну ціну?». У ТД «МАЗ-Україна» заявили про те, що різниця між вартістю автобуса МАЗ 203 та вітчизняного «Електрона» А185 становила 60 тисяч євро…
Враховуючи всі ці деталі, можна обґрунтовано припустити – тендерний комітет ЛК АТП № 1 всіляко намагався не допустити перемоги в тендері українського виробника АТ «АК «Богдан Моторс», який виготовляє автобуси на ДП «Автоскладальний завод № 1» в м. Луцьку.
Одна із причин – компанію «Богдан Моторс» асоціюють із п’ятим Президентом України Петром Порошенком, хоча насправді той продав свою мажоритарну частку в «Богдан Моторс» іще у 2009 році. Між Порошенком і Садовим, як відомо, виникла ворожнеча, відповідно, перемога в автобусному тендері саме АТ «Богдан Моторс» може сприйматися мером Львова як черговий особистий програш Петрові Олексійовичу, який, на відміну від Андрія Садового, так і не випав з вищої ліги української політики.
І знову тендер
На початку квітня 2021 року скандальний міжнародний тендер був скасований, а міський голова Львова Андрій Садовий звернувся до ЄІБ із проханням провести повторний тендер. І ось на початку 2022 року, в розпал свят, цей повторний тендер було оголошено. Наразі невідомо, які зміни у тендерну документацію внесені порівняно із попередньою редакцією 2020 року. Ми не знайшли інформації про те, що ЛК АТП № 1 та Управління транспорту проводили якісь консультації щодо змісту тендерної документації на автобуси із представниками громадськості та представниками експертних середовищ.
Відомо лише те, що в новій редакції тендерної документації таки враховані преференції для вітчизняних виробників. «Європейський інвестиційний банк погодив 15% преференцію для місцевого виробника, щоби наш місцевий виробник взяв участь у закупівлі», – запевнив видання «Твоє місто» директор департаменту міської мобільності і вуличної інфраструктури Олег Забарило.
На відміну від тендерів у національній системі публічних закупівель «Прозорро», процедура Європейського інвестиційного банку (як і Європейського банку реконструкції і розвитку) не передбачає публікації всієї тендерної документації. Доступ до неї отримують тільки учасники тендера після сплати певних коштів. У вільному доступі є лише оголошення про тендерну процедуру англійською мовою.
В оголошенні йдеться, що ЛК АТП № 1 планує закупити нові двовісні низькопідлогові автобуси із лівим розташуванням керма і довжиною 12 метрів. Двигун автобуса має працювати на 100% на дизельному паливі. Ширина кузова автобуса – 2,5 метра (± 50 мм) без врахування дзеркал заднього виду, висота – не більше як 3,5 метра. Загальна кількість пасажирів, які перевозить автобус (при 8 пасажирах, що стоять на 1 кв. м вільної площі салону), – не менше 100. Кількість місць для сидіння у салоні – не менше як 30, місця для інвалідних візків – не менше одного. Вартість автобусів – 12 мільйонів євро без ПДВ (за умовами ЄІБ, банк не оплачує витрат на ПДВ чи митні збори – ці витрати, як правило, компенсують із місцевого бюджету). Також зазначено, що разом із автобусами має постачатися набір обов’язкових витратних і зношуваних запчастин та комплект обладнання й інструментів для технічного обслуговування та ремонту, а також супутні послуги (налагодження та навчання). Зазначено, що застосовується місцева преференція для товарів.
Щоб детальніше ознайомитися із повним комплектом тендерної документації, її потрібно купити у ЛК АТП № 1 за 200 євро. Сума, погодьтеся, достатньо велика як для ЗМІ, так і для громадських активістів. Усі тендерні пропозиції повинні супроводжуватися тендерним забезпеченням в сумі 120 тисяч євро або еквівалент в національній валюті.
Терміни постачання автобусів такі: перша партія має надійти не пізніше як впродовж 30 тижнів із дня отримання постачальником передоплати, а усі машини замовник має отримати не пізніше як за 47 тижнів із моменту отримання авансового платежу.
Тендерні пропозиції мають бути доставлені в закритих конвертах із написом «Постачання нових низькопідлогових автобусів довжиною 12 метрів, включно із набором обов’язкових витратних і швидкозношуваних запчастин, комплект обладнання та інструментів для технічного обслуговування і ремонту, супутні послуги для загального бюджету 12 млн євро без податків та митних зборів» до офісу ЛК АТП № 1 до 13:00 3 березня 2022 року. Тендерні пропозиції будуть відкриті негайно в присутності представників учасників тендера, які зголосяться бути присутніми.
В оголошенні про тендер зазначено, що ціна не є єдиним критерієм перемоги, а всі критерії оцінки пропозицій вказані у тендерній документації (а вона, зрозуміло, для широкого загалу недоступна). Вимоги до фінансового стану та технічного рівня й досвіду виробництва в оголошені не визначені – про них можна довідатися тільки із повної версії тендерної документації. Тендерні пропозиції мають бути подані англійської мовою. Причому вони мають бути надіслані поштою або передані тендерному комітету ЛК АТП № 1 особисто. Застосування електронної пошти не допускається. Розкриття тендерних пропозицій заплановано на 13:15 3 березня 2022 року.
Із тих технічних характеристик, які опубліковані в оголошенні про проведення тендера, можна припустити, що участь в тендері зможуть взяти усі українські виробники, які налагодили серійне виробництво низькопідлогових автобусів великого класу. Так само у тендері зможуть взяти участь і дилери Мінського автозаводу із Білорусі. Отож, ознайомимо наших читачів із моделями автобусів, які постачальники можуть пропонувати Львову.
Які автобуси можуть з'явитися у Львові
АТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс» може запропонувати Львову 12-метрові низькопідлогові автобуси «Богдан» А701 двох модифікації А701.32, які обладнані двигунами італійської компанії «IVECO» моделі NEF F4A-6, яка відповідає екологічному стандарту «Євро-5». Потужність цих двигунів – 264 кінські сили (194 кВт). Автобуси А701 обладнані автоматичними гідромеханічними коробками передач провідних світових виробників – «Allison», «VOITH» та «ZF Ecolife». Максимальна швидкість – 70 км/год., заявлена витрата палива – 32 літри на 100 км. Автобуси «Богдан» А701.32 мають кермове управління із інтегрованим гідропідсилювачем вітчизняного виробництва НВП «Радій» або німецького виробництва фірми «ZF». Передній міст автобуса має незалежну пневматичну підвіску, задній – залежну пневматичну підвіску. Використовуються передній і задній мости відомих виробників – «ZF» та «VOITH».
Довжина кузова автобуса «Богдан» А701.32 становить 11960 мм, ширина – 2550 мм, висота – 3050 мм. Висота підлоги в зоні дверей – 340 мм від рівня дорожнього покриття. Вхід у салон здійснюється через троє двостулкових дверей шириною 1400 мм. Споряджена маса автобуса – 10880 кг, маса при максимальному навантаженні – 18500 кг. Автобус одночасно може перевозити 106 пасажирів, кількість сидінь у салоні – 30. Передбачено місце для пасажира у інвалідному візку – навпроти середніх дверей. Середні двері обладнані відкидним пандусом. Опалення салону – рідинне. Автобус «Богдан» А701.32 обладнаний антиблокувальною системою ABS. Можливе обладнання автобуса кондиціонерами салону та кабіни водія.
Низькопідлогові автобуси великого класу «Богдан» А701 компанія «Богдан Моторс» виготовляє із 2011 року. Попередні модифікації – це А701.10, А701.11, А701.12 та А701.30, які відрізняються дизельними двигунами. Перші модифікації мали дизельні двигуни екологічного стандарту «Євро-3». Із 2011 року автобуси «Богдан» А701 експлуатуються КП «Вінницька транспортна компанія». Загалом це підприємство має на балансі 16 автобусів модифікації «Богдан» А701.10, 4 автобуси модифікації А701.30 та 30 автобусів модифікації А701.32 2011 – 2014 років випуску.
40 автобусів моделі «Богдан» А701.32 перебуває на балансі КП «Електроавтотранс» м. Івано-Франківська. Це машини 2018 – 2020 років випуску. Іще чотири автобуси «Богдан» А701.32 перебуває на балансі КП «Електроавтотранс» із міста Суми. Ці машини працюють із 2017 року. Загалом в Україні працює 94 автобуси «Богдан» А701 різних модифікацій.
Компанія «Богдан Моторс» виготовляє низькопідлогові автобуси великого класу із 2003 року. Перша модель – це тривісний автобус «Богдан» А321, який був розроблений НДІ «Укравтобуспром» у Львові. Із 2009 року розпочато серійне виробництво автобуса «Богдан» А601. П’ять таких автобусів працювали у Львові – таку техніку придбало ПАТ «Львівське АТП № 14630».
Останнього разу автобуси «Богдан» А701.32 через систему електронних закупівель «Прозорро» були закуплені у квітні 2020 року КП «Електроавтотранс» із міста Івано-Франківська. Тоді 10 автобусів «Богдан» А701.32 обійшлися підприємству в 46,5 млн грн. Якщо врахувати курс євро до гривні станом на дату укладання договору (а це 13 квітня 2020 року), то вартість автобуса «Богдан» А701.32 у євро із врахуванням ПДВ сягає 157 307 євро, а без ПДВ – 131 090 євро. У квітні 2018 року КП «Електроавтотранс» придбало 24 автобуси «Богдан» А701.32 за 100,8 млн грн. За тодішнім курсом один автобус коштував 140,5 тис. євро із ПДВ або 117,1 тис. євро без ПДВ.
Враховуючи це, АТ «АК «Богдан Моторс» цілком може продати Львову 100 автобусів «Богдан» А701.32 за ціною приблизно 12 млн євро без ПДВ. Якщо говорити про цінові критерії, то саме «Богдан Моторс» має найбільші шанси на перемогу. Якщо, звісно ж, тендерна документація не містить прихованих підводних каменів.
Львівське ПрАТ «Концерн «Електрон» може запропонувати Львову автобуси моделі «Електрон» А185. Ці автобуси серійно виготовляють із 2016 року. По кузову ці автобуси уніфіковані із тролейбусом «Електрон» Т191, який виготовляється із 2014 року. Наразі підприємство виготовило вже 143 автобуси: 115 із них належать Львівському комунальному АТП № 1, 27 – КП «Ужгородський муніципальний транспорт», а іще один – ДП «Стівідорна компанія «Ольвія» із Миколаївської області.
Автобуси «Електрон» А185 оснащені дизельними двигунами компанії «Cummins» зі США, які відповідають екологічному стандарту «Євро-5» (модель ISB6.7E5 285) потужністю 279 кінських сил (205 кВт). У конструкції автобуса використовується автоматична гідромеханічна коробка передач моделі «ZF EсoLife 6AP1200B». Як і у автобуса «Богдан» А701.32, підвіска передніх коліс – незалежна пневматична, а задніх – залежна пневматична. Передній і задній мости – німецької компанії «ZF». Загальна довжина автобуса – 12,1 м, ширина – 2,55 м, висота – 2,99 м. Маса спорядженого автобуса – 11,16 т, максимальна маса заповненого автобуса – 18,1 т.
Автобус одночасно може перевозити 102 пасажири, у салоні встановлено 30 пасажирських сидінь. Передбачено одне місце для осіб, які пересуваються в інвалідних кріслах. Особливістю конструкції автобусів «Електрон» А185 є використання для металоконструкції кузова прокатних профілів із низьколегованої нержавіючої сталі, а також полімерних і композитних матеріалів для обшивки кузова. Це забезпечує автобусам значно вищу довговічність, аніж у конкуруючих моделей.
У 2016 році Львівське комунальне АТП № 1 через процедуру відкритого тендера придбало 55 автобусів «Електрон» А185 за ціною 264,18 млн грн. Угоду на постачання автобусів було підписано у вересні 2016 року. Враховуючи тодішній курс євро, вартість одного автобуса «Електрон» А185 становила 161 945 євро із ПДВ та 134 950 євро без ПДВ. У 2018 році 50 автобусів «Електрон» А185 було закуплено ЛК АТП № 1 за процедурою фінансового лізингу. Як повідомив тодішній заступник директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий, вартість одного автобуса «Електрон» А185 становила 147 тис. євро, відповідно, без ПДВ – 122,5 тис. євро.
Щодо закупівлі автобусів «Електрон» для міста Ужгорода, то, відповідно до повідомлення у системі публічних закупівель «Прозорро», є інформацію про закупівлю № UA-2018-01-09-000500-b, відповідно до якої у лютому 2018 року 10 автобусів «Електрон» А185 обійшлися КП «Ужгородський муніціпальний транспорт» у 53,991 млн грн. Із врахуванням курсу євро на день закупівлі, вартість одного автобуса «Електрон» А185 становила 169 145 євро із ПДВ та 140 954 євро без ПДВ. Ужгородський комунальний перевізник іще двічі закуповував автобуси «Електрон», але цього разу – через процедуру фінансового лізингу. Навесні 2019 року було придбано 10 автобусів «Електрон» А185 за 52 млн грн, тобто цього разу вартість одного автобуса становила 175 620 євро із ПДВ і, відповідно, 146 350 євро без ПДВ.
Закупівля автобуса «Електрон» А185 для ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» проводилася через систему публічних закупівель «Прозорро». 6 квітня 2018 року було підписано угоду на постачання автобуса за ціною 4 971 000 грн, тобто 155 540 євро із ПДВ, тобто 129 620 євро без ПДВ.
Враховуючи вищу ціну автобусів «Електрон» А185, аніж «Богдан» А701.32, для того, щоб перемогти у тендері, місцевому виробнику потрібно буде оптимізувати ціну чи перемагати за технічними показниками.
Окрім автобусів «Богдан» А701.32 та «Електрон» А185, українські виробники розробили іще дві моделі 12-метрових міських низькопідлогових автобусів – «Еталон» А122 «Астра» (Чернігівський автозавод) та ЗАЗ А18 (Запорізький автозавод). Ці автобуси наразі виготовлені в єдиному примірнику (прототипи).
Автобус «Еталон» А122.10 «Астра» був виготовлений Чернігівським автозаводом корпорації «Еталон» у 2018 році. Його презентували в Києві 26 грудня 2018 року. Повідомляють, що автобус має дизельний двигун «Ashok Leyland» потужністю 230 кінських сил, який відповідає екологічному стандарту «Євро – 5». В салоні автобуса – 30 сидінь для пасажирів, наявне місце для особи з інвалідністю, що пересувається в колісному кріслі. Загальна пасажиромісткість автобуса – 102 пасажири. Автобус має пневматичну підвіску і мости німецької компанії «ZF». Повідомляли, що вартість автобуса в такій комплектації сягатиме приблизно 110 тис. євро.
Про випуск запорізьким автозаводом 12-метрового низькопідлогового автобуса ЗАЗ А18 стало відомо у серпні 2020 року. Автобус розраховано на перевезення 100 пасажирів. В салоні встановлено 29 крісел, передбачено місце для інвалідного візка. Новий автобус ЗАЗ А18 «засвітили» під час передачі шкільних автобусів моделі А08. Про технічні характеристики нового автобуса тоді не повідомляли. У 2021 році керівник правління ЗАЗ Микола Євдокименко заявив, що 12-метровий автобус ЗАЗ А18 має стати конкурентом білоруським автобусам МАЗ, проте технічних деталей проєкту не розкрив.
Вельми сумнівно, що «Еталону» або ЗАЗ вдасться взяти участь у тендерні на постачання 100 автобусів для Львова. Справа в тому, що у міжнародних тендерах, які проводять Європейський інвестиційний банк та Європейський банк реконструкції та розвитку, в тендерній документації, як правило, є вимоги щодо досвіду виробництва транспорту тої моделі, яку пропонують. Послаблення таких вимог було б можливе в тому випадку, якби місто робило преференцію певному виробнику. Проте про симпатії мера Львова Андрія Садового до «Еталона» чи ЗАЗ не відомо.
Більш ніж ймовірно, що на львівський тендер на постачання 100 низькопідлогових автобусів великого класу знову подадуться дилери Мінського автозаводу із Білорусі. Скоріш за все, Львову знову пропонуватимуть купити автобуси МАЗ 203. На офіційному сайті МАЗ можна знайти цілу низку модифікацій цього автобуса, які різняться дизельними двигунами, автоматичними коробками передач та іншими характеристиками.
Нагадаємо, що у 2018 році Львівське комунальне АТП № 1 через процедуру фінансового лізингу придбало у дилера МАЗ – ТзОВ «УкрЄвроМАЗ» 100 автобусів МАЗ 203069. За словами заступника директора Департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрія Білого, вартість одного білоруського автобуса становила 122 тисячі євро.
Завдяки державній підтримці виробництва автобусів у Білорусі, МАЗ та його дилери мають достатньо широкі можливості для цінового демпінгу. Наразі не ясно, чи зараз у тендерній документації Львівське комунальне АТП № 1 передбачило «запобіжники», які «ускладнили б життя» МАЗу та його українським дилерам.
Будемо сподіватися, що кредитні кошти, які Європейський інвестиційний банк надає Львівському комунальному АТП № 1, цього разу таки підуть в економіку України через закупівлю автобусів вітчизняного виробництва.
Наприкінці зазначимо – ігнорування передбачених преференцій для вітчизняного виробника Європейським інвестиційним банком є ознакою не лише попереднього львівського автобусного тендера. Аналогічна ситуація і у Миколаєві, де 28 вересня 2021 року було оголошено повторний тендер для закупівлі автобусів на 4,5 млн євро за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку. У першому тендері на постачання міських автобусів середнього класу брали участь дилер МАЗу «Сучасні вантажівки» та ТзОВ «Чернігівський автозавод» корпорації «Еталон». Влада Миколаєва схилялася до закупівлі автобусів МАЗ, хоча вітчизняний виробник пропонував за 4,5 млн євро постачити більш ніж у півтора раза більше автобусів.
4 листопада 2021 року УНІАН повідомило про те, що Асоціація автовиробників України та «Укравтопром» і корпорація «Еталон» звернулася до Європейського інвестиційного банку та міської влади Миколаєва із проханням надати преференції українським виробникам автобусів при проведенні тендера на закупівлю нового пасажирського транспорту.
«Ми звертаємося до представництва Європейського інвестиційного банку в Україні та просимо звернути увагу на те, що вашими же правилами проведення закупівель передбачено надання певних пріоритетів локальному та місцевому виробнику. Будь ласка, візьміть під контроль ці процеси, щоб ті міста та замовники, яких ви інвестуєте, передбачали в своїй тендерній документації ці пріоритети», – заявив під час прес-конференції в УНІАН керівник ТД «Еталон Авто» Вадим Шкарупін.
Антон Лягушкін
Спеціально для ІА «Вголос»
ІА "Вголос": НОВИНИ