Тема Грибовицького сміттєзвалища продовжує перебувати в центрі уваги громадськості Львівщини. Як уже повідомлялося, ЛОО Партії Зелених звернула увагу на підозріло короткий термін подання документів на конкурс (з 23.08 по 04.09 практично не можливо підготувати якісну пропозицію та відповідні документи, якщо такі документи вже не підготовлені заздалегідь), відсутність громадського обговорення проектів, а також на те, що місто бере на себе зобов'язання, які в разі невиконання або неможливості виконання договору (наприклад, продовження експлуатації звалища, негативного висновку екологічної експертизи тощо) поставлять місто в економічну залежність від інвестора.

Нещодавно «зелені» провели «круглий стіл» присвячений проблемі конкурсу стосовно облаштування сміттєзвалища. Учасники «круглого столу» звернулися з відкритим листом до мера Львова Андрія Садового. Надаємо цей документ повнотекстово:


«Міському голові м. Львова
п. Садовому Андрію

Шановний пане Міський голово!

Львівська обласна організація Партії Зелених України у зв’язку з наявністю низки застережень до умов „Конкурсу на виконання рекультивації сміттєзвалища та будівництва системи відновлення біогазу” провела 4 вересня 2006 року круглий стіл. Круглий стіл викликав велику зацікавленість у громадськості. Учасниками круглого столу стали представники екологічних громадських організацій, політичних партій, підприємці та науковці, депутати Львівської обласної ради, депутати Грибовицької сільської ради, журналісти. На превеликий жаль, представники міськвиконкому і депутатського корпусу Львівської міської ради ігнорували проведення даного заходу.

Виконуючи одноголосне волевиявлення учасників круглого столу і діючи за дорученням учасників круглого столу констатуємо наступне:

1. Громада міста Львова та громади сіл, на території яких знаходиться сміттєзвалище є недостатньо поінформованими стосовно усіх подій, які відбуваються навколо цього об’єкта;

2. Громадськість не є залученою до процесу прийняття рішень, як вимагає цього, ратифікована Україною, Оргуська конвенція;


3. Учасники вимагають створення громадської ради при міськвиконкомі, яка мала б обговорювати усі рішення міської влади, які торкаються впливу на довкілля. Кістяком такої ради мають стати учасники нашого круглого столу;

4. Умови проведення „Конкурсу на виконання рекультивації сміттєзвалища та будівництва системи відновлення біогазу” як і всі інші подальші дії мають відповідати нормам чинного законодавства.

Разом з тим Львівська обласна організація Партії Зелених України як і ряд інших учасників круглого столу вважає, що проблема сміття для Львова є дуже складною і вимагає комплексного вирішення, а не розділених одна від одної дій.

Відповідно до рішення круглого столу, група фахівців-юристів з екологічного права підготувала ряд зауважень до вищезгаданого конкурсу.

Умови конкурсу
„інвестор-переможець оформляє з міськвиконкомом довгостроковий договір (інвестиційно-господарський) на виключне право будувати, утримувати, управляти, захищати і експлуатувати заводи по збору біогазу”

Коментар
Якщо міськвиконком вже фактично обере інвестора та проект, і укладе угоду про його реалізацію лише за результатом Конкурсу, тоді це суперечитиме принципу об’єктивності екологічної оцінки проекту, та участі громадськості у прийнятті рішень. Одним з основних принципів екологічної експертизи є наукова обгрунтованість, незалежність, об'єктивність, комплексність, варіантність, превентивність, гласність (ст. 6 Закону України „Про екологічну експертизу”)

Умови конкурсу
"забезпечити інвестора-переможця всіма необхідними дозволами і допусками, які є необхідними для виконання дій інвестора по впровадженню інвестиційної пропозиції в повному обсязі і в обумовлені терміни будівництва і вводу в експлуатацію об'єктів"

Коментар
Таке рішення про реалізацію проекту може бути прийняте лише після проведення відповідних експертиз (в т.ч. екологічної) та отримання позитивних висновків. Це стосується і відповідних дозволів.

Відповідно до Ст. 29 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища ” висновок державної екологічної експертизи після затвердження спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів є обов'язковим для виконання. Реалізація програм, проектів і рішень без позитивного висновку державної екологічної експертизи забороняється. Таким чином, місто бере на себе відповідні зобов’язання, які в подальшому, в разі невиконання , або неможливості виконання договору (напр. продовження експлуатації звалища, негативного висновку екоекспертизи тощо), поставлять місто в залежність (очевидно що і в економічну) від інвестора.


В зв’язку з цим вважаємо, що:

1. Міськвиконком не повинен ні в процесі конкурсу, ні у відповідному договорі гарантувати забезпечення інвестора-переможця усіма необхідними дозволами і допусками, які є необхідними для виконання дій інвестора по впровадженню інвестиційної пропозиції в повному обсязі і в обумовлені терміни будівництва і вводу в експлуатацію об'єктів. Більшість відповідних дозволів не входять в компетенцію Міськвиконкому та повинні надаватись на підставі, та лише після відповідних експертиз (результат яких залежатиме від проекту, якого ще не існує, та відповідних обґрунтувань інвестора), вони повинні бути віднесені на ризик та відповідальність інвестора, а не Міськвиконкому.

2. Міськвиконком не може приймати остаточного рішення щодо реалізації та експлуатації відповідної технології та відповідного заводу чи іншого об’єкту лише за результатами Конкурсу. Таке рішення може бути затверджене лише після отримання позитивних висновків експертиз та погоджень відповідних органів (в т.ч. тих, що не є підпорядкованими Міськвиконкому).

Отже, інвестиційно-господарський договір не повинен містити гарантій та зобов’язань, щодо затвердження проекту та надання дозволу на будівництва. Затвердження рішення про реалізацію діяльності та дозвіл на будівництво може надаватись лише після отримання інвестором позитивних висновків встановлених законодавством експертиз та забезпечення інформування та участі громадськості.

Також слід зазначити, що процедура оцінки впливу на навколишнє середовище та екологічної експертизи передбачає аналіз альтернатив, однак за умовами конкурсу міськвиконком, всупереч встановленим процедурам, самостійно обирає альтернативу лише за результатами тендеру, та без (до) відповідного громадського обговорення, ОВНС та експертиз. На наш погляд доцільним було би надати можливість кільком інвесторам запропонувати, розробити та погодити проект (пройти відповідні експертизи та участь громадськості), що сприятиме забезпеченню конкурентоспроможності та альтернативності пропозицій, а також більш демократичному процесу прийняття рішень.

Віримо, що задекларовані Вами у передвиборчій кампанії принцип верховенства права та прихильність до європейських традицій (демократичність, прозорість, відкритість, залучення громадськості до прийняття рішень) стануть тим базисом, на основі якого Громада міста Львова зможе вирішувати свої проблеми. Сподіваємось, що очолювана Вами влада міста більше не ігноруватиме заходи громадськості і керуватиметься принципом „влада для громадян, а не громадяни для влади”.

Надсилаємо Вам також деякі витяги з ДБН А.2.2-1-2003 СКЛАД І ЗМІСТ МАТЕРІАЛІВ ОЦІНКИ ВПЛИВІВ НА НАВКОЛИШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ (ОВНС) ПРИ ПРОЕКТУВАННІ І БУДІВНИЦТВІ ПІДПРИЄМСТВ, БУДИНКІВ І СПОРУД. Сподіваємось, що їх знання допоможе Вашим підлеглим готувати цей та наступні конкурси.


Голова ЛОО ПЗУ Василь Полуйко ".


ІА "Вголос": НОВИНИ