Скнилівська трагедія сталася 27 липня 2002 року на військовому аеродромі «Скнилів» у Львові. 77 людей загинуло, а сотні було поранено

27 липня на аеродромі у Львові проводилось святкування 60-річчя 14-го авіаційного корпусу Повітряних сил України, під час якого демонстрували авіашоу з виконанням фігур вищого пілотажу. Подія зібрала близько 10 тис. глядачів, серед яких було багато дітей, пише Еспресо.

Фігури вищого пілотажу виконував екіпаж пілотів першого класу групи «Українські соколи» полковники 45-річний Володимир Топонар та 49-річний Юрій Єгоров. Спершу вони мали пілотувати на МіГ-29УБ зі складу 114 бригади тактичної авіації. Однак погодні умови завадили доставити винищувач з Івано-Франківська до Львова. Тому пілоти показували клас на Су-27УБ зі складу 9 винищувального авіаційного полку.

Трагедія сталася в обідню пору о 12:52. Тоді Су-27УБ, під час завершення фігури вищого пілотажу «напівпетля», яку виконав на дуже малій висоті, намагаючись перейти до горизонтального польоту та уникнути зіткнення із землею, зачепив стабілізатором дерево, а потім крилом бетонне покриття, а далі врізався в інший літак – Су-17М4Р, а правим крилом зачепив штурманський ліхтар Іл-76ТД, і, виконавши три оберти навколо осі, впав у натовп, який вийшов на аеродром, аби краще побачити виконання пілотування. Після цього літак вибухнув. До того часу обидва пілоти катапультувалися, а саме після контакту з землею, тому зазнали лише незначних пошкоджень.

Внаслідок катастрофи загинуло 77 осіб, глядачів авіашоу, серед яких 28 дітей. Близько пів тисячі людей отримали поранення різного ступеня важкості. Трагедія спричинила великий шок для всієї країни та міжнародної спільноти через масштаби жертв.

Причини Скнилівської трагедії

Основною причиною катастрофи стала помилка пілотів. Під час виконання фігури вищого пілотажу літак вийшов за межі безпечної зони, втратив управління і впав на глядачів.

Комісія з розслідування встановила низку порушень, які призвели до трагедії:

  • Неправильне планування маневру: Пілоти не врахували небезпеку, яку могла створити їхня фігура вищого пілотажу і не змогли вчасно скоригувати траєкторію польоту через помилкові розрахунки.
  • Відсутність необхідної підготовки: Пілоти не мали достатнього досвіду для виконання такого складного маневру в умовах обмеженого простору.
  • Порушення інструкцій і норм: Було виявлено, що пілоти не дотримувались встановлених інструкцій і норм безпеки.
  • Недостатня координація організаторів шоу: Планування заходу не передбачало достатньої безпеки для глядачів, а заходи безпеки були недотримані, зокрема, відсутність належної огорожі та контролю за глядачами.

Розслідуванням трагедії зайнялася Генеральна прокуратура України і спеціальна комісія Міністерства оборони України.  Причинами трагедії назвали погану організацію, підготовку та проведення авіашоу, а також пілотів звинуватили у відхиленні від льотного завдання, низький професіоналізм і недбальство. Хоча пілоти не визнавали своєї провини в аварії і вказували на погану організацію шоу, зокрема на те, що їхні польотні карти суттєво відрізнялися від місцевості, де мали бути проведені маневри. Вони також зазначили, що на шоу мусили виконувати маневри на літаку, на якому заздалегідь не тренувалися.

У день трагедії тодішній міністр оборони України Володимир Шкідченко подав рапорт про відставку, але його не прийняв президент Леонід Кучма. Натомість було звільнено з посади головнокомандувача ВПС України генерал-полковника Віктора Стрельникова та командувача 14-го авіаційного корпусу Сергія Онищенка. Ще трьох інших генералів, працівників відомства, заарештувала військова прокуратура.

До відповідальності за трагедію було безпосередньо притягнено десятьох осіб: причетних до авіашоу, та льотчиків визнано винними у скоєнні аварії через недбалість та невиконання плану польоту. На всіх, хто був причетний до організації авіашоу, завели кримінальні справи. Спочатку підозрюваних було 12, через три роки суд виправдав чотирьох генералів. Перший пілот Володимир Топонар отримав 14 років в’язниці (вийшов через 11 років), другий пілот Юрій Єгоров – 8 років (вийшов через 2,5 року), командувач 14-го авіаційного корпусу генерал-майор Анатолій Третьяков – отримав 6 років ув’язнення (вийшов на волю у 2007-му), помічника керівника польотів, підполковника Юрія Яцюка засудили до 5 років (відсидів майже 3 роки), начальник служби безпеки польотів 14-го авіакорпусу Анатолій Лукіних отримав 4 роки умовно.

Окрім того, Військовий апеляційний суд постановив стягнути за знищений винищувач з Топонаря 7,2 млн грн, з Єгорова 2,458 млн грн, з Третьякова та Яцюка по 800 тис. грн з кожного. З часом суми стягнень були зменшені.

Щодо постраждалих, то за кожного загиблого родичам виплатили від 10 до 100 тис. гривень. Також менші суми виплатили тим, хто отримав травми, хоча багато хто залишився на все життя інвалідами.

Відтоді авіаційні шоу в Україні заборонені, а авіаційну групу «Українські соколи» розформували. На місці Скнилівського летовища зараз побудовано  аеропорт імені Данила Галицького, який має зі сторони вул. Городоцької капличку, де щороку проводять панахиду за померлими внаслідок Скнилівської трагедії.

ІА "Вголос": НОВИНИ