Від початку червня у Львові відбулось вже три серйозних ДТП за участі маршруток. Зокрема, 7 червня автобус, який курсував на маршруті №11 врізався у дерево, постраждало 5 пасажирів. Ще у двох ДТП: водій маршрутки врізався у стовп, а інший – на пішохідному переході збив дівчину. Чи захищені у Львові пасажири громадського транспорту та хто відповідає за їх безпеку – «Вголос» спробував зрозуміти, що у Львові відбувається з маршрутками.
Хвиля ДТП за участі маршруток
Технічний та санітарний стан львівського громадського транспорту неодноразово викликав скарги мешканців. Зокрема, львів’яни скаржаться у соціальних мережах на бруд в маршрутках та їзду з вибитими вікнами.
Минулого тижня у Львові відбулась кілька ДТП з громадським транспортом. Зокрема, автобус на маршруті №11 в’їхав у дерево, 10 червня приміська маршрутка (маршрут 184А, вулиця Щурата- смт Рудне) врізалась у стовп на проспекті Червоної Калини. Її обслуговує ПАТ «Львівське АТП-14630. Того ж дня на перехресті вулиці Під Дубом та проспекту Чорновола водій маршрутки №41 збив 16-тирічну дівчину, яку госпіталізували у лікарню. Цей маршрут на відповідальності ТзОВ «Фіакр-Львів».
Що говорять приватні перевізники
Маршрут №11, водій якого в’їхав в дерево, обслуговує ТзОВ «Міра і К». Співвласник цього АТП та голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка заявив у коментарі для ЗМІ, що водій, який скоїв ДТП, не має жодного стосунку до його підприємства.
«Це автобус, який абсолютно ніякого стосунку до підприємства не має. Чому з’явився на маршруті – так само невідомо. Тобто ніяких договірних зобов’язань із власником автобуса немає, водії на підприємстві не оформлені, він з території підприємства не виїжджає. Медичного і технічного контролю не проходить», – розповів Іван Велійка.Зауважимо, що раніше приватних перевізників звинувачували у тому, що вони віддають маршрути субпідрядникам. Ті їздять на власних автобусах, якість та чистоту яких перевізник не контролює. Крім того, вони не оформлені як працівники АТП. Відповідно, у випадку необхідності, перевізник може заперечити факт співпраці з такими водіями.
Хто відповідає за безпеку перевезень?
Згідно з договором про перевезення, який опублікований на сайті ЛМР, замовником послуг є управління транспорту. Проєкт договору був затверджений у 2018-у році рішенням виконкому ЛМР. Зокрема, він передбачає штрафні санкції для перевізників у випадку порушення ними умов перевезень.
Про відповідальність управління транспорту ЛМР за стан перевезень наголосив також транспортний експерт та голова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига у коментарі для «Вголос».
«Вони є замовником перевезень. Вони мають інформацію по скаргах, по субвенціях, по випуску на маршрутах. Вони навіть можуть знати хто був на маршруті за кермом того чи іншого автобусу. Зокрема, в пункті договору між містом та приватними перевізниками пункт, що перевізники готові сплачувати штрафні санкції за невиконання випуску на маршрут», – повідомив Товстига.Керівник управління транспорту Орест Олеськів у коментарі для ЗМІ заявив, що буде здійснена перевірка маршруток перевізника «Міра і К». З огляду на те, що від моменту ДТП пройшов понад тиждень, а результатів жодних, ми звернулись з інформаційним запитом до пресслужби ЛМР, аби їх таки дізнатись.
Де коріння проблеми
Львівські перевізники та транспортні фахівці серед причин незадовільного стану львівського транспорту виокремлюють фінансовий аспект.
Про фінансові проблеми, в тому числі серед комунальних перевізників, загадав також транспортний експерт Святослав Товстига у коментарі для «Вголос».
«Транспортна сфера має розвиватись за стратегією, якої досі в нас немає. І один з пунктів – ми мусимо якісно розробити бізнес-план АТП-1 та «Львівелектротрансу» по розвитку. Аби зменшити хронічну збитковість. Колись, у 2012-у році якщо не помиляюсь, були розроблені подібні плани, але реалізація їх є нульова», – заявив він.Як діє ЛМР
На проблеми з якістю транспорту нарікають і чиновники, і пасажири і навіть самі перевізники. Зокрема, Іван Велійка визнав наявність проблем з рухомим складом, проте наголосив на потребі підтримки перевізників з боку міста.
«Нам неприємно їздити на автобусах, яким по 15 років. Ми хочемо купувати автобуси. Але для того ми просимо місто: створіть умови роботи для всіх одинакові, не робіть винятків між одним перевізником й іншим», – зауважив він.Про необхідність співпраці між містом та приватниками перевізниками задля покращення безпеки (та якості в цілому – ред.) громадського транспорту згадав також Святослав Товстига
«Станом на зараз є публічна риторика, що приватний сектор має зникнути з міста. І зараз приватний сектор не бачить волі зі сторони міста працювати разом. А місто зараз навіть не має ресурсів взяти нові кредити для оновлення рухомого складу» – повідомив він.Як вийти з цієї ситуації
Голова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига вважає, що у міста немає іншого виходу ніж як йти на співпрацю з приватними перевізниками.
«Ми маємо зробити окрему програму та передбачити кошти, що якщо приватні перевізники хочуть працювати у Львові і оновлюють рухомий склад, то місто бере зобов’язання покрити не тіло, а відсотки. Бо новий автобус це немалі кошти для бізнесу. А в них немає мотивації» – заявив він.Разом з тим Святослав Товстига підкреслив важливість якісного контролю за громадським транспортом. І анонсував велику перевірку всіх львівських перевізників включно з комунальними АТП-1 та «Львівелектротранс».
Він повідомив, що як помічник голови транспортної комісії ЛМР буде домагатись контролю за рухомим складом на основі таблиці якісних критеріїв, яку ГО «За якісний транспорт» розробило ще у 2014-у році.
«Це є методичка, своєрідний брендбук – як має виглядати автобус. Наявність аптечки, документів у водія, санітарний стан, освітлення, якість сидінь, і так далі. Я наголошую, що ні я, ні будь-хто з членів транспортної комісії не є механіком. Те, що під капотом – це відповідальність конкретних фахівців з відповідною освітою.Тобто, ми знову опиняємося на початку створення цивілізованого ринку транспортних послуг у Львові. Це нічого, що місто цей етап мало б пройти уже давним давно і не возити містян часто на небезпечних маршрутках. Причина одна – хтось дуже не зацікавлений у тому, щоб у місті був якісний транспорт. Хто саме? Читайте вище.Та перевірити базові речі можна візуально – чи є освітлення трафаретів, зовнішні вогні, чи працює сигнал та задній стоп, тощо. Всі ці критерії передбачені у табличці контролю якості», – розповів Товстига.
ІА "Вголос": НОВИНИ